Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdy vám banka poplatek sama odpustí nebo vrátí

aktualizováno 
Našli jste na výpisu z účtu poplatky, s jejichž výší rozhodně nesouhlasíte nebo o nich dokonce ani nevíte? Ptejte se a částky raději reklamujte, nevyplatí se vždy čekat na kroky banky. Podívejte se, za jakých podmínek vám banky samy poplatky odpustí.
Poskytování slev na poplatcích řeší banky až na výjimky individuálně.

Poskytování slev na poplatcích řeší banky až na výjimky individuálně. | foto: Profimedia.cz

Sazebníky bank jsou obvykle přehledné, strukturované podle jednotlivých služeb v nabídce a především pevně dané. Přesto za určitých okolností můžete platit poplatky nižší nebo dokonce žádné. Oslovili jsme proto banky s dotazem, za jakých okolností se tak stane třeba vám. Všechny možnosti se v zásadě dají shrnout do pěti základních okruhů:

1. Individuální přístup  
Jednou z možností, jak získat slevy na poplatcích je, že splníte konkrétní bankou stanovená interní kritéria, jako např. dostatečnou výši aktiv spravovaných bankou či vysoký měsíční příjem. Případně jste klientem potenciálně perspektivním (studenti), vykonáváte významnou funkci nebo jen intenzivně a dlouhodobě využíváte vybrané služby.

2. Marketingová akce banky
Vcelku běžné jsou rozličné a napříč bankami realizované slevové akce (poplatkové prázdniny apod.) na podporu prodeje vybraných finančních služeb, případně na přilákání žádané cílové klientské skupiny. V poslední době se nejčastěji týkají úvěrových produktů (např. hypotečních úvěrů, kreditních karet apod.), v sazebnících bank však naleznete i běžné účty bez paušálu nad stanovený objem aktiv klienta spravovaných příslušnou bankou.

3. Výpadek funkčnosti poskytovaných služeb
Dojde-li například k výpadku bankomatové sítě banky nebo třeba některého z jejích kanálů tzv. přímého bankovnictví, obvykle se snaží nějakým způsobem své chyby odčinit. Jedná se nejčastěji o účtování nižší ceny za transakci, kterou byl klient kvůli výpadku nucen realizovat jinou formou, například oproti svým zvyklostem na přepážce.

4. Testování nových služeb
Banky před tím, než svým klientům nabídnou novou službu, zpravidla realizují tzv. pilotní (chcete-li ověřovací) provoz. Což znamená, že službu po určitou dobu využívá pouze vybraná skupina klientů. Ti ověřují funkčnost novinky, a to zpravidla zcela zdarma.

5. Chyba na straně banky
Banka klientovi poplatek odpustí nebo již zaúčtovaný vrátí v případě, že byl účtován chybně, případně došlo-li ke zpoždění, které zavinil pracovník banky. Pokud však chybu neodhalí banka sama, slevy či odpuštění poplatku se klient dočká až po té, co bude vyřešena jím podaná reklamace.

Nesouhlasíte s poplatkem? Podejte reklamaci
Jestliže nejste spokojeni s bankou účtovanými poplatky nebo jen máte pochybnosti o správnosti jejich výše, braňte se a podejte reklamaci. Nejlépe písemnou formou na pobočce. Tato služba zpoplatňována nebývá, a to ani v případě, že banka neuzná její oprávněnost. Mezi největšími bankami, které jsme oslovili, poplatek za neoprávněnu reklamaci však naopak účtuje například PS, a to ve výši 200 korun. Za opakované přezkoumání neoprávněné reklamace pak dokonce 500 korun.

Co z uvedeného vyplývá? V čem oslovené banky spatřují slevy a výhody pro klienta, nacházíme pouze základní pravidla jakéhosi slušného chování bank. Pokud vinou banky totiž dojde např. k výpadku bankomatové sítě, čímž způsobí řadě klientů (nejen svých) nepříjemnosti, vyjádří svou omluvu odpuštěním poplatků za využití jiného způsobu výběru hotovosti. Udělá-li pracovník banky chybu a naúčtuje klientovi neoprávněně poplatky, banka je klientovi nahradí. To by mělo být samo o sobě samozřejmostí. A slevy v rámci marketingových akcí? Ty přece slouží opět a především bankám, které chtějí své produkty prodat.

Skutečné slevy na poplatcích pochopitelně i tuzemské banky poskytují, nicméně se řeší s klienty individuálně a banky se k možným variantám blíže vyjadřovat nechtějí.



Nejčtenější

Zmapovali jsme pět spořicích účtů, které aktuálně vynášejí nejvíc

Ilustrační snímek

Česká národní banka letos již několikrát zvýšila úrokové sazby, naposledy v srpnu 2018. Některé finanční domy na to...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...



Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Další z rubriky

Zájem o hypotéky klesá, úrokové sazby stagnují

Ilustrační snímek

V červenci o hypoteční úvěry nebyl valný zájem. Oproti červnu bylo v sedmém měsíci letošního roku uzavřeno o 2 014...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Stavební spoření je atraktivnější. Díky úvěrům i zhodnocení vkladů

Ilustrační snímek

Stavební spoření není v Česku na ústupu. Naopak se o něj opět zvedá zájem. A to jak o úvěry, tak i samotné spoření....

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Kurzy.cz Míra nezaměstnanosti je na historickém minimu a sehnat lidi je pro firmy velký problém. Vše ještě zhoršují u některých ...



Najdete na iDNES.cz