Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jste-li úspěšní ve své práci, možná po vás půjdou lovci mozků

aktualizováno 
Vynikáte ve svém oboru? Možná vás osloví headhunteři se zajímavou nabídkou. Zazvoní vám telefon a ozve se neznámý hlas, který se představí jako konzultant jisté společnosti. Zpravidla se zeptá, jestli jste spokojeni v práci a zda byste byli ochotni uvažovat o změně. Pokud připustíte, že ano, domluví si s vámi schůzku. Na té vám pak sdělí svoji nabídku a pozve vás k dalším jednáním.
Lovci mozků dokážou sehnat specialisty, kterých je na českém trhu nedostatek.

Lovci mozků dokážou sehnat specialisty, kterých je na českém trhu nedostatek. | foto: Profimedia.cz

Počítačový analytik Jiří (32) už tenhle scénář dobře zná. Před časem se o něm totiž dozvěděli headhunteři (v překladu lovci hlav či mozků) a od té doby se mu čas od času ozývají. Jednou už díky nim dokonce změnil místo a polepšil si finančně.

Vytipují si ho vždy na pracovní pozici, kterou potřebuje obsadit některý z jejich klientů. Oslovených je obvykle víc a teprve po absolvování řady pohovorů či testů se rozhodne, kdo nejlépe splní podmínky a "vyhraje".

Zpočátku není ani jasné, o kterého zaměstnavatele jde - dozví se třeba jen to, že se jedná o mezinárodní společnost z oblasti telekomunikací. Headhunteři si totiž hlídají únik informací a celou pravdu odhalí většinou až v samotném finále, pokud postoupíte mezi nejužší výběr kandidátů.

Křištálová lupa

Hledají mezi úspěšnými

Headhunteři jsou v podstatě hledači hotových profesionálů nebo talentů. Živí je nedostatek schopných manažerů a specialistů v různých oborech. Na rozdíl od běžných personálních agentur se většinou nezajímají o uchazeče bez práce a neinzerují v tisku ani na internetu.

Jejich pracovní metodě se odborně říká executive search - to znamená, že přímo vybírají a oslovují jednotlivce, kteří by se hodili na konkrétní pozici. Často třeba volají do firem na recepce nebo sekretářkám, vydávají se za někoho jiného a snaží se získat pokud možno přímé kontakty na vhodné kandidáty, které by mohli oslovit s konkrétními nabídkami.

Loví manažery i asistentky
Zatímco v 90. letech, kdy headhunteři začali na českém trhu práce působit, pátrali téměř výhradně po špičkových manažerech, v posledních letech se zaměřují i na jiné pozice. "Objektem našeho zájmu jsou často IT specialisté nebo také jazykově vybavení inženýři z různých oborů, po těch je na trhu práce doslova hlad," říká Markéta Švedová ze společnosti Recruit CZ a doplňuje: "Dostáváme také objednávky na obsazení pozic pro headhunting dříve netypických - například na účetní nebo osobní asistentky top manažerů. Klienti rádi zaplatí vysoké částky za zkušené dámy s vysokoškolským vzděláním, které plynule hovoří dvěma světovými jazyky, zvládnou chaotickou agendu šéfů a budou jejich pravou rukou."

Podle jejích slov se pracovní metody headhunterů příliš nemění, ale díky moderním komunikačním technologiím a rostoucí konkurenci se jejich práce značně zrychluje. Na výběrových řízeních se také ve srovnání s minulostí objevuje podstatně více žen-profesionálek, které zvládnou skloubit kariéru i rodinu.

Ceny šplhají ke stovkám tisíc
Ceny za headhunting občas někoho překvapí - dosahují totiž řádově desítek až stovek tisíc, záleží na prestiži agentury a na vzácnosti hledaného "zboží". Nižší částky většinou postačí na obsazení míst v nižším managementu, vyšší posty či velmi specifické pozice stojí mnohonásobně víc. Nový ředitel vyjde podle Markéty Švedové klienta klidně i na půl milionu korun.

Na vybrané a obsazené kandidáty poskytují dodavatelé - tedy headhunteři - záruky. Ty se liší podle pozice a trvají od tří měsíců až do jednoho roku. "V praxi to znamená, že pokud námi dodaný kandidát ukončí v této době pracovní poměr, musíme za něj najít zdarma klientovi náhradu," vysvětluje Tomáš Gil ze společnosti People Place.

Dejte o sobě vědět

 Pokud vás už headhunteři někdy kontaktovali, zůstávají s vámi zpravidla ve spojení. Sledují vaši profesní dráhu a občas se ozvou s nějakou další nabídkou.

Jestliže o vás ještě nevědí, můžete to sami změnit. Recept je zdánlivě jednoduchý - stačí být tak dobrý ve vašem oboru, aby se o vás vědělo. Nebo mít známé a kolegy, kteří vás doporučí.

Možné je také poslat do některé z agentur váš profesní životopis, případně se na webových stránkách společnosti zaregistrovat do její databáze. Další možností jsou sociální sítě na internetu. "Z našeho pohledu lze s jistou nadsázkou říct, že kdo nemá dobře zpracovaný profil na LinkedIn, jako by ani nebyl," říká Tomáš Gil.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Grafton Recruitment Praha
MARKETINGOVÝ MANAGER

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 50 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.