Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Kancelářská etika: tykání mezi šéfem a podřízeným může být i na škodu

  • 40
Mezi kolegy nabízí tykání žena muži. Ovšem pozor, pokud tykání navrhne podřízená svému šéfovi, je to hrubá chyba. Přečtěte si pravidla kancelářské etikety od experta na společenské chování Vladimíra Smejkala.

Kdy je třeba pozdravit a kdy stačí pokývat hlavou? Je vhodné přivítat se s šéfem podáním ruky? Jak se správně chovat v zaměstnání radí autor knih o slušném chování Vladimír Smejkal.

1. Ve výtahu
Výtah dnes chápeme spíše jako vstup do bezpečného než do rizikového prostoru, takže společensky významnějším lidem dáváme přednost - stejně jako do dveří. Vždy čekáme, než osoby uvnitř výtahu vystoupí, nehrneme se dopředu.

Výtah je stísněným prostředím, kde je narušen psychický "ochranný obal" člověka, takže nepříjemný pocit řešíme pohledem - nedíváme se cizím lidem do očí. Při vstupu do výtahu je vhodné pozdravit a při výstupu je nutné se rozloučit.

2. Na chodbě
Na veřejné chodbě stejně jako v uličkách open space se potkávají známí i neznámí. Ti první se pozdraví; pokud se potkají během dne víckrát, stačí už jen gesto nebo úsměv. Otázka zdravení neznámých osob je dána prostředím a zvyklostmi. Na finančním úřadu na chodbách nezdravím, ale čekám li před kanceláří, pozdravím ostatní "spolutrpitele".

Neuděláme chybu, pozdravíme-li vždy první, bez ohledu na naši společenskou významnost. Jak se říká, první zdraví ten, kdo je zdvořilejší. Podobné to je i s přednosti třeba v úzkém průchodu. Přednost má žena, starší nebo nadřízený, ale není chybou i v této situaci ustoupit.

3. Příchod do kanceláře
Spolupracovníky zdravíme jen při příchodu do práce a při odchodu z ní. To platí pro kancelář, kterou sdílíme s dalšími osobami. Do cizí kanceláře - ať již jako kolega nebo návštěvník - vstupujeme až po zaklepání a po vstupu vždy zdravíme, při odchodu se loučíme. Výjimkou může být mnohonásobný opakovaný příchod během dne, ale i ten je vhodné nějak okomentovat či použít gesto - rukou, hlavou.

V open space asi nemá smysl zdravit hned ve dveřích; stejně nás nikdo neuslyší. Pak zdravíme ty, které potkáváme, za nimiž jdeme. Při vstupu do cizí kanceláře klobouk či čepici muži sundají, zatímco ženy klobouk nesundávají a čepici by měly nosit jen na horách.

4. V kanceláři šéfa
Při příchodu do kanceláře šéfa jsme zdvořilí. On je společensky významnější, čili klepeme, čekáme na vyzvání ke vstupu, zdravíme, čekáme na vyzvání k sednutí, hovoříme stručně, ne familiárně. Ruku nenabízíme, je na něm, zda nám ji nabídne.

Před vstupem je vhodné si zkontrolovat zapnuté knoflíky a zipy, přičísnout vlasy, zapřemýšlet nad svou vůní. Pokyn k ukončení rozhovoru dává nadřízený, což respektujeme, děkujeme, zdravíme a odcházíme. Přijde-li ještě vyšší nadřízený, vstaneme, pozdravíme a čekáme, co se bude dít. Má-li šéf telefon, je vhodné aspoň naznačit, že se chystáme poodejít.

Tykání, nebo vykání?

Tykání je výrazem blízkých vztahů. Někdy bývá zvykem i ve firmách nebo organizacích (odboráři). V pracovním a obchodním styku může tykání usnadnit komunikaci, na druhou stranu může svádět k důvěrnostem. Nabízí ho vždy společensky významnější osoba -žena muži, nadřízený podřízenému, starší mladšímu. Není však vhodné, aby ho žena nabízela nadřízenému.

Tykání mezi šéfem a podřízeným může být i na škodu - může skrývat snahu získat výhody. Tykání mezi muži a ženami v zaměstnání, pokud ho vyžaduje nadřízený, může vypadat i jako sexuální harašení.

5. Na poradě
Porada musí být organizovaná, vždy by mělo být jasné, kdo se zúčastní, nesmí nastat zmatek se jmény či nedostatkem míst. Chci-li někoho představit, musím mít jméno napsané - pro zapomenutí není omluva. Pokud neznám jméno, používám neutrální kolega, kolegyně. U žen je třeba být velmi opatrný, neznáme li jejich rodinný stav. Od určitého věku je bezpečnější používat oslovení "paní", i když je to slečna, nevadí to.

Je nepřijatelné, aby při poradě někteří stáli a jiní seděli. Podávání ruky je vhodné jen při malých sešlostech, kde ze svého místa účastníci dosáhnou rukou k ostatním. Jinak jen pozdravíme slovy při příchodu a odchodu. Pokud ale nastane masové podávání rukou, nezbývá než se zúčastnit.

6. Pracovní oběd
Na oficiálním pracovním obědě -třeba s obchodním partnerem - vše organizuje a platí hostitel nebo jím pověřená osoba. Při rozsazování postupujeme podle společenské významnosti - nejlepší místa mají hosté, pak šéfové, dále se usazují ženy, starší osoby. Po dobu návštěvy restaurace je naší povinností se o společensky významnější osobu starat. Týká se to objednávky jídel, tlumočení všech přání číšníkovi, placení, odchodu.