Kam kráčí drobné bankovnictví?

  • 4
V českém retailovém bankovnictví můžeme sledovat několik trendů. Především je to vzrůstající počet úvěrů poskytnutých domácnostem. Jde zejména o spotřebitelské úvěry, ovšem nárůst zaznamenávají i kreditní či nákupní úvěrové karty. Česká společnost je stále více ochotná zadlužovat se a banky jsou více než ochotny vycházet jim vstříc; situace je navíc umocněna neustále klesajícími úrokovými sazbami úvěrů.

Na trhu spotřebitelských úvěrů vedou „rychlé“ úvěry – hotovostní půjčky, které je možné získat během několika dnů. Půjčky jsou doplňovány servisem, jež klienti ocení – k dispozici jsou telefonní linky (speciální či v rámci běžných infolinek), na nichž se klient dozví nejen podmínky získání úvěru, ale i jeho možnou výši. Banky v oblasti spotřebitelských úvěrů zavádějí nové produkty – příkladem může být půjčka Komerční banky, kde si klient do určité míry může zvolit výši měsíční splátky.

S novým produktem vyrukovala i HVB Bank – její Rychlý hotovostní úvěr má být variantou pro klienty, kteří potřebují peníze do 24 hodin od podepsání smlouvy. Novou nabídku klientům přichystaly i splátkové společnosti – jedná se o například o nový úvěr Homecreditu poskytovaný na poštách či různé zvýhodněné nabídky (nulová akontace či nulové navýšení). Rovněž v oblasti kreditních a nákupních úvěrových karet došlo ke znatelnému rozvoji. Kreditní karty již nabízí osm bank a u deváté je nový produkt právě testován v pilotním provozu. Existují různé akce na podporu tohoto druhu karet, v rámci nichž banky poskytnou klientovi poplatkové prázdniny či slevy. Nákupní úvěrové karty jsou „vylepšovány“ rozsahem poskytovaných či volitelných služeb.

Na poli běžných účtů je vidět příklon k „balíčkování“. Některé naše banky již holý běžný účet vůbec nenabízejí, jsou zaváděny nové balíčky finančních služeb či doplňovány již zavedené. Novinkou v této oblasti je přístup „all inclusive“ Živnostenské banky – za měsíční paušál získá klient neomezený počet nejběžnějších operací zdarma, pokud je ovšem nebude provádět na pobočce. Produktové balíčky bývají strukturovány a nabízeny v několika „vrstvách“ – pro běžné klienty až po ty nejnáročnější.

Příklon ke kanálům přímého bankovnictví je možné sledovat již delší dobu, nyní ovšem růst akceleruje a počet klientů přibývá nebývalým tempem. Přesto ovšem penetrace přímého bankovnictví není u většiny bank dosud nijak velká a v budoucnosti je tedy předpokládán další nárůst. Finanční zvýhodnění elektronických transakcí a pohodlí s nimi spojené je pro většinu klientů silným motivem.

Kudy do banky? Jak nejvýhodněji komunikovat s bankou? Čtěte ZDE.

Neustále vzrůstá počet i objem plateb uskutečněných platební kartou. Banky se snaží klienty motivovat k realizaci bezhotovostních transakcí – nejdále zašla Česká spořitelna s programem slev v partnerských prodejnách či Bonus programem – systémem odměňování klientů za placení kartou. Největší událostí uplynulého roku na poli platebních karet bylo bezesporu zavedení karet čipových (podle mezinárodního standardu), ke kterému přistoupily dosud dvě české banky. Další vydávání v brzké době plánují, „překlopeny“ mají být i čipové Maxkarty Poštovní spořitelny, které neodpovídají standardu. Zavedení čipových karet znamená velký krok směrem k bezpečnosti. Komerční banka a ČSOB navíc přislíbily, že využijí jedinečných možností čipových karet a doplní jejich platební funkci věrnostními programy. Netrpělivě očekáváno je zavedení karet předplacených – tedy těch, které se neváží k účtu v bance a jsou dobíjeny podobně jako předplacené karty u mobilních operátorů. Podle sdělení asociace Visa by mělo dojít k zavedení předplacených karet v České republice ještě letos, a to ve spolupráci s jednou z největších českých bank.

 

 

reklama