Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jste i vy pod vlivem médií?

aktualizováno 
Jestliže vliv investičních profesionálů na investora a jeho myšlení je spíše negativní, o to horší vliv mají média. Role médií v posledních desetiletích výrazně roste s tím, jak se rozrostl jejich dosah a rychlost přenosu zpráv. Tato skutečnost s sebou přináší řadu pozitiv, ale také řadu negativ. Většina médií má totiž komerční charakter a tomu také podřizuje své chování.

Na konci devadesátých let minulého století přesáhla sledovanost stanice CNBC, která přináší především zpravodajství týkající se fi nančních trhů a investic, sledovanost CNN. Z komerčního hlediska je to sice obrovský úspěch, avšak vliv na uvažování a chování lidí, kteří CNBC sledují, je místy dosti zhoubný. Aby si CNBC zajistila a udržela vysokou sledovanost, musí se snažit být svým vysíláním atraktivní. Činí tak několika způsoby.

Za prvé, z každé, i sebemenší nebo nevýznamné zprávy dělá důležitou věc. Zkresluje tak skutečnou podstatu věci. Diváci pak mají zkreslenou představu o tom, co je podstatné a co ne, omezuje to tak jejich schopnost s informacemi pracovat a správně se rozhodovat. Za druhé, CNBC se snaží ve svých divácích a tedy skutečných nebo potenciálních investorech vzbudit dojem, že je potřeba média neustále sledovat, aby náhodou nepřišli o něco podstatného, vede je k tomu, aby uvažovali ve velmi krátkých investičních horizontech a k příliš častým transakcím. Za třetí, snaží se vyvolávat spíše neopodstatněný optimismus než realismus. Optimismus se totiž lépe prodává. To pak samozřejmě vede k nereálným očekáváním investorů a k jejich iracionálnímu chování. CNBC přináší mnoho velmi kvalitních informací a je asi nejlepším masovým médiem týkajícím se investic. Bohužel konflikt zájmů pramenící z komerčního zaměření stanice s sebou přináší i škodlivé prvky. Netýká se to samozřejmě jen CNBC, ale ve větší či menší míře i dalších médií, ať obrazových nebo tištěných.

Tištěná média často přinášejí články, které působí na náladu celých mas investorů. V konci devadesátých let se v tisku objevovaly články, které popisovaly úspěchy

Přestanou reklamy slibovat nereálné výnosy?
Jaká pravidla jsou stanovena pro propagaci finančních služeb a  investičních doporučení?

obyčejných investorů v posledních letech a vyvolávaly tak dojem, že investování je velmi snadná věc spojená s prakticky jistým výnosem bez rizika. Na takové články nejvíce doplatí začínající a nezkušení investoři, kteří se obvykle z neznalosti věci a strženi davem za současné opory v médiích zapojují do investování v těch nejhorších dobách. V dobách poklesu trhu zase naopak média podléhají okolním náladám a šíří zbytečný pesimismus. To vše jen zvyšuje amplitudu pohybu trhů do oblastí vzdálených od jejich vnitřních hodnot.

Obdobné chování médií není samozřejmě nic nového. Stačí si vzpomenout na slavný článek Everybody Ought to Be Rich (Každý by měl být bohatý) z časopisu Ladies’ Home Journal z roku 1929. Článek uváděl velmi jednoduché kalkulace výnosů z akcií a zapomněl přitom zmínit možná rizika. Po velkém burzovním krachu o pár týdnů později se stal článek velmi populárním. V roce 1999 vyšel v USA Weekly článek s obdobným názvem i náplní How to (Really) Get Rich in America (Jak opravdu zbohatnout v Americe). Trh započal svůj velký pád na počátku roku 2000.

