Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kontrola obchodníků: Ve slevách klamavé praktiky i šikovné triky

aktualizováno 
Výprodeje hýbou Českem. Ve snaze nalákat zákazníky však někteří prodejci sahají bez skrupulí ke klamavým obchodním praktikám i chytrým psychologickým tahům. Potvrzuje to reportáž iDNES.cz v patách inspektorů České obchodní inspekce.
Za klamání spotřebitele hrozí obchodníkům pokuta až ve výši pět milionů korun. Ilustrační snímek

Za klamání spotřebitele hrozí obchodníkům pokuta až ve výši pět milionů korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Se čtveřicí inspektorů České obchodní inspekce (ČOI) vstupujeme postupně do dvou známých pražských obchodních center. Chceme zjistit, nakolik se obchodníci chovají v letošních letních slevách férově, nebo ne.

Na nákup ve slevách nejlépe s kalkulačkou v ruce

Jednotlivé obchůdky nás lákají ke vstupu svými cedulemi: "U nás až s 30procentní slevou. Značkové zboží dnes za polovinu." Cenovky sezonního oblečení, obuvi, kabelek i dalšího zboží, kterého se chtějí obchodníci zbavit, jsou v řadě případů velmi přitažlivé.

V jednom z obchodů ale inspektoři narážejí na chyby v cenách. Jednotlivé oděvy lze podle poutačů koupit s 30procentní a 50procentní slevou. Nové ceny, které jsou uvedeny na visačkách, však při jednoduchém propočtu nesedí. Rozdíly jsou pět i třeba 30 korun, samozřejmě v neprospěch zákazníka. Obchodník nejspíš počítá s tím, že zákazník moc počítat neumí.

Mravenčí práce inspektorů trvá téměř 3,5 hodiny

První dvojice inspektorů provádí kontrolní nákup. Vše sledujeme jen zpovzdálí, zasahovat do práce ČOI nesmíme. Nákup je skutečně předražený, a to o pár desítek korun na každé položce. Inspektoři předkládají své průkazky a kontrola poctivosti prodejce začíná. A nejde o bleskovou akci.

Pracovníci ČOI propočtem zjišťují, o kolik korun je cena po slevě chybná u všeho vystaveného zboží. Je to doslova mravenčí práce. Pak podrobně sepisují, co bylo špatně. Vystupují slušně a sebevědomě, u prodavaček mají respekt. V obchodě je naštěstí místo k sezení, kde si mohou inspektoři při pořizování zápisu sednout, většinou tomu tak ale nebývá.

Sledujeme, jak to celé dopadne. Práce inspektorů trvá téměř 3,5 hodiny. Verdikt je jednoznačný - jde o klamavou praktiku. Obchodníka čeká správní řízení a pokuta. Ta může být velmi citelná. Jak potvrzuje tisková mluvčí ČOI Miloslava Fléglová podle závažnosti protiprávního jednání až do výše pěti milionů korun.

Jaké jsou nejčastější prohřešky obchodníků:

  • Neseznámí zákazníka s konečnou cenou.
  • Prodávají výrobky bez návodů k použití v českém jazyce.
  • Nesprávně účtují nákup.
  • U výrobku chybí informace nebo je výrobek nesprávně označen.
  • Používají nekalé obchodní praktiky.
  • Nevydají doklad o zaplacení.

Zdroj: ČOI

Obchodní finty umí na některé zákazníky zabrat

K první dvojici inspektorů se připojují druzí dva. Další prodejce, kterého prověřili, měl vše v pořádku. Staré ceny byly v kontrolované prodejně přeškrtnuty propiskou a nová cena byla otištěná tak, aby tu původní nezakrývala. Z visačky na zboží tak šlo jednoduše zjistit, že například letní módní tričko stálo před slevou 300 a teď přijde na 150 korun. V obchodě pak visely poutače: "Letní slevy až 50 procent." Slůvkem "až" dával obchodník najevo, že některé zboží může být za nižší než 50procentní slevu, což se potvrdilo.

