Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdy vám banka poplatek sama odpustí nebo vrátí

aktualizováno 
Našli jste na výpisu z účtu poplatky, s jejichž výší rozhodně nesouhlasíte nebo o nich dokonce ani nevíte? Ptejte se a částky raději reklamujte, nevyplatí se vždy čekat na kroky banky. Podívejte se, za jakých podmínek vám banky samy poplatky odpustí.
Poskytování slev na poplatcích řeší banky až na výjimky individuálně.

Poskytování slev na poplatcích řeší banky až na výjimky individuálně. | foto: Profimedia.cz

Sazebníky bank jsou obvykle přehledné, strukturované podle jednotlivých služeb v nabídce a především pevně dané. Přesto za určitých okolností můžete platit poplatky nižší nebo dokonce žádné. Oslovili jsme proto banky s dotazem, za jakých okolností se tak stane třeba vám. Všechny možnosti se v zásadě dají shrnout do pěti základních okruhů:

1. Individuální přístup  
Jednou z možností, jak získat slevy na poplatcích je, že splníte konkrétní bankou stanovená interní kritéria, jako např. dostatečnou výši aktiv spravovaných bankou či vysoký měsíční příjem. Případně jste klientem potenciálně perspektivním (studenti), vykonáváte významnou funkci nebo jen intenzivně a dlouhodobě využíváte vybrané služby.

2. Marketingová akce banky
Vcelku běžné jsou rozličné a napříč bankami realizované slevové akce (poplatkové prázdniny apod.) na podporu prodeje vybraných finančních služeb, případně na přilákání žádané cílové klientské skupiny. V poslední době se nejčastěji týkají úvěrových produktů (např. hypotečních úvěrů, kreditních karet apod.), v sazebnících bank však naleznete i běžné účty bez paušálu nad stanovený objem aktiv klienta spravovaných příslušnou bankou.

3. Výpadek funkčnosti poskytovaných služeb
Dojde-li například k výpadku bankomatové sítě banky nebo třeba některého z jejích kanálů tzv. přímého bankovnictví, obvykle se snaží nějakým způsobem své chyby odčinit. Jedná se nejčastěji o účtování nižší ceny za transakci, kterou byl klient kvůli výpadku nucen realizovat jinou formou, například oproti svým zvyklostem na přepážce.

4. Testování nových služeb
Banky před tím, než svým klientům nabídnou novou službu, zpravidla realizují tzv. pilotní (chcete-li ověřovací) provoz. Což znamená, že službu po určitou dobu využívá pouze vybraná skupina klientů. Ti ověřují funkčnost novinky, a to zpravidla zcela zdarma.

5. Chyba na straně banky
Banka klientovi poplatek odpustí nebo již zaúčtovaný vrátí v případě, že byl účtován chybně, případně došlo-li ke zpoždění, které zavinil pracovník banky. Pokud však chybu neodhalí banka sama, slevy či odpuštění poplatku se klient dočká až po té, co bude vyřešena jím podaná reklamace.

Nesouhlasíte s poplatkem? Podejte reklamaci
Jestliže nejste spokojeni s bankou účtovanými poplatky nebo jen máte pochybnosti o správnosti jejich výše, braňte se a podejte reklamaci. Nejlépe písemnou formou na pobočce. Tato služba zpoplatňována nebývá, a to ani v případě, že banka neuzná její oprávněnost. Mezi největšími bankami, které jsme oslovili, poplatek za neoprávněnu reklamaci však naopak účtuje například PS, a to ve výši 200 korun. Za opakované přezkoumání neoprávněné reklamace pak dokonce 500 korun.

Co z uvedeného vyplývá? V čem oslovené banky spatřují slevy a výhody pro klienta, nacházíme pouze základní pravidla jakéhosi slušného chování bank. Pokud vinou banky totiž dojde např. k výpadku bankomatové sítě, čímž způsobí řadě klientů (nejen svých) nepříjemnosti, vyjádří svou omluvu odpuštěním poplatků za využití jiného způsobu výběru hotovosti. Udělá-li pracovník banky chybu a naúčtuje klientovi neoprávněně poplatky, banka je klientovi nahradí. To by mělo být samo o sobě samozřejmostí. A slevy v rámci marketingových akcí? Ty přece slouží opět a především bankám, které chtějí své produkty prodat.

Skutečné slevy na poplatcích pochopitelně i tuzemské banky poskytují, nicméně se řeší s klienty individuálně a banky se k možným variantám blíže vyjadřovat nechtějí.




Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Hypotéky o prázdninách přešlapovaly, některé banky už zdražují

Ilustrační snímek

O prázdninách přešlapovaly hypoteční úvěry s cenami prakticky na místě. Průměrná úroková sazba v srpnu nepatrně klesla,...

Hypotéky se usadily na hladině dvou procent, zdražují pozvolna

Ilustrační snímek

Hypotéky opět zdražily, ale jen mírně. Průměrné úrokové sazby poskočily v červnu na 2,04 procenta. Objemy i počty...

Hypotéky se odrážejí ode dna a začínají zdražovat, zájem je menší

Ilustrační snímek

V září vzrostla průměrná úroková sazba u hypotečních úvěrů na 2,04 procenta, ale objemy i počty oproti srpnu klesly. V...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nečekané: velký obchodní řetězec na Vánoce zavře prodejny
Nečekané: velký obchodní řetězec na Vánoce zavře prodejny

Jeden z největších obchodních řetězců v Česku ve čtvrtek přišel s nečekaným prohlášením, že na Štědrý den nechá všech 3... celý článek



Najdete na iDNES.cz