V roce 1979 naopak přinesl Business Week slavný článek The Death of Equities (Smrt akcií). Podle tohoto článku patřily akcie už jen do historie a lidé budou v budoucnosti investovat už jen do peněžního trhu, frančíz rychlého stravování a vzácných známek. Levný akciový trh pokládal článek za důkaz, že akcie jsou zapomenuty a jako investice odsouzeny k zániku. Téměř vzápětí započal trh v podstatě nepřetržitý dvacetiletý růst. Novináři jsou lidé jako všichni ostatní. A jako takoví se samozřejmě mohou dopouštět chyb. Ve srovnání s investičními profesionály jsou jejich znalosti trhů a zkušenosti s investicemi zpravidla nižší. Přesto jim však média, ve kterých se jejich články nebo názory objevují, dodávají punc oficiality a nálepku správnosti. Považovat názory v médiích za správné a řídit se jimi jen díky váze a prestiži média je projevem reprezentativnosti.

V dobách býčího trhu a zejména v dobách, kdy je trh předražený a kdy optimismus investorů nezná hranic, se zpravidla objevují i knižní publikace téměř bezvýhradně podporující investice do akcií a ignorující historické zákonitosti a vztahy a související rizika. Zajímavé je, že neúměrnému optimismu propadají i velmi zkušení investoři a

Peníze v bankách nevydělávají. Zhodnoťte je ve fondech.
Podílové fondy - speciální příloha.

vzdělaní investiční teoretikové. Jeden příklad za všechny. James Glassman a Kevin Hasset publikovali v letech 1998 a 1999 sérii článků ve Wall Street Journal.

V nich tvrdili, že investoři jsou díky médiím a rozvoji odvětví kolektivního investování mnohem lépe vzdělaní v oblasti investic. Díky tomu, podle nich, došli investoři k závěru, že diverzifikovaná portfolia nejsou riskantní a že akcie nesou mnohem lepší výnosy, než se původně předpokládalo. Po sérii článků následovala od stejných autorů kniha Dow 36 000: The New Strategy for Profi ting from the Coming Rise in the Stock Market (Dow 36 000: Nová strategie jak profi tovat z nadcházejícího růstu akciového trhu). V této knize mimo jiné tvrdí, že „rozumný cíl pro hodnotu indexu Dow Jones na úrovni 36 000 je konec roku 2005, ale může se tomu stát mnohem dříve“. Myšlenka knihy, že akcie nejsou rizikové a že lze rychle nabýt velkých zisků, pokud se investuje hned, dříve než se ostatní investoři též přikloní k názoru, že akcie jsou bez rizika, je velmi zhoubná. V době, kdy tato kniha vyšla, tedy uprostřed roku 1999, se pohybovala hodnota indexu Dow Jones kolem 11 000 bodů. V září 2003, kdy píšu tyto řádky, má index hodnotu zhruba 9 600 bodů.

Ukázky z knihy
Daniela Gladiše: Naučte se investovat

 Komu není radno věřit při investování

  Kolik akcií a kolik dluhopisů? 


Úryvek je z knihy "Naučte se investovat" vydané nakladatelstvím Grada Publishing, které vydává další publikace v edici FINANCE jako např:
DPH po vstupu do EU - zákon s přehledy k 1. 5.
Daňové zákony 2004 - Úplné znění zákony k 1. 5. 2004
Penzijní připojištění - 2. aktualizované vydání



Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Další z rubriky

Žijí sami a nemají problém s penězi. Jak odvážně singles investují

Ilustrační snímek

Stále více Čechů část vydělaných peněz investuje do akcií nebo podílových fondů. Nejaktivnější jsou v tomto směru...

Odborník radí, jak investovat peníze, aby vám vydělávaly

Vladimír Weiss

Dnes už si většina lidí může dávat stranou pár stokorun měsíčně. Vyplatí se to, protože pokud tyto peníze budete...

Firemní dluhopisy netransparentních firem se šíří trhem

Ilustrační snímek

Řada investičních odborníků doporučuje, aby Češi při sestavování svého investičního portfolia zvážili také investici do...

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

Kurzy.cz ČNB v srpnu podruhé v řadě zvýšila sazby, čímž je dostala nejvýše za skoro deset let a za stejnou dobu to bylo poprvé, ...

Najdete na iDNES.cz