Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klienti bank si musí věřit

aktualizováno 
Spotřebitelské téma zařadila Česká bankovní asociace mezi své priority již před více než rokem. Nyní, jako logické vyústění dosavadního úsilí, dokončuje přípravu Kodexu, který se bude zabývat otázkou vztahu bank a jejich retailových klientů. Stavebním kamenem Kodexu je sebevědomý zákazník, který zná svá práva a své bance dobře rozumí.
Banka - (c) profimedia.cz/corbis

Banka - (c) profimedia.cz/corbis - Banka - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Stejně však jsou pro jeho úspěch podmínkou prosperující a důvěryhodné banky. Ty dnešní již nemají nic společného s umakartovými ústavy z počátku devadesátých let. Kodex bude dokumentem velmi účinným, s vysokou přirozenou autoritou danou náročností konkurenčního prostředí. To lépe než jakékoliv vnější vynucování zajistí, že banky nejen ke Kodexu přistoupí, ale také jej budou ctít.

Kodex obsáhne tři oblasti: vysvětlí klientům, jaká mají ve vztahu k bankám práva a co mohou od bank nad rámec svých zákonných práv očekávat. Vyvážený vztah znamená, že oba partneři mají nejen práva, ale i povinnosti. Proto v další části Kodex zákazníkovi řekne, jaká práva má banka vůči němu, a to proto, aby dodržela pravidla obezřetnosti svého podnikání.

Třetí část poskytne návod, jak postupovat a co očekávat při řešení vzájemných sporů. V Kodexu se banky například hlásí k zásadě uvádět pravdivé, aktuální a srozumitelné údaje ve svých informačních, propagačních a reklamních materiálech a k dodržování Kodexu pro reklamu vydaného Radou pro reklamu. 

Kdo vyhrál Banku roku 2005 a čím si vítězové jednotlivých kategorií své prvenství zasloužili? To se dozvíte v naší speciální příloze.

Kodex vysvětlí klientovi jeho práva před uzavřením smluvního vztahu, v době jeho trvání a při jeho ukončení. Klient má právo požadovat od své současné či budoucí banky informace a vysvětlení tak, aby v přiměřeném rozsahu produktům a službám porozuměl. Má právo na včasnou informaci o změnách obchodních podmínek, tak aby mohl zvážit, zda a jak na ně bude reagovat.

To se týká i změny ceníků. Klient má právo na informaci o úplné ceně produktu/ služby, kterou hodlá od banky koupit, a to ještě před uzavřením příslušného smluvního vztahu. V případě, že si klient není jist, zda informaci obsažené v ceníku zcela rozumí, má právo požadovat po bance vysvětlení uvedených pojmů a konkrétních položek.

Klient má právo na pravidelnou informaci o pohybech na svém účtu, přičemž volí z nabídky banky formu a interval této informace. Ještě před uzavřením smlouvy má právo na informaci o tom, jakým způsobem je možné smluvní vztah vypovědět, jaký bude postup a v jakém časovém horizontu lze očekávat vyřízení jeho výpovědi.

Co si myslíte o počinu České bankovní asociace? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.

reklama


KB Penzijní Fond
Uzavřete si ZDE smlouvu o penzijním připojištění
s nejefektivněji hospodařícím penzijním fondem na trhu.
.... více na www.pfkb.cz

Autor:



Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

Ekonom Pavel Kysilka: Česká koruna je odsouzena k posilování

Ekonom Pavel Kysilka

Českou korunou platíme už 25 let. Československou měnu nahradila v únoru 1993. Slovenské platidlo u našich východních...



Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Chybějící „s“ v protokolu na internetu vás může připravit o peníze

Ilustrační snímek

Internetové bankovnictví je užitečná vymoženost. Nemusíme chodit na pobočky bank a své peníze máme kdykoliv pod...

Ekonom Pavel Kysilka: Česká koruna je odsouzena k posilování

Ekonom Pavel Kysilka

Českou korunou platíme už 25 let. Československou měnu nahradila v únoru 1993. Slovenské platidlo u našich východních...

Banky mají nového konkurenta. Hello bank láká na úročení peněz na účtu

Značka Hello bank! již působí ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a dalších...

V Česku začala fungovat nová banka. Má obchodní název „Hello bank! by Cetelem“ a svou nabídkou chce konkurovat ostatním...

Tučná léta možná končí. Dávejme si pozor, co si nyní budeme přát

Tučná léta možná končí. Dávejme si pozor, co si nyní budeme přát

Kurzy.cz Vývoj a výroba léků sebou přináší nejednu tenzi a paradox. V Perlách týdne z minulého pátku jsme mohli najít mimořádně ...

Najdete na iDNES.cz