Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kanceláře jsou dnes plné sólistů, hlavní je obstát v konkurenci

  • 12
Během uplynulých desetiletí se z kanceláří vytratil kolektivní duch, a to hlavně kvůli internetu. Lidé se ze strachu o místo snaží více prosadit, stoupá počet egoistů. Paradoxně týmové práci nenahrává ani open space. Málokdo touží být každému na očích, počet vystresovaných zaměstnanců tak přibývá.

Lidé řeší problémy raději ve virtuálních poradnách než s kolegy v práci, myslí si psycholožka Zdeňka Židková.

Jak se změnila kancelářská práce v průběhu desetiletí?
Přibylo práce, těžších úkolů, papírování, mnohde začala platit firemní pravidla, která nemají hlavu ani patu, zpřísnila se kontrola. To vše vede lidi k pocitu znechucení, že výsledek neodpovídá vyvinuté snaze. Přidá-li se strach o místo, začnou být lidé egoističtější, více zaměření na to, aby se sami prosadili.

Mnoho mých klientů říká, že kvalitní práce je až na druhém místě, na prvním je snaha obstát v konkurenci. Z toho pramení takzvaný syndrom vyhoření, na který si stěžuje stále více úředníků. Spočívá v tom, že lidé mají pocit, že jejich snažení nemá smysl. Dříve byl tento syndrom připisován hlavně zdravotníkům a učitelům.

Jak práci úředníků ovlivňuje to, že se stále častěji stěhují z malých kanceláří do velkých open space?
Mnoho lidí přechod do otevřených kanceláří odsuzuje. Většina totiž nemá vyvinutou exhibicionistickou složku a netouží být středem pozornosti. Open space kanceláře lidem nevadí proto, že jsou viditelní celou směnu na pracovišti, ale že je vidět, jak tvoří svou práci. Když v potu tváře plodíte přípis či počítáte nějaká zapeklitá, nevycházející data a za vámi stojí někdo, kdo může vaši duševní námahu sledovat, znervózníte.

Byli jsme zvyklí "upéci si" svou práci mezi čtyřmi stěnami sami a teprve hotový produkt dát k dispozici. Dnes vám může kdokoliv nakouknout na to, co děláte z počítačové sítě, a kdokoliv stát přímo za vámi a dívat se. Není to příjemné vědomí a lidi to hodně stresuje.

Na druhou stranu každý personalista ví, že lidé se různí ve svém výkonu a pracovním nasazení. Čtyři stěny vyzývaly k tomu, aby se člověk věnoval svým soukromým záležitostem více, než bylo zdrávo. Lidé jsou sice nesmírně vynalézaví v tom, jak i před zraky ostatních předstírat práci a nebýt přistiženi při vyřizování svých zájmů, ale open space tomu přece jen tolik nepřejí.

Mají na vztahy mezi lidmi nějaký vliv i technicky dokonalé pracovní pomůcky?
Určitě. Příchod počítačů znamenal pro pracovníky velký zásah do vztahů. Vybavení kanceláří v současnosti nebývá jednotné, ne všichni mají stejně výkonné přístroje. Takže se objevuje klasická závist a srovnávání, co jeden má a druhý nemá.

Je těžké pracovat na počítači, který stávkuje při zadání jednoduchého úkolu, když kolega vedle vás má rychlé a výkonné "dělo".

Počítač se stal také běžným vybavením domácností a pro mladou generaci samozřejmostí. Pokud má člověk doma horké novinky, srovnává s tím, co má v práci, což dříve také neexistovalo. Samozřejmě, že hlasité hodnocení a projevované znechucení, že na pracovišti panuje technický středověk, ovlivní ostatní – vědí pak, co vše existuje, a jsou nespokojeni s tím, co mají.

Nejsou si lidé v práci kvůli dokonalým komunikačním prostředkům cizí?
Ze všech stran slyším stížnosti, že se z kanceláří vytratil kolektivní duch, kdy se lidé spolu pobavili, postěžovali si a zajímali se o své problémy. Dnes, v době sociálních sítí, si člověk stěžuje do éteru, svěřuje se Facebooku a problémy řeší pomocí virtuálních poraden.

Lidé v práci o sobě vědí méně nebo trvá déle, než se blíže seznámí. Na druhou stranu, chcete-li vyřešit problém, potřebujete informace. A ty seženete nejrychleji právě pomocí internetu.