Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde najít brokery
a jak je vybírat?

aktualizováno 
Komoditní kontrakty pro nás nakupuje a prodává člověk, kterému se říká broker. Kdo tedy vlastně broker je? Velmi zjednodušeně by se dalo říci, že je to zprostředkovatel. Pokud chceme nakoupit či prodat futures kontrakt(y), můžeme takto učinit pouze a jen skrze brokera.
Výběr

Výběr | foto: Profimedia.cz

Pouze broker je ten, kdo má oprávnění pro nás nakupovat a prodávat komodity, akcie (ale i opce, dluhopisy, apod.). Samozřejmě, za tuto službu si účtuje i patřičný poplatek, nebo-li brokerskou komisi (tzv. commission, nebo také fee). Tato komise se pak účtuje většinou za kompletně provedený obchod (tzn. vstup do pozice i výstup z pozice), nebo-li také round turn (RT). Někteří brokeři účtují na dvě části – polovinu RT komise již při vstupu do trhu, druhou polovinu pak při výstupu z trhu.

První věcí, kterou je třeba si ujasnit je, že ve skutečnosti nebudete shánět brokera, ale brokerský dům, nebo také brokerskou společnost či jiný institut (např. banky), který brokerské služby poskytuje. Pokud budete chtít obchodovat prostřednictvím zahraničního brokera, doporučujeme navštívit internet, kde naleznete odkazy na stovky a tisíce nejrůznějších brokerských domů s nejrůznějšími cenami a službami po celém světě.

Jenom pro orientaci uvádíme některé základní rozdíly mezi tuzemskými a zahraničními brokerskými domy (viz následující strana). Jak jsme již zmínili, v případě nováčků doporučujeme začít s full-service brokerem. Najít dobrého FS brokera je většinou stejně složité, jako najít dobrého celoživotního partnera – proto je třeba dát si při hledání FS brokera potřebnou práci a píli, která se však v budoucnu vyplatí (my sami hledali ideálního FS brokera více než rok, přičemž jsme museli vyzkoušet několik brokerů, než jsme nalezli toho, který by plně vyhovoval našim náročným požadavkům).

Při hledání brokera se obecně vyplatí být maximálně otevřený a zcela na rovinu
mluvit o svých představách, přáních, ale i úrovni vlastních zkušeností.
 

 Tuzemské
brokerské domy
 Zahraniční
brokerské domy
• budou k Vám hovořit česky
• díky nižší konkurenci zaplatíte za jejich služby obvykle více
• díky nižší konkurenci nemusí být služby tak propracované a rozmanité
• pravděpodobně budete potřebovat vyšší částku k otevření účtu
• peníze jsou na účtu v ČR, není třeba je převádět do zahraničí
• je třeba ovládat cizí řeč
• díky velmi vysoké konkurenci  máte možnost najít opravdu zajímavé  nabídky a platit i výrazně  méně za služby
• lze najít společnost, která vám  otevře účet už i od 300 USD  (v případě akcií, v případě komodit  to bývá minimálně 1 – 2 tisíce  USD)

Pokud můžete, domluvte si osobní schůzku

Toto samozřejmě platí pouze v případě tuzemských brokerů. Přesto vám však nic nedá tolik, jako dojem z osobní schůzky. Jde o vaše investice, vaše peníze, tak si najděte čas, domluvte si osobní schůzku a sejděte se s brokerem tváří v tvář. Uvidíte, jak k vám bude vstřícný, kolik vám dokáže dát již během první schůzky, zda se na vás snaží udělat dojem či se naopak chová nesnesitelně arogantně (pryč od takových) apod. Vše, co vám broker během takové schůzky řekne, si pečlivě zapište, abyste později mohli porovnat sliby se skutečností a případně brokera vyměnit.

Pokud nemůžete osobně, určitě upřednostněte telefonát před e-mailem

Jde převážně o případ, kdy budete na internetu hledat zahraniční brokerské společnosti. Samozřejmě pro první kontakt bude e-mail nezbytností. Pokud však proběhne u několika brokerských společností počáteční e-mailová komunikace, která by mohla naznačit, že by se právě tato společnost mohla dostat mezi horké kandidáty, určitě přistupte k telefonickému hovoru. Většinou nemusíte volat vy osobně, stačí do emailu naznačit, že byste dali přednost telefonické konverzaci, připsat své číslo a společnost vám ve většině případů zavolá sama.

