Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když komunikace vázne

  11:00aktualizováno  11:00
Zprávy o fungování firmy často mizí do ztracena. Drb se ale dozví každý a rychle. Šéf má milenku. Nebudou prémie. Chystá se propouštění. Tohle ví v momentě celá firma. S informacemi o povinnostech konkrétních lidí to bývá horší. Na druhou stranu existují zaměstnanci, kteří slyší jen to, co chtějí.

Komunikace ve firmě často vázne. Někteří šéfové se zaměstnanci nemluví, protože se bojí jejich otázek. Další si neochotou cokoli sdělovat a podporováním nejistoty udržují moc. Ne každý také snese otevřenost. Ale nějaká komunikace mezi vedoucími a zaměstnanci určitě funguje všude. Jde jen o to, aby plnila očekávání zaměstnanců i jejich nadřízených a prospívala společnosti. Mlžení a zatajování dává prostor pro nešvary, alibismus, marné hledání konkrétního viníka, a to se občas hodí šéfům i zaměstnancům.

S tím musí začít nadřízení

Jsou to hlavně vedoucí pracovníci, kteří mají moc něco s pokulhávající komunikací ve firmě udělat. "Bez poznání, že je nutné na komunikaci ve firmě zapracovat, to samozřejmě nejde," říká Aleš Jirec z poradenské společnosti Hay Group.
"Tím prvním a nejdůležitějším vzkazem od vrcholového vedení směrem k zaměstnancům by měla být jasná strategie a hodnoty firmy," dodává. Účelné

Zdokonalte svou řeč! Dobrá komunikace je cestou k úspěchu...

komunikaci podle ředitele poradenské společnostiMC Triton Luďka Pfeifera prospívá jasné a přehledné vnitřní uspořádání firmy, ujasněná pracovní náplň, pravomoci a odpovědnosti. "Zbývá ještě jeden výrazný prvek: aby lidé uměli komunikovat, manažeři vést porady a na celofiremních setkáních diskutovat o nepopulárních opatřeních. Měli by umět získávat klíčové zaměstnance pro podporu důležitých změn, být schopni a ochotni pracovat se zpětnou vazbou od podřízených," říká Pfeifer.

Jenže někteří šéfové se brání

"Zaměstnance je nutné informovat včas a otevřeně o všech záležitostech a procesech, které se jich týkají, které potřebují ke své práci a které pro ně budou
Jak informovat kolegy a podřízené?
* Kritika zaměstnance - osobně za zavřenými dveřmi
* Pochvala zaměstnance - osobně přede všemi, písemně nebo vnitřní elektronickou poštou
* Důležité, urgentní zprávy - mobilní telefon
* Termíny a účel porad, plánování - vnitřní elektronickou poštou
* Vnitřní směrnice firmy - na nástěnce ve frekventovaných prostorách
* Výroční zpráva - firemní letáky, e-mail
Chcete se něco dozvědět?
Neblokujte toho, kdo s vámi mluví, tím že:
* si odsednete dál (poodstoupíte), založíte si ruce přes hrudník
* těkáte pohledem jinam, odvracíte se
* skáčete druhému do řeči, zjednodušujete partnerovy námitky
Chcete něco sdělit?
Neztěžujte komunikaci tím, že:
* druhého kritizujete, zesměšňujete
* nemluvíte věcně, k věci
* mluvíte příliš rychle nebo rozvláčně, případně jen o sobě
přínosem," říká Jitka Novotná, manažerka interní komunikace společnosti GE Consumer Finance. Jsou však šéfové, kteří se tomu z různých důvodů brání. Buď komunikaci z nevědomosti prostě podceňují, nebo se bojí, že nedokážou čelit názorům a dotazům druhé strany. Případně se jim nechce ztrácet drahocenný čas.
"Nesdílení informací a udržování lidí v nejistotě je také způsob, jak si udržet moc. Šéf tak demonstruje svou nadřazenost, právo na více informací, které přísluší jeho pozici. Vlastně tím říká: Tohle jsou tajné věci, a teprve až já uznám za vhodné, dozvíte se víc. Pokud se tak chová záměrně, je to o to horší," tvrdí Lenka Hrbáčová z poradenské firmy Peoplecomm. Podle ní spousta nadřízených nevidí pozitivní stránku komunikace. "Když zaměstnanci rozumějí tomu, co a proč se děje, jsou daleko ochotnější přiložit ruku k dílu, vidí ve věcech smysl, jsou tak i více motivováni," vysvětluje.

Ředitele znám! Z fotky ve výroční zprávě

Zdánlivě ztíženou pozici pro komunikaci se zaměstnanci mají nejvýše postavení šéfové velkých firem. Nejeden zaměstnanec potvrdí, že "generálního" zná jen z fotografie či jej náhodou zahlédl na chodbě. "Existuje ale řada způsobů, jak se lidem přiblížit jako člověk. I generální ředitel si může vyčlenit den v měsíci a uspořádat setkání se zaměstnanci, kde se jej lidé mají možnost zeptat na cokoli, co je trápí," navrhuje Lenka Hrbáčová.
Jiný způsob je opustit, třeba jen na pár minut denně, svou kancelář a jít se projít po firmě. Prostě se jen s lidmi pozdravit. Dalším způsobem může být osobní dopis nebo e-mail konkrétním zaměstnancům, když například dosáhnou vynikajících výsledků nebo životního jubilea. "Adresáta to přinejmenším potěší a z ředitele to udělá normálního člověka," dodává Hrbáčová. A navíc se tak zaměstnanec cítí jako důležitá součást firmy a je tímto krokem i více motivován.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer
21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer

21. října 2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer Ve 14 hodin se uzavřou volební místnosti a okrskové voleb... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.