V dalším obchodě, kterým procházíme, jsou slevy závratné. "Dnes každý kus jen za 990 korun," hlásá nápis u značkového dámského oblečení. I zde jsou ceny na visačce zcela jasné – například elegantní šaty původně stály sedm a půl tisíce, teď jen 990 korun. "No, nekupte to!" I když jde o chytrý obchodní tah, je opět vše v pořádku. Staré i slevové ceny si může zákazník opět dobře prohlédnout a je jen něm, zda se rozhodne koupit, či ne.

Zkontrolovat pořizovací cenu a marži, kterou si prodejce ke svému zboží původně přirazil, však inspektoři ČOI nemohou. Šlo by o zásah do podnikatelských aktivit prodejců. Marže přitom mohou být 400 i více procent. Není proto divu, že ve slevách pak takoví prodejci mohou cenu radikálně snížit a zákazník přitom může mít pocit, jak úžasně nakoupil.

Cena není přesná, ale zákazníka to nepoškozuje

Přesouváme se do dalšího nákupního centra. V odpoledních hodinách je zde čilý ruch, stovky lidí prohlížejí zboží a hledají možnost dobře nakoupit. První dvojice inspektorů zastavuje v obchodně s obuví a kabelkami. Slevy zde mají ve výši 30 a 50 procent.

Ceny na visačkách ale opět nesedí. Kabelka zlevněná o polovinu nyní stojí 2 495 namísto původních pěti tisíc korun. Tentokrát je ale rozdíl ve prospěch zákazníka, a to o pět korun. "Informace o ceně sice není přesná, ale spotřebitele nepoškozuje," říká mluvčí ČOI.

Zdejší obchodník je již zkušený. Ví, že za takové zjištění mu od inspektorů sankce nehrozí. Dozvídáme se, že kontroly v tomto pražském nákupním centru, kam chodí nakupovat tisíce lidí, probíhají často. Řada obchodníků se tak již poučila a prodává fér. Na jedničku dopadá také poslední kontrola v obchodě s oděvy. I zde mají férové slevy a žádné finty nezkoušejí.

Pracovní den inspektorů pomalu končí, během dne jsme s nimi nachodili notnou dávku kilometrů, zbývá předat protokoly na ústředí. Pro jednoho obchodníka bude mít kontrola nepříjemnou dohru, sázka na nekalou praktiku bude pro něj hodně drahá. Podle zjištění ČOI má problémy dodržet povinnosti vůči zákazníkům zhruba 40 procent kontrolovaných prodejců.

InspektorátPočet kontrolPočet zjištěníPodíl zjištění v %
Středočeský a Hl. m. Praha33112838,5
Jihočeský a Vysočina813442
Plzeňský a Karlovarský48021244,2
Ústecký a Liberecký41312530,3
Královéhradecký a Pardubický1445739,6
Jihomoravský a Zlínský21612457,4
Moravskoslezský a Olomoucký36815241,3
Celkem203383240,9
Zdroj: ČOI, údaje za 1. pololetí 2011
Autor:


Nejčtenější

Platební karty dostávají nové funkce. Podívejte se, co už umí

Ilustrační snímek

Bezhotovostní placení „pípacími“ kartami strmě roste. Počet bezkontaktních transakcí v porovnání s loňskem stoupl o 28...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Češi mění čile zaměstnání. A budou ještě aktivnější

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost je na historicky nejnižších hodnotách. Zatímco firmy mají těžké časy, zaměstnanci naopak ty nejlepší....

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Další z rubriky

Peníze od státu: které dávky a kolik peněz můžete dostat při nemoci

Ilustrační snímek

Když je člověku zle a ještě má obavy, z čeho zaplatí složenky, je to opravdu zlé. O to horší, že lidem ve stresu léčba...

Pět metod, jak správně využít autosugesci ve svůj prospěch

Ilustrační snímek