Ptejte se na všechno

A to doslova. Ať už budete absolvovat osobní schůzku či telefonický rozhovor, dejte si načas a ptejte se na cokoliv, co vás napadne. Schválně brokera testujte, je třeba si udělat co nejlepší představu o tom, co vše by vám mohl broker v budoucnu dát. Berte to jako rande, na kterém jeden druhého oťukáváte.

Mezi vašimi dotazy by pak rozhodně neměly chybět následující:

• Jak dlouho se již broker touto činností živí?
• Co dělal před tím?
• Co ho přimělo začít se živit jako broker?
• Jaké má vzdělání?
• Jaké má vzdělání a zkoušky v oblasti investování?
• Obchoduje komodity či akcie i sám pro sebe?
• Pokud ne, proč?
• Pokud ano, jaké komodity či akcie? Jaká je jeho strategie?
• Má nějaké oblíbené trhy, či společnosti? Proč právě tyto?
• Co vás může v budoucnu naučit?
• Co vám ještě může nabídnout kromě plnění příkazů?

Zeptejte se upřímně na jeho názory, rady a typy. Též upřímně odpovídejte na brokerovi dotazy a pamatujte si, že nikdo vás nebude hubovat za nevědomost. Pokud něco nevíte, či neumíte najít odpověď, je tu právě proto váš broker, aby vám poradil, co dělat.

Vše si pečlivě poznamenejte

Všechny odpovědi si pečlivě poznamenejte a později se přesvědčíte, že váš broker plní vše, co slíbil a že se nejednalo o pouhé sliby a prázdné řečičky. Nebojte se dát najevo nespokojenost a připomenout brokerovi sliby v momentě, kdy vidíte, že je neplní. A pokud i po opakovaném upozornění broker své sliby neplní, s klidným svědomím se začněte poohlížet po jiném.

Na první schůzce nic neslibujte

Nikdy se nenechte hned na první schůzce (či během prvního telefonátu) přesvědčit, natož pak cokoliv podepsat (s potencionálním životním partnerem přece též nejdete hned po první schůzce k oltáři). Schůzku ukončete s poděkováním, že si vše promyslíte a necháte projít hlavou. Je třeba, abyste skutečně porovnali mezi několika brokery, které vyslechnete. A též vám dá takový postup šanci zkusit později vyjednávat o trochu nižší cenu než jaká je standardní.

Obchodování na komoditních trzích

1. díl: Komodity – slovo za milión?
2. díl: Obchodování komodit – příběh ranní kávy
3. díl: Příběh ranní kávy: jak začít obchodovat?
4. díl: Obchodování komodit – jdeme na to
5.díl: Komoditní obchodování: kdo má šanci spekulovat?
6.díl: Klíč k bohatství – psychologie obchodování 
7.díl: Proč je vyrovnávání se se ztrátami tak těžké?


Úryvek je z knihy "Obchodování na komoditních trzích, průvodce spekulanta" vydané nakladatelstvím Grada Publishing, které vydává další publikace v edici FINANCE jako např:
Naučte se investovat
Investování pro začátečníky

Deriváty, hedžové fondy, offshorové společnosti 

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

JOSEF ŠÍMA: ATELIÉR 1934, olej na plátně, 99 x 144 cm  Cena 28,8 milionů korun...
Rekordní rok na českých aukcích: investoři utratili přes miliardu

Sběratelé a investoři loni utratili na aukcích 1,26 miliardy korun, padl historický rekord za obraz vydražený za nejvyšší cenu a řada umělců dosáhla nových...  celý článek

Ilustrační snímek
Sedm ukazatelů, podle kterých poznáte správnou akcii

Kdo by nechtěl investovat do akcií, které budou vynášet. Jenomže jak poznat tu správnou akcii? Střílet od boku a investovat naslepo rozhodně není nejlepší...  celý článek

Ilustrační snímek
Investice: Kde vám dobře vydělají dva tisíce a kam uložit velké částky

Kam s penězi, když na spořicích účtech se sazby pohybují pod jedním procentem? Je dnes vůbec možné zhodnotit finance alespoň tak, aby je „nesežrala“ inflace?...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.