Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K zablokovanému účtu se dostanete. Ale třeba až za deset dní a za poplatek

aktualizováno 
Banky každý rok evidují statisíce zablokovaných přístupů do internetbankingu. Přitom stačí jedno jediné, pečlivě si uschovat přístupová hesla včetně speciálních identifikačních údajů. Jinak se ke svému účtu dostanete až po návštěvě pobočky. A někdy vás banka i zkasíruje, až o 200 korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - internet, banka, karta, zabezpečení | foto: Profimedia.cz

"Už vám přišly peníze?" ozvalo se ze zadního rohu naší kanceláře. Kolegyně se zajímala, jestli máme výplatu na účtu. "Já už je tam mám," odpověděla jsem a zároveň jsem se jí zeptala, proč se nepodívá do svého internetového bankovnictví. "Bohužel, nemůžu, zase jsem si ho zablokovala," byla její odpověď. "Jo, to znám, já jsem to řešil minulý týden," přidal se další kolega. "Deset dní jsem čekal, než mi přišel PIN a banka po mně chtěla stovku," stěžoval si.

Internetbanking si ročně zablokují až statisíce klientů

Stejně jako kolegové v redakci, tak i mnozí klienti bank se sjednaným internetovým bankovnictvím dnes a denně řeší problémy se zablokovaným přístupem do své aplikace. Například Citibank, LBBW Bank nebo třeba Volksbank registrují 10 až 20 případů denně, tedy tisíce ročně.

Banka s největší klientskou základnou, Česká spořitelna, už jde do statisíců. "Evidujeme přibližně 240 tisíc zablokování ročně. Nejedná se ale o unikátní klienty, někteří klienti si totiž zablokují přístup opakovaně," doplňuje Vendula Voláková z tiskového centra České spořitelny.

"Požadavek na odblokování hesla je nejčastějším tématem hovoru našich specialistů na kanály přímého bankovnictví Zákaznického servisu," přidává zkušenost GE Money Bank její tisková mluvčí Markéta Dvořáčková.

Pozor na překlepy či zapnutou klávesu Caps Lock

V naprosté většině případů si přístup do internetbankingu zablokuje sám klient tím, že špatně zadá přihlašovací údaje, například klientské číslo, PIN, heslo. Nejde jen o to, že si správnou kombinaci čísel nepamatuje, ale časté je i zablokování přístupu kvůli překlepům, zapnuté klávese Caps Lock nebo kvůli záměně klávesnice.

Aby k zablokování nedocházelo tak často, připravila Česká spořitelna pro uživatele služby SERVIS 24 Internetbanking videomanuál, který klienti od června naleznou na přihlašovací obrazovce. V něm mají názorně ukázáno, kam se jednotlivá hesla a čísla vypisují.

Zablokovat přístup do internetbankingu může i samotná banka ve chvíli, kdy má podezření na zneužití účtu.

Po prvním neúspěšném přihlášení do internetbankingu máte další pokusy. Jejich počet se liší banku od banky.

Počty pokusů o přihlášení do internetbankingu
Banka Počet
AXA Bank 5
Citibank 3 a 3 (1)
Česká spořitelna 3
ČSOB 3
GE Money Bank 3
ING 3 (2)
Komerční banka neomezeně (3) nebo 3 (4)
LBBW Bank 3 a 3 (5)
mBank 3 (6)
Poštovní spořitelna 3
Raiffeisenbank 3
UniCredit Bank 3
Volksbank 6 a 3 a 10 (7)
Zdroj: banky; Poznámky: (1) po 3 pokusech systém nabídne ještě 3 pokusy pro zodpovězení bezpečnostních otázek; (2) po 3 neúspěšných pokusech se systém na 24 hodin zablokuje, poté je možné se přihlásit znovu; (3) v případě přihlašování přes certifikát a heslo se po třetím chybném přihlášení zavře přihlašovací okno, aplikaci je nutné spustit znovu; (4) čipová karta; (5) 3 pokusy pro zadání PIN, kterým se generuje jednorázové heslo (OTP), dále 3 pokusy pro zadání OTP; (6) 3 za sebou, celkově 50; (7) 6x chybně vstupní heslo, 3x chybně PIN, 10x chybně token kód (elektronický klíč)

Uschovejte si kód pro telefonickou komunikaci s bankou

Ve chvíli, kdy se vám zablokuje přístup do internetbankingu, máte ve většině bank možnost svůj problém vyřešit přes zákaznickou linku. Podmínkou pochopitelně je, abyste si zapamatovali nebo měli po ruce kód pro komunikaci s bankou přes call centrum. Některé banky vám ho přidělí při sjednávání internetového bankovnictví. Poté, co operátorovi kód (případně další požadované údaje) sdělíte, provede zaměstnanec odblokování vašeho přístupu.

