Za utírání prachu, vytření předsíně nebo vyleštění bot si leckde děti mohou přivydělat nějakou korunu. Rodiče, kteří tuto cestu volí, by měli mít na mysli jednu myšlenku: může přijít okamžik, kdy se dítě zeptá "Co za to?" i ve chvíli, když ho poprosíte, aby po sobě umylo vanu. Peníze za úklid by neměly být jediným příjmem dítěte.
Dítě dostane kapesné jen za úklid
Dítě má slíbené měsíční kapesné 200 korun. Když nemá uklizeno v pokojíku, případně nesplní přidělené domácí práce, dostane jen část, případně nic.
Příklad - kapesné za úklid 1základní kapesné ............... 200 korun |
Nebezpečí: Kdo posoudí, jestli je v pokojíku uklizeno a jak? Pokud má být pořádek vždycky v sobotu ve 14 hodin, hrozí, že ve 14:30 to bude na tom samém místě vypadat jako po výbuchu. Nebo má být uklizeno vždy? A co když dítě právě dokončilo geniální výtvarný projekt "co jsem zažil o prázdninách", všude se válejí pastelky, odstřižky, kamínky, klacíky, časopisy, kartony. Vy přijdete domů rozladění z práce a strhnete mu kapesné?
potřebujete poradit? |
Dítě dostává peníze podle sazebníku
Je dán sazebník, když dítě práci vykoná, buď si o peníze řekne hned, nebo si udělá čárku do tabulky a peníze se vyplácejí až večer, koncem týdne nebo po výplatě.
příklad - kapesné za úklid 2umytí nádobí ....................... 5 korun |
Nebezpečí: zamyslete se, proč dítě dělá práce za peníze a rodiče zadarmo. Ledaže by kapesné za pomoc v domácnosti dostávali všichni. Navíc, zvládnete skutečně sledovat, co všechno dítě udělalo a zda to udělalo dobře?
Dítě dostává peníze systémem odměn a pokut
Odměna za příslušné práce je předem daná. Ví se také, kdo a kdy má práci vykonat. Když ji provede, má nárok na odměnu. Když ji neudělá v daném termínu, nebo práci odflinkne, nedostane nic a ještě zaplatí pokutu – polovinu odměny.
příklad - kapesné za úklid 3utřený prach v obýváku 2x týdně ........... +5 korun/-2,50 koruny |
názor odborníkaKdyž rodiče uvažují o kapesném, měli by si ujasnit, co tím sledují. Zda chtějí děti naučit hospodařit s penězi, nebo chtějí podpořit, aby se učily, nebo zda si za peníze dítě kupuje snídaně a svačiny (tady možná nahrazuje kapesné čas a péči rodičů). Peníze za úklid je systém v řadě rodin využívaný, ale nemělo by se zapomenout, že děti, přiměřeně svému věku, by měly mít stanoveny drobné povinnosti, za které by rozhodně peníze dostávat neměly. A rodiče by měli důsledně vyžadovat jejich plnění. Na místě je spíš nějaký zákaz nebo postih, když si dítě tyto povinnosti neplní, než ho odměňovat za plnění. A je třeba, aby pravidla rodiče jasně řekli předem, v ideálním případě se na nich společně s dětmi dohodli. Odměna se pak hodí za práce spíše neobvyklé, které vyžadují značné nasazení, hodně času či vlastní iniciativy. U řady dětí, hlavně malých, je odměnou již sama vykonaná práce a následná pochvala od rodičů. Je ke škodě věci takovou motivaci "kazit" penězi. Doporučila bych nejspíš model s pravidelným kapesným a bonusy navíc (příklad - kapesné za úklid 1). Podmínkou je systém dobře nastavit a být spravedlivý. Nezavrhuji úplně ani odměny za známky. Určitě by však kapesné nemělo být pouze podle školních výsledků. Někomu jde učení samo, někdo školu zvládá hodně ztuha – to je třeba zohlednit. Určitě nejlepší varianta je ta poslední (příklad - kapesné za učení 3). Motivuje a zároveň nijak zbytečně nestresuje. Odpočty jsou na místě zvláště v případě, že špatná známka je za neplnění úkolů, nepřečte si, co má a podobně. |
Jak (ne)dávat kapesné podle školních výsledků
Škola je jejich práce a měly by v ní být co nejlepší. Za dobré výsledky si pak zaslouží odměnu, za špatné nedostanou nic, nebo je dokonce čeká pokuta. Na školních výsledcích by neměl záviset celý dětský příjem, lepší je, když za jedničku vyplatíte nějakou prémii navíc.
Za jedničku dám já tobě, za pětku ty mně
Základní měsíční kapesné je třeba 200 korun. Dítě tak má jistotu určitého finančního základu a bonusy (či naopak malusy) za známky jsou jen vítaným přilepšením.
příklad - kapesné za učení 1základní kapesné ................................. 200 korun |
Nebezpečí: Tento způsob je přijatelný. Dítě vždy dostane alespoň část peněz, protože pravděpodobnost, že by se mu za měsíc podařilo nasbírat 20 pětek, je dost mizivá. Jen to, jako každý systém, chce pravidelnost a důslednost, abyste se třeba nedohadovali, zda "tahle jednička" už byla započítaná minule.
Kapesné pouze za výsledky ve škole
Známky kontrolujete jednou týdně nebo měsíčně podle žákovské knížky. Současně vyplatíte vydělaný honorář.
příklad - kapesné za učení 2za jedničku, za pochvalu ...................... +10 korun |
Nebezpečí: Pozor zvláště v případě, že máte dětí víc. Pro někoho je pětikoruna za dvojku tak akorát, ten kdo je spíš praktický a rozklad mnohočlenů mu hbitě nejde, by si za dvojku z matematiky zasloužil nejméně dvacetikorunu. Hodnocení prostě musíte přizpůsobit dítěti a v rámci rodiny musíte dobře zdůvodnit, proč se dvě děti liší.
Odměny pouze za kladné výsledky
Rodiče, kteří neradi trestají (a také sčítají a odčítají), si asi raději zvolí jen systém odměn.
příklad - kapesné za učení 3za jedničku, pochvalu ......................................... 10 korun |