Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kde vám osobní bankéř (ne)pomůže

aktualizováno 
Chcete vyřídit určitou záležitost v bance a jdete na pobočku nahodile? Čeká vás nejspíše fronta a poté pracovník, který bude zrovna k dispozici. Banky však nabízejí konkrétnímu zákazníkovi konkrétní kontaktní osobu, se kterou lze v případě potřeby vyřídit záležitost, která vás trápí. Tyto osoby se nazývají osobními či privátními bankéři a jsou v určitých případech schopni přijít až k vám domů. Které banky službu poskytují, komu a v jakém rozsahu?

Osobní bankéř je konkrétní poradce, na kterého se klient vždy obrací se svými žádostmi týkajícími se bankovních produktů, operací či produktů celé finanční skupiny, jejímž je banka členem. Úvěr, investice do podílových fondů, uzavření životního pojištění - to jsou příklady záležitostí, ve kterých rada přijde klientům jistě vhod.

Obecně platí, že s bankéřem lze komunikovat po telefonu, popř. e-mailem či domlouvat s ním schůzky na pobočce. V některých případech lze domluvit i jiná místa k setkání, popřípadě schůzku po pracovní době. Nebývá to ovšem standardem a záleží na dohodě. Nadstandardní služby (návštěva přímo doma apod.) jsou obvykle poskytovány pouze movitějším klientům.

V některých případech může také bankéř kontaktovat klienta sám (např. při schválení úvěru, informování o produktech apod.). Jméno osobního bankéře obdrží klienti obvykle v dopise. Noví klienti se jméno a kontakt dozvědí přímo na pobočce, když přijdou např. založit účet. 

Hledáte informace o platebních kartách? Navštivte naši speciální sekci.

Obecně lze největší české banky rozdělit na dvě skupiny - ty, které službu poskytují všem zákazníkům, a ty, které službu nabízejí omezeně (omezení je obvykle dáno výší depozit uložených v daném finančním ústavu, či užívaným produktem). Mimo stojí pouze Poštovní spořitelna, která osobního bankéře svým klientům (vzhledem k svému zaměření vcelku pochopitelně) nenabízí.

V Komerční bance je každému přidělen osobní bankéř; kontakt s ním záleží na domluvě. Kromě osobního bankéře mají majitelé Expreskonta svého osobního telefonního bankéře. V eBance má každý klient rovněž svého bankéře, kontakty na něj spolu s fotkou jsou vystaveny na stránkách klientova účtu. Pokud klient velmi aktivně využívá služeb a produktů banky, je mu nabídnuta obsluha finančním poradcem pro privátní klientelu. Tento finanční poradce za ním dojde, kamkoliv si klient bude přát, a to i mimo pracovní dobu.

V Citibank mají osobního bankéře všichni klienti kromě těch, kteří využívají pouze kreditní kartu nebo osobní půjčku. Schůzka s bankéřem se obvykle odehrává na pobočce; v určitých případech (složitější problém, nová služba) lze schůzku sjednat i mimo pobočku. Klientům, kteří mají na všech svých účtech v této bance (včetně investičního) více než ekvivalent 50 000 USD, je poskytován servis  CitiGold Wealth Management. Výhody spočívají v individuálním ceníku (většina služeb zdarma, včetně kreditní karty), rozšířené nabídce, slevách a speciálních akcích. Zajišťuje klientovi osobního bankéře s investiční certifikací; navíc osobní bankéř věnující se VIP má menší množství klientů, a tak jim může věnovat více času.

U HVB Bank získává rovněž každý klient (fyzická osoba), který v bance založí osobní účet, zároveň svého bankovního poradce. Ten je po dohodě s klientem k dispozici i mimo otevírací dobu pobočky. Nejvýznamnější privátní klienti navíc mohou využít specializované finanční a majetkové poradenství privátních bankéřů. Privátní bankéř je  připraven po celých 24 hod. denně  obsloužit VIP klienty. HVB nestanovuje přesné hranice pro čerpání služby private banking - jedná se o individuální posouzení.

Chcete porovnat spotřebitelské úvěry? Jaké jsou nabídky jednotlivých bank zjistíte v této sekci.

V ČSOB  může klient o osobního bankéře sám požádat (je obecně dostupný všem retailovým klientům), nebo mu jej banka aktivně nabídne v případě, že průměrný měsíční kreditní obrat na jeho účtech je vyšší než 25 000 Kč, nebo průměrný objem vkladů (včetně investic ve fondech) vyšší než 1 mil. Kč. Pokud má však klient finanční aktiva vyšší než 5 milionů, může využít nabídky privátního bankovnictví, které jim poskytne nadstandardní péči v oblasti komerčního a investičního bankovnictví. Osobní bankéř chodí za klienty privátního bankovnictví zcela dle jejich přání, třeba i o víkendu. Obsluha ostatních klientů osobními bankéři probíhá pouze na pobočkách. Klientům s osobním bankéřem jsou primárně nabízeny produktové balíčky vyšších typů, které obsahují více služeb a produktů.

Raiffeisenbank osobního bankéře standardně nenabízí. Lze však požádat o sdělení jména osoby, která spravuje vaše finance. Jinak je na každé pobočce jeden personální bankéř. Pokud však klient dosáhne určitých objemů (pohybu na účtu), je mu služba nabídnuta aktivně. Mezi VIP se klient dostane automaticky na základě splnění určitých vnitřních podmínek banky (většinou ekonomické kritérium), získá osobního bankéře na pobočce nebo privátního bankéře na centrále dle dohody s klientem, v souvislosti s tímto získá klient řadu výhod, které nejsou standardní pro ostatní klientelu.

V České spořitelně existuje systém obsluhy klientů  prostřednictvím poradců. Poradce je pro klienta hlavní kontaktní osobou a finančním poradcem. Je klientům nabízen postupně. Většina osobních schůzek v praxi probíhá na pobočce, v některých případech i v místě, které určí klient. VIP klient v České spořitelně má svého poradce. Poradenství a kontakt s ním je více přizpůsoben potřebám těchto klientů.

GE Capital Bank používá systém osobních bankéřů pouze u hypoték. Osobní hypoteční bankéř klienta provází od prvního kontaktu až k vyřízení hypotéky (pomáhá například  i s komunikací s katastrem nemovitostí). Kontakt klienta s osobním hypoteční bankéřem není vázán na obchodní místo; není omezen ani časově (je možné sjednat schůzku i o víkendech domů apod.).

V Živnostenské bance fungují osobní bankéři ve dvou rovinách: v segmentu personálního bankovnictví mají klienti osobní bankéře, pokud je objem spravovaného finančního majetku vyšší než 200 000,- Kč; a dále pak na úrovni privátního bankovnictví, kde je hranice přibližně 3 miliony Kč. Obě hranice fungují jako údaj orientační, banka posuzuje i jiné aspekty, např. příjmy, případně objem poskytnutých úvěrů atd. V personálním bankovnictví probíhá kontakt mezi klientem a jeho osobním bankéřem standardně v obchodním místě banky. V privátním bankovnictví funguje systém telefonického sjednání termínu a následné návštěvy banky. Standardní je telefonický kontakt, ze strany klientů je jeho příčinou především získávání informací. Osobní bankéři klienty kontaktují s nabídkou produktů a služeb. Pokud je nezbytný osobní kontakt, dochází k němu v obchodním místě.

Z výše uvedeného vyplývá, že ve většině případů je osobní poradce zkrátka jeden z pracovníků na pobočce, který vám byl přidělen. Schůzka bude taky ve většině případů zřejmě probíhat v bance. Hlavní výhodou osobního bankéře ale je, že klienta zná a proto může rychleji reagovat na jeho přání. Pokud nemůže vyřídit záležitost hned, je pro klienta kontaktní osobou, která se mu věnuje po dobu, než dojde k vyřešení problému. Jeho služby jsou zdarma. Kromě personalizace komunikace přináší systém rovněž úsporu času – nemusíte čekat na pobočce, než na vás přijde řada a některý z pracovníků na přepážce bude volný. V ideálním případě by vám navíc měl váš bankéř například v případě investování do fondů poradit bez ohledu na příslušnost fondu ke skupině, jejímž je banka členem. Vše samozřejmě závisí na osobě a kvalitě osobního bankéře, roli hraje i vaše finanční situace. Z porovnání bankami uvedených počtů klientů a osobních bankéřů vyplývá, že na jednoho osobního bankéře připadá i osm set klientů.

Máte osobního bankéře? Jak jste spokojeni s jeho službami? Napište nám, těšíme se na vaše názory  a zkušenosti.


 

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...



Další z rubriky

Pojistil děti, na sebe nemyslel. Co má smysl pojistit a co ne

Podle zástupců České asociace pojišťoven by ti rodiče, kteří chtějí zodpovědně...

O tom, že by mělo být dítě pojištěno, přesvědčují někteří aktivní poradci už maminky v porodnici. Ale ne každá pojistka...

Recenze novinky: V Česku je od září užitečná pojistka pro živnostníky

Ilustrační snímek

Pár nezaplacených faktur může dostat do finančních potíží i zdravou firmu. Velké firmy se pro tento případ pojišťují,...

Jaké výluky a háčky mívají odpovědnostní pojistky a co neuhradí

Ilustrační snímek

Když způsobíte škodu někomu jinému třeba při cyklistice, lyžování či jiném sportu, nebo na nákupu, provozem domácnosti,...

Další nabídka

Kurzy.cz

Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...
Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...

Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh. Především bude záležet na tom, zda bude No... celý článek



Najdete na iDNES.cz