Třeba si toho šéf ještě nevšiml, protože má jiné starosti, a tak si lidské souvislosti účinné spolupráce a odpovídajícího řešení úkolů tolik neuvědomuje. A možná si případné nezdary z důvodu organizačního chaosu ani nepřipouští. Připravte si argumenty, proč je důležité změny v organizaci udělat. Někdy možná postačí jen připomenutí problémů, které kvůli nedostatečné nebo nevhodné organizaci firemního dění vznikají. Ještě účinnější je připravit si náměty, jak by se daly věci řešit lépe a účinněji. Pokud máte již chaosu ve firmě plné zuby, nenechávejte to jen na šéfovi. Zkuste mu pomoci se změnami. Upozorněte ho na situace, které řešil či řeší necitlivě. Pomozte mu i v tom, jak ostatním spolupracovníkům vysvětlit nutné změny a jak je pro ně získat. Pokud jste šéfy, pak by mělo být vaší prioritou stanovení norem a pravidel, jimiž by se měl chod firmy řídit. Základem však může být jen komplexní zmapování ve firmě vykonávaných činností. Zaměřte se přitom na proces, a pak teprve na lidi. Nešijte funkce na míru stávajícím pracovníkům. Možná se raději s některými, na které v minulém chaosu příliš práce nezbylo, rozlučte.
Bessel Kok, zástupce generálního ředitele Českého TelecomuPokud neexistuje organizace práce, může se stát, že všichni dělají všechno, a ve finále zjistíme, že nikdo nedělá nic. Na druhou stranu často není pro manažera nic těžšího než říci: "Nevím, co je nejlepším řešením. Raději bych tuto záležitost postoupil odborníkovi."
Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.
Co jsme psali a co si přečtete71. Práce mě unavuje72. Jak se oblékat73. Všichni děláme všechno74. Chci šéfovat!
75. Výhody jedné chodby