Kartu lze pojistit proti ztrátě nebo krádeži

Pokud člověk přijde o kartu, čeká jej řada nepříjemností. Jednak obavy, zda zloděj „nevybílí“ účet, jednak poplatky za blokaci či stoplistaci karty a vydání náhradní karty. Pojistit se proti případným škodám může být u kreditních karet ještě přitažlivější než u debetních – když zloděj nakoupí s ukradenou kreditní kartou, utrácí vlastně peníze, které skutečný majitel karty ani nemá a bude je muset bance vrátit.

Pojištění kreditky nabízejí čtyři banky

Kreditní kartu lze proti zneužití v případě ztráty či krádeže pojistit u tří, respektive čtyř bank. V ČSOB nejlevnější pojistné vyjde na 150 korun za rok a banka maximálně vyplatí 15 tisíc korun; nejdražší varianta stojí 460 korun ročně – pojistné plnění až 50 tisíc korun. V obou případech musí klient počítat se spluúčastí 10 procent, alespoň 300 korun.

HVB Bank nabízí tuto službu za 200 až 500 korun za 12 měsíců – maximální pojistné plnění činí 20 tisíc až 50 tisíc korun. Raiffeisenbank poskytuje tuto službu bezplatně, maximální limit je však pouze 10 tisíc korun na jednu kartu. Česká spořitelna toto umožňuje pouze u svých zlatých kreditních karet, přičemž tuto službu poskytuje zdarma.

Princip pojištění je stejný jako u debetních karet. V případě ztráty karty je potřeba její ztrátu nebo odcizení nahlásit. Banka má však určitou lhůtu – někdy jednu hodinu, někdy až do půlnoci dne, kdy byla ztráta nahlášena – než začne odpovídat za škody, které byly s kartou provedeny, například nákupy, výběry z bankomatu. Právě pojištění pak pokrývá období, kdy klient kartu už nemá a banka ještě nepřevzala odpovědnost.

Pozor na podmínky

Ve které bance lze sjednat pojištění kreditek

Banka

Pojištění proti zneužití

Citibank

ne

ČSOB

ano

Česká spořitelna*

ne

HVB Bank

ano

Komerční banka

ne

Poštovní spořitelna

ne

Raiffeisenbank

ano

Živnobanka

ne

Pozn.: *jen zlaté kreditní karty

Pozor – předem je potřeba pozorně si přečíst pojistné podmínky a zjistit si případné výluky z pojištění. Pojištění platebních karet proti jejich zneužití pokrývá riziko možného odčerpání peněz z účtu v případě zneužití ztracené či odcizené karty neoprávněnou osobou. Na určité případy se však pojistka nevztahuje. Obvykle jde o transakce, při nichž byl použit PIN – z uvedených bank je v tomto výjimkou HVB Bank; dále na transakce provedené bez fyzického předložení karty, tedy zejména na platby na internetu.

Důležité je období, na které se pojištění vztahuje: v ČSOB například pojištění platí pro transakce realizované 24 hodin před nahlášením ztráty či odcizení, v Raiffeisenbank od začátku dne nahlášení, v HVB Bank od okamžiku nahlášení ztráty či odcizení.

Dále je vhodné informovat se na výši spoluúčasti, limity pojistného plnění a na to, zda se pojistné plnění vztahuje i na poplatky spojené s blokací a vydáním nové karty. V případě pojistné události je třeba krádež či ztrátu nahlásit a předložit potřebné doklady, například policejní protokol.