V některých bankách s vámi odblokování řeší pomocí odpovědí na kontrolní otázky, které jste si předem vyplnili do smlouvy. Například klient ING si musí pamatovat rodné příjmení své matky a oblíbeného herce nebo herečku.

Klienti AXA Bank si po odblokování přes zákaznickou linku mohou sami nastavit nové heslo přes internetové bankovnictví. Zvolit si po telefonickém odblokování vlastní PIN mají možnost i například klienti Citibank nebo mBank, a to pomocí klávesnice na svém telefonu.

Ovšem jsou i banky, jejichž klientům pro znovuzískání přístupu do internetbankingu nezbude nic jiného než navštívit pobočku. Děje se tak především v případě, kdy už byly vyčerpány všechny možnosti, jak z klienta dostat odpovědi na identifikační otázky (klient zapomene všechny přístupové prvky), nebo v případě kdy banka ani jinou možnost nepřipouští. Navštívit obchodní místo musí vždy klienti ČSOB, Komerční banky, Poštovní spořitelny nebo Raiffeisenbank.

Pouhé odblokování nebo obnovení hesla je otázkou několika minut. Řada bank však přistupuje k tomu, že vám vygeneruje nové heslo, a na to si musíte pár dní počkat. Banky vám ho do 10 dní zašlou poštou do vlastních rukou.

Zadarmo i za poplatek

I když většina bank si za odblokování nebo vygenerování přístupových kódů nic neúčtuje, jsou i takové, kde klienti zaplatit musí. Za vygenerování nového PIN zaplatí klient ČSOB 100 korun, klient Raiffeisenbank od 50 do 200 korun, záleží na typu elektronického klíče, který používá.

Poplatek 100 korun musí za vygenerování nových přístupových údajů uhradit i klienti Volksbank a České spořitelny.




Nejčtenější

Podnikat začal s 50 tisíci, dnes má světový zvuk a obrat 400 milionů

Tomáš Juřík podniká od svých 26 let.

Tomáš Juřík patří k lidem, kteří umí držet slovo a na tom postavil i své podnikání. První firmu založil před rokem 1989...

Psychologie peněz: jak nepropadnout mentálnímu účetnictví

Ilustrační snímek

Stává se vám, že utratíte peníze lehkomyslně, protože byly jaksi navíc a nebudou vám chybět v domácím rozpočtu? Nebo...



Na začátku bylo pár kachlů. Dnes patří ke špičce v oboru a vyvážejí ven

Jan a Jitka Pokorných

Před 20 lety si Jitka a Jan Pokorní přestavěli kousek od Bechyně stodolu na dílnu a začali vyrábět keramické kachle....

Sirotčí penzi zamítáme, dozvídaly se stovky dětí. Pravidla se teď mění

Ilustrační snímek

Přijít o jednoho z rodičů je pro každé dítě těžké životní trauma. Stovky dětí však byly vystaveny i dalšímu šoku....

Kvíz: Otestujte svou inteligenci a bystrost

Ilustrační snímek

Vysoký inteligenční kvocient, zkráceně IQ, je považován za rozhodující pro úspěch v zaměstnání. Inteligence však není...

Další z rubriky

K bankomatům přibývají i vkladomaty, je jich už 760. Dají se ošidit?

Inteligentní bankomaty umí peníze nejen vydávat, ale i přijímat a vkládat na...

Nosit větší hotovost u sebe, nebo nechat balík peněz ve firmě či doma v šuplíku může být docela riziko. Pokud nemáte...

Banky mají nového konkurenta. Hello bank láká na úročení peněz na účtu

Značka Hello bank! již působí ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a dalších...

V Česku začala fungovat nová banka. Má obchodní název „Hello bank! by Cetelem“ a svou nabídkou chce konkurovat ostatním...

Chybějící „s“ v protokolu na internetu vás může připravit o peníze

Ilustrační snímek

Internetové bankovnictví je užitečná vymoženost. Nemusíme chodit na pobočky bank a své peníze máme kdykoliv pod...

Zrušení superhrubé mzdy je správným krokem, říká ministryně Schillerová

Zrušení superhrubé mzdy je správným krokem, říká ministryně Schillerová

Kurzy.cz Zdroj: ČRo Plus | 15.2.2018 | 09:34 | Pořad: Pro a proti Karolína KOUBOVÁ, moderátorka -------------------- Zrušení sup...

Grafton Recruitment Praha
Junior účetní

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz