Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pět nehod, kdy vám pojišťovna nezaplatí, i když je auto pojištěné

aktualizováno  9:40
Mnoho řidičů si myslí, že sjednáním povinného ručení či havarijní pojistky jsou pojišťovnou plně "krytí" a v případě nehody se kromě spoluúčasti nemusejí na náhradách nijak finančně podílet.
Do pojišťovny volejte hned z místa nehody, vyhnete se případnému odmínutí viny ze strany viníka. Ilustrační snímek

Do pojišťovny volejte hned z místa nehody, vyhnete se případnému odmínutí viny ze strany viníka. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

O to větší překvapení je čeká, když jim pojišťovna odmítne škodu uhradit. "Zdaleka se nejedná o nějaké kuriózní a ojedinělé nehody, čemuž odpovídá i počet řidičů, kteří se na nás obracejí. Ročně jich je několik stovek," uvádí Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným, které v podobných situacích napomáhá s informovaností i řešením události. Přinášíme příklady nejčastějších nehod, za které vám pojišťovna nezaplatí, a rady Lukáše Fládra.

Pokud viník nenahlásí událost své pojišťovně, i když vám to bezprostředně po nehodě slíbil, máte problém. Pojišťovna totiž škodu odmítne uhradit a jakékoli prokazování viny je zpětně a bez souhlasu viníka velmi složité. Může se dokonce přihodit i to, že viník nehody pojišťovně oznámí, že nehodu nezpůsobil.

Příklad: Po nehodě si viník sype popel na hlavu, přiznává vinu, ale momentálně šíleně spěchá. Takže s vámi sepíše záznam a slíbí, že hned zítra ho donese na svou pojišťovnu. Jenže to neudělá a na výzvy své pojišťovny k nahlášení nereaguje.

Rada: Jedinou obranou proti takovým situacím je zavolat do pojišťovny viníka hned z místa nehody, tedy v okamžiku, kdy viník zavinění uznává.  

Povinné ručení platí jen při provozu na běžných komunikacích. Pokud autem vjedete na polní cestu či do dvora firmy a tam vás někdo nabourá (navíc je-li dvůr veden v katastru jako manipulační plocha), pojišťovna viníka nic neuhradí. V tu chvíli jste totiž na soukromém pozemku, kde zpravidla nejsou žádné značky, neplatí tam pravidla provozu na pozemních komunikacích (hlavní, vedlejší silnice) a za špatné parkování či nerozsvícená světla nemůžete dostat pokutu od policie. 

Výjimkou je pouze místo - areál za závorou, do kterého majitel pouští motorová vozidla vjíždějící z komunikace, které je pak považováno za veřejnou komunikaci. 

Příklad: Podobně může vaše auto přijít k úhoně, když jedete třeba na houby a zaparkujete na okraji lesa. Když se vrátíte s plným košíkem, najdete poškrábaný bok auta a viník je samozřejmě pryč. 

Rada: V takovém případě vám za škodu odpovídá přímo řidič, který vás naboural. Pokud nevíte, kdo vám škodu způsobil, nezbude vám než auto opravit na vlastní náklady.

Pokud bylo vozidlo již dříve poškozeno a následně došlo ke kolizi ve stejném místě, jste povinni ohlásit, že auto bylo již částečně poškozené. Pokud to neuděláte a pojišťovna dřívější poškození nesouvisející s nehodou odhalí,  odmítne vyplatit plnění i za nové poškození.

Příklad: Jedete nepřipoutaní v autě, které jste si minulý týden při parkování odřeli, a nedodržujete rychlost. Nedá vám přednost vozidlo z vedlejší a nabourá do boční části vašeho vozidla. Vy uvedete, že se poškodila i přední část (když vás to odhodilo), připoutaný jste byl a rychlost dodržel. Z expertízy vozidla a místa nehody vyplyne, že jste si část vymyslel a vy nedostanete od pojišťovny nic. 

Rada: Nesnažte se nic zatajit. Je hodně pravděpodobné, že v pojišťovně vše odhalí a vy se navíc vystavíte trestnímu stíhání pro pokus o pojistný podvod.

Pokud se jednoznačně neprokáže vina, třeba přítomností přímých svědků, pojišťovna často rozdělí míru zavinění mezi oba řidiče.

Příklad: Při couvání na parkovišti si ve zpětném zrcátku všimnete druhého couvajícího auta. Vy zastavíte, ale řidič druhého vozidla vás nezaregistruje a nabourá do vás. A samozřejmě se snaží svalit vinu na vás, i když vaše auto v okamžiku nárazu stálo. Žádní svědci v okolí nejsou, a přestože vy máte spolujezdce, který potvrdí vaši nevinu, manželka druhého řidiče tvrdí opak. Pojišťovna pak určí míru účasti na nehodě 50:50 a každému řidiči plní jen polovinu škody.

Rada: Pokud se vám podobná nehoda stane, hned se porozhlédněte po okolí, jestli nenajdete svědka, který střet viděl a potvrdil by, které auto stálo a které bylo v pohybu. 

Škoda na vozidle se mnohdy těžko odhaduje. Pokud ve výsledku přesáhne 100 tisíc korun a nezavolali jste k nehodě policii, pak bude pojišťovna přinejmenším krátit pojistné plnění.

Příklad: Nedalo vám přednost auto z vedlejší a vy jste do něj narazili. Na první pohled se zdálo, že se nic moc nestalo, a protože nechcete dělat viníkovi problémy, nevoláte policii a necháte auto odtáhnout do servisu. Tam se ale po odstrojení zjistí větší rozsah poškození, při nárazu na přední část vozu byl totiž poškozen motor a pojišťovna vám zaplatí jen 50 procent nákladů na opravu s tím, že jste porušili povinnost zavolat policii.

Rada: I když si nejste jistí, jestli škoda přesáhne hranici sta tisíc, preventivně policii České republiky zavolejte. Vyhnete se tak potenciálním problémům.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Povinné ručení pro cyklisty neexistuje, škody vyřeší jiné pojistky

Když způsobí nehodu na silnici řidič auta, uhradí škody pojišťovna z jeho povinného ručení. Na cyklisty se ale nic takového nevztahuje. Přitom jsou cyklisté...  celý článek

Ilustrační snímek
Pojistku změnil v pravý čas. Na boj s nemocí bude mít milion korun

Martinovi je 33 let a pracoval jako skladník. Teď je na rodičovské dovolené s malým synem. Zda se do práce vrátí, je nejisté. Jeho život totiž zkomplikovala...  celý článek

Ilustrační snímek
Častý omyl Čechů: evidenční list důchodového pojištění je k ničemu

Ne každý doklad patří do koše. Pokud jste zaměstnaní a vyhodíte evidenční list důchodového pojištění, který vám vystaví každý rok váš zaměstnavatel, děláte...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Akciový býk se transformuje, oslabující akcie již investory nezajímají
Akciový býk se transformuje, oslabující akcie již investory nezajímají

Vypadá to, že investoři již nechtějí nakupovat akcie, jejichž cena zkorigovala. Možná je to ale dobré znamení. Od červe... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.