Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kancelář budoucnosti: kavárna s virtuální tabulí?

  9:00aktualizováno  9:00
V jakém prostoru budeme pracovat za deset dvacet let? Zatím pokračuje trend otevřených kanceláří, zvětšují se společné prostory, pracovní místa se zmenšují. Kanceláře se jednou mohou změnit v interaktivní kavárny.

U vchodu si odkládáte kabát, sedáte si ke kulatému stolku se čtyřmi židlemi a objednáváte si espreso. V pozadí hraje tlumená hudba. Na stěně pokryté velkoplošnými obrazovkami blikají termíny nejbližších schůzek a úkolů, které musíte v daném pořadí splnit. „Řečeno s mírnou nadsázkou, za dvacet třicet let bude mít kancelář podobu kavárny,“ odhaduje Jiří Kejval, ředitel nábytkářské firmy Techo. Týká se to hlavně byznysu a dalších oborů, ve kterých jsou tvůrčí nápady důležitější než pravidelnost. „Pro rozvoj kreativity je třeba vytvořit podmínky. Nikdo nemůže čekat, že inspirace a tvořivost přijdou, usadí-li se pracovník za počítač, zavře dveře a obklopí se tichem a samotou,“ vysvětluje Kejval.

Větší motivace, menší soustředěnost

Přestože jsou takzvané open office (otevřené, prostorné kanceláře) staré desítky let, v poslední době jsou jednoznačně v módě. Sestěhovat třeba i několik desítek zaměstnanců do jedné místnosti je finančně úspornější, snadněji se propojí výpočetní technika a zrychlí se spolupráce v týmu. „Otevřená kancelář je vhodná tam, kde je třeba rychlá výměna informací. Pokud však pracujete samostatně, například zadáváte data do počítače, není shromáždění do velké místnosti ideální. Pracovníci se hůře soustředí, mohou dělat více chyb,“ upozorňuje personální psycholožka Hana Kyrianová.

Otevřené kanceláře umožňují manažerům lepší přehled o tom, co se ve firmě děje a s jakým nasazením plní zaměstnanci úkoly. „Ti vidí, jak pracují ostatní a zároveň se tak trochu navzájem kontrolují. To je podporuje, aby se při práci více snažili,“ připomíná Kyrianová. Poukazuje na to, že na open office si bude obtížně zvykat například klasický účetní, který musí být přesný a soustředěný. Pro takové lidi bývá důležité, aby mohli své pracovní prostředí sami ovlivňovat, hůře se přizpůsobují množství kolegů a hluku.

Pracovní místo je menší

Na co by neměla firma při projektování kanceláře zapomenout? „Myšlenka velkoplošné kanceláře nevznikla proto, aby se na malou plochu vtěsnalo co nejvíc lidí. Každý zaměstnanec by měl mít naopak co nejlepší prostředí k práci,“ tvrdí Josef Kejval z firmy Techo. „Základními parametry při vytváření kanceláře je akustika, příjemné vytápění, vhodný výběr barev a podobně.“

Podle Kejvala přinese kancelář budoucnosti další zmenšování pracovních míst. Hlavně proto, že pokročilé technologie dají pracovníkům větší svobodu a nebudou je nutit, aby trávili většinu času za jedním stolem. „Kancelář bude jen jakousi základnou,“ míní Kejval.

„Jestliže před několika lety zabíralo jedno pracovní místo zhruba tři metry čtvereční celkové pracovní plochy, dnes už to jsou jenom dva metry a zmenšování bude dále pokračovat.“ Josef Kejval podotýká, že za posledních patnáct let se styl práce v kancelářích změnil a s ním i požadavky na nábytek. „Zatímco dříve se vytvářela velká pracoviště ve tvaru L s počítačem umístěným v rohu, nyní už nejsou díky plochým monitorům potřeba. Vracíme se proto ke stolům 160 na 80 centimetrů.“

Virtuální pracovní schůzka

Technologický vývoj mění kanceláře i jinak. „Všechny počítače a mobilní zařízení by měly mít v budoucnu stejné uživatelské rozhraní, které bude velmi snadno ovladatelné,“ předpovídá manažer vnějších vztahů společnosti Microsoft Jiří Grund. „Uživatel se například při výměně mobilního telefonu či počítače nebude muset trápit s novým ovládáním. Bude se pohybovat stále v dobře známém prostředí a svůj čas bude moci věnovat důležitějším věcem.“

Technologie posouvají pojem kancelář z hmotného světa do virtuálního. Jiří Grund slibuje, že za několik let nebude nic neobvyklého na tom, že se pracovní schůzky budou odehrávat na virtuální tabuli. „Jednotliví členové týmu budou moci pobývat kdekoliv na světě a spolu s organizátorem schůzky budou na jeho tabuli psát, své poznámky mazat, upravovat, upřesňovat a na závěr schůzky vše uloží nebo vytisknou,“ doplňuje Jiří Grund.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavá povolání: disciplína je základ, říká profesionální sázkař

Můžou pracovat z domova, a přitom si za pár minut vydělat statisíce. Ale taky zažívají hodiny mučivého stresu, nejistoty, padají do dluhů a depresí. Práce snů,...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Miliardová investice do továrny na výrobu lithiových baterií HE3DA zahájena
Miliardová investice do továrny na výrobu lithiových baterií HE3DA zahájena

Unikátní stavba dnes byla zahájena v Horní Suché u Havířova. Díky investici v hodnotě 1 miliardy korun od českých inves... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Senior Tester/Analyst

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 45 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.