Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když vám zákazníci neplatí, jejich pohledávky raději prodejte

aktualizováno 
Práce je dost, zakázky se hrnou jedna za druhou. Ovšem stejně rychle přibývá nezaplacených faktur, termíny splatnosti jsou dávno pryč a peníze nikde. Koho neuhrazené pohledávky od obchodních partnerů ohrožují tak, že se ocitá v druhotné platební neschopnosti, nebo na pokraji krachu, měl by je co nejvýhodněji prodat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - konkurs, dluhy, firma | foto: Profimedia.cz

Dodali jste zboží, ale nedostali zaplaceno. Problém, který řeší mnoho podnikatelů. Druhotná platební neschopnost je může přivést až ke krachu. Co s pohledávkami?

Dbejte na úplnou dokumentaci

Zkoušeli jste to po dobrém, ale dlužník ani na opakované výzvy nereaguje, nelze se s ním spojit, navrhovaný splátkový kalendář nepřijal? Začněte přemýšlet o tom, zda pohledávky neprodat profesionálům, tedy například advokátní kanceláři, která se jejich odkupem a vymáháním zabývá.

"Nelze obecně říct, kdy je pohledávka prodejná nebo kdy přesně ji prodat. Existuje však několik základních pravidel, která by se měla dodržet v každém případě," říká Petr Mašek, společník advokátní kanceláře Mašek advokáti.

Zákon číslo jedna – mějte v pořádku dokumentaci. Stává se, že podnikatelům některé doklady úplně chybí, jiné nejsou podepsané, leckdy schází souhlas a potvrzení druhé strany. Další problém může nastat ve chvíli, kdy s obchodním partnerem komunikujete jen po e-mailu a různé dodatky k dohodě nezanesete do smlouvy.

"Může se stát, že je sepsaná a potvrzená objednávka a najednou přijde e-mail, že druhá strana vlastně nepotřebuje jeden výrobek, ale spíše ten druhý. Ano, dodáte ho, ale bude to trvat déle a bude to stát více peněz. Najednou jsou tu tři protinávrhy, které do sebe nemusí zapadat. Takovéto dohody se pak mohou těžko prokazovat, e-mailová konverzace nemusí stačit a může dojít ke konfliktům už při přijímání faktur," uvádí příklad Petr Mašek.

"Pak doporučuji si vše detailně vyjasnit a změnit smlouvu. Takové nevyřešené situace mohou cenu a kvalitu pohledávky při prodeji výrazně snížit."

Ideální je mít ke každé spolupráci vytvořené složky, které budou obsahovat všechny důležité dokumenty – podepsanou platnou smlouvu (či odsouhlasenou a podepsanou objednávku), podepsané dodací listy, veškeré faktury... Vše samozřejmě se správnými údaji. "Například špatně uvedené jméno firmy nebo chybné IČ mohou výrazně zkomplikovat dokumentaci, s níž se poté při vymáhání pohledávky pracuje," doplňuje Petr Mašek.

"Faktura nepřišla." Opravdu?

Častou chybou je, že si dodavatelé nenechají od obchodního partnera potvrdit přijetí faktury. Když ten pak nezaplatí, nemají v ruce důkaz, že účet opravdu doručili.

"Přitom to není nic složitého: řádně vystavíte fakturu, při převzetí zboží si necháte podepsat, že ji druhá strana přijala. Odpadají tak problémy s doručováním a popíráním převzetí faktury," radí Petr Hruška, daňový poradce a partner společnosti České daně. Další možností je posílat faktury doporučeně, jako důkaz o odeslání slouží podací lístek.

Při posílání faktur e-mailem je k potvrzení třeba elektronického podpisu. Jen potvrzení o přečtení e-mailu se zaslanou fakturou nemusí stačit. Budou-li strany mezi sebou komunikovat elektronickou poštou, je dobré to zanést do smlouvy, včetně konkrétních e-mailových adres, z nichž se budou zprávy posílat, a způsobu, jak se bude jejich přijetí potvrzovat.

Hlídejte stáří pohledávky

Kanceláře či agentury, které se specializují na vymáhání pohledávek, budou řešit nejen to, jestli je dokumentace úplná, zda je případ jasný a nejsou-li v něm rozpory. "Budou také hlídat, jak dlouho je pohledávka po splatnosti, a budou si dávat pozor na promlčecí lhůty. Zjistí si, jestli byla dodávka druhou stranou zpochybněna, nebo ne," dodává Petr Hruška.

Pokud druhá strana přijala fakturu, včas ji neodmítla nebo se přímo nevyjádřila, že například zboží není ve správné kvalitě, množství..., může se dlužník jen těžko domáhat slevy z ceny zboží.

"Když fakturu bez zbytečného odkladu neodmítnou, běží jim doba splatnosti a obchod se považuje za splněný. Promlčecí lhůta je v občanském právu tři roky, v obchodním čtyři, ovšem strany si mohou dohodnout jinou délku," vysvětluje Petr Hruška. Promlčecí lhůta začíná běžet následující den po tom, co byla faktura splatná. Odborníci doporučují s prodejem pohledávky neotálet a prodat ji co nejdřív po splatnosti.

Pokud se podařilo dát všechny dokumenty dohromady, jsou podepsány a potvrzeny, agentura pohledávku přijala a zaplatila, je hotovo. "Pak je třeba uvědomit dlužníky, že se změnil věřitel. Tedy, že již dluží jiné společnosti. Ta se bude snažit s dlužníky domluvit, třeba na splátkovém kalendáři," říká Petr Mašek. Pokud to nepůjde touto cestou, skončí případ nejspíš u soudu.

Co dělat, když klienti a odběratelé neplatí

• Nejprve dlužníka kontaktujte a pokuste se domluvit po dobrém: navrhněte mu splátkový kalendář, upravte termín splacení a podobně.

• Domluvy nefungují, dlužníka není možné zastihnout? Pokuste se pohledávku prodat. Nejprve zkontrolujte dokumentaci: že máte všechny smlouvy a objednávky, že jsou podepsané, že neuběhly promlčecí lhůty, že byly faktury odeslány a druhou stranou akceptovány a nezpochybňovány.

• Všechny dokumenty shromážděte a vyhledejte právní kancelář nebo vymáhací agenturu.

• S prodejem pohledávky neotálejte, mladší se prodávají snáze a většinou za lepších podmínek.

• Po prodeji pohledávky upozorněte dlužníka na změnu věřitele.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group
Specialista interních procesů

AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group
Ústecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.