Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komunikujte s novináři: lepší než drahá reklama

aktualizováno 
Nechce se vám investovat do reklamy a potřebujete propagovat nový produkt nebo službu? Udržujte vztahy s novináři. Udělejte si z médií spojence a naučte se dodržovat několik pravidel, jak s nimi komunikovat. Bude se o vás psát a hodnota vaší firmy se mnohonásobně zvýší.

Business, komunikace, žena | foto: Profimedia.cz

Když zavolá novinář, je vše na dobré cestě. Nesmíte se zaleknout spolupráce. Neplatí, že každý novinář se jen snaží „vyšťourat špínu“, hledá kauzy nebo chce někoho na zakázku pošpinit. To jsou jen u někoho špatně zažité představy. Novináři se snaží dělat svojí práci, hledají témata, která by zajímala čtenáře. Pokud jim v hledání budete nápomocni a uděláte si z nich na další období spojence, budou spokojeny obě strany. Novináři budou mít o čem psát na základě ověřených podkladů a vy přijdete k reklamě zadarmo.

Vnitřní vztahy s vnějškem

Výše popsané spolupráci se říká „media relations“ nebo někdy „press relations“, tedy vztahy se sdělovacími prostředky. Souhrnně se jedná o „public relations“, tedy vztahy s veřejností. Veřejnost na jedné straně a vás jako firmu na druhé spojí právě média. Název takzvaného „píárka“ má občas pejorativní nádech, ovšem odborné kruhy a profesionálové na obou stranách ví, že jde o velice účinnou moderní metodu, jak připravit zdroje informací, které jsou zároveň reklamou a zároveň článkem.

Pokud zaměstnavatelé dokážou využít potenciál médií, mohou za poměrně nízké náklady posílit pozici na trhu. Co však dělat v případě, pokud opravdu zavolá novinář? V první řadě záleží, kdo telefon zvedne nebo kdo vybere elektronickou poštu.

Kdo bude mluvčí?

Velké firmy už dávno pochopily, že musí vypracovat profesionální postup, jak s novináři jednat. Mají své tiskové mluvčí, PR manažery, nezřídka celé oddělení externí komunikace. Ovšem nemáte miliardové obraty a nechcete vyčleňovat peníze pro samostatného tiskového manažera? Nevadí. Jen určete, kdo ponese zodpovědnost za komunikaci s novináři. O vašem rozhodnutí by měli mít ponětí všichni zaměstnanci, aby nedocházelo k případům, kdy váš neinformovaný zaměstnanec „vykuká“ zprávy, které má z doslechu.

Pověření komunikovat s médii má většinou sám šéf firmy, což ale neznamená, že se ostatní zaměstnanci nemohou novinářům svěřit. Mělo by se tak ovšem dít za jeho přítomnosti nebo toho, kdo je komunikací pověřen. Nebo alespoň s jeho vědomím. U menších firem může práci „komunikátora“ zastat schopný asistent nebo asistentka, někdy přímo někdo z hlavních manažerů, nejlépe z oblasti obchodu nebo marketingu.

popisekREKLAMA: KAM S INZERÁTEM?
Důležitá je správná volba médií

Nejde o peníze, ale o nápad

Komunikace s médii ovšem neznamená jen rozesílání tiskových zpráv na internetové adresy deníků a rádií. Hlavní je kreativní práce s informacemi. Přemýšlet, co by novináře mohlo zajímat nejvíce. A také jak jim to zajímavě a jasně sdělit. Na firmu se sice může obrátit novinář z vlastní iniciativy. Po poradě s osobou pověřenou komunikací byste měli novinářům nabídnout servis, který jim poskytne odpovědi na otázky. Tím budete částečně řídit to, co o vás napíší nebo odvysílají.

Lze také vybranému médiu nabídnout rozhovor s někým z vedení firmy, prohlídku podniku, pozvání na vaši předváděcí akci a podobně. Zájem médií o vybrané téma totiž roste v závislosti na jeho atraktivnosti. Obvykle nestojí o informace o úspěších a výrobcích vaší firmy, ale o něco, co se ukrývá v souvislostech. Větší zájem novináři většinou projeví například o nabídku odborníků, kteří jsou schopni se vyjádřit v obecnějších souvislostech, jsou úzce spojeni s praxí a mohou tak předat vhodné doporučení a další užitečné informace.

Takhle jsem to neřekl!

Mají-li vaše mediální snahy nést skutečně dobré výsledky, je třeba přistoupit k budování dlouhodobých vztahů s konkrétními lidmi z médií. Nezapomeňte, že novináři pracují v odlišném pracovním rytmu než zaměstnanci firem. Většinou jsou neustále tlačeni časem a na napsání textu mají často jen několik hodin. Pokud požadují nějaké informace, například prostřednictvím elektronické pošty, snažte se jim vyhovět co nejdříve. Musí je ještě zpracovat do čtivé podoby, ověřit fakta a vymyslet titulky i popisky k fotkám. Pokud se s novinářem dohodnete na přípravě článku, je možné předem se domluvit na „autorizaci“, která však není novinářskou povinností. Běžně se forma autorizace používá například u rozhovorů.

KOMERČNÍ PREZENTACE

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Nebáli se práce a rozjeli kariéru naplno. Jak se daří absolventům

Přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých lidí, kteří se po škole pustili naplno do práce a mají úspěšně rozjetou kariéru. Třeba vás inspirují a brzy budete...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Výsledky voleb a preferenční hlasy. Koho voliči dostali do sněmovny?
Výsledky voleb a preferenční hlasy. Koho voliči dostali do sněmovny?

Hvězdou letošních voleb je teprve jednadvacetiletý Dominik Feri, který se z posledního místa na pražské kandidátce TOP ... celý článek

Adecco spol. s r.o.
Elektromechanik – Ostrava – 2 směnný provoz

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.