Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Každý desátý Čech jezdí do práce přes 90 minut

aktualizováno 
Více než polovina Čechů jezdí do práce autem. Ovšem cestu jim to většinou nezkrátí, na vině jsou především časté kolony. Za cestovné Češi utratí zhruba čtyři procenta ze své roční mzdy, v zahraničí je to asi sedm procent.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Robert RambousekMF DNES

Každé ráno v sedm hodin sedne Jolana Kučerová do auta a ujede deset kilometrů k nádraží v Českém Brodě. Tam zaparkuje vůz a přesedne do vlaku, který ji doveze na Masarykovo nádraží v Praze. Popojde pár metrů, sejde do metra a jede ještě několik stanic do práce. Celkem jí cesta zabere hodinu a půl.

"Někdy se to protáhne i na dvě hodiny. Zvláště v zimě, kdy odjíždím z domova za tmy a za tmy se také vracím, je to trochu depresivní. Když jsme se stěhovali z centra Prahy na venkov, právě problémy s dojížděním jsme trochu podcenili," konstatuje Jolana Kučerová.

Stejně jako ona cestuje do práce deset procent zaměstnaných Čechů. Vyplývá to ze studie, kterou vypracovala společnost Regus - světový poskytovatel kancelářských řešení. Je to o něco méně než ve světě, kde podle studie stráví na cestě do zaměstnání přes 90 minut každý pátý zaměstnanec.

Autem se jezdí nejvíce

Celosvětově jsou nejpopulárnějším dopravním prostředkem pro dojíždění automobily, a to v 64 procentech. V Česku cestuje autem 54 procent lidí. „Dopravní zácpy se ve velkých městech neustále zhoršují, jen v Praze připadá na jedno auto 2,37 obyvatele. Je znepokojivé, kolik lidí přispívá k dopravním zácpám ve špičce dojížděním do práce a z práce, když by mohli čas trávit mnohem příjemnějším nebo produktivnějším způsobem jinde,“ říká Garry Gürtler, viceprezident společnosti Regus pro střední a východní Evropu.

Podle zkušeností Jolany Kučerové se čas jízdou v autě nezkrátí. "Dojíždím do centra Prahy už čtvrtý rok a vím, že pokud pojedu do práce autem, čas neušetřím. Nejdřív stojím v koloně a pak nemůžu najít parkování. A to ještě musím být pořád ve střehu. Ve vlaku většinou usnu nebo si připravuji něco do práce."

Dalšími dopravními prostředky, jimiž lidé v České republice cestují do práce, jsou metro ve 13 procentech, spolujízda v sedmi procentech, stejně tak pěší docházka.

Nejméně populárními dopravními prostředky jsou v tuzemsku kolo a motocykl.

Cestovné: někdy i deset procent z platu

Pokud chodíte do práce pěšky, ušetříte zhruba čtyři procenta ze svého ročního platu. Tolik se totiž v Česku průměrně utratí za jízdné. Ovšem u někoho je tato částka vyšší. Devatenáct procent zaměstnanců utratí pět až deset procent ročního platu, osm procent Čechů dá za dojíždění do práce deset a více procent ze své roční mzdy.

Podle Garryho Gürtlera by se podniky měly zamyslet nad flexibilními formami zaměstnávání svých pracovníků. A pomoci jim tak nejenom ušetřit čas a peníze, ale i duševní zdraví. Lékařské výzkumy totiž potvrzují, že stres způsobený dojížděním může být odpovědný za zvýšený krevní tlak, podráždění, zdravotní problémy týkající se svalů a kostí a může mít negativní dopad na pracovní výkon.

"Rozumné podniky zavádějí více flexibility a hledají řešení, která zaměstnancům umožní pracovat blíže k jejich domovům nebo přímo z domova, aby se tak vypořádaly s ničivým dopadem dojíždění na zdraví a motivaci pracovníků," dodává Garry Gürtler.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Zajímavá povolání: disciplína je základ, říká profesionální sázkař

Můžou pracovat z domova, a přitom si za pár minut vydělat statisíce. Ale taky zažívají hodiny mučivého stresu, nejistoty, padají do dluhů a depresí. Práce snů,...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Unipetrol - 3Q17 Preview
Unipetrol - 3Q17 Preview

Unipetrol – 3Q17 Preview Outstanding Macro Environment Continues Oil & Gas CURRENT PRICE CZK 345 CZECH REPUBLIC TARGET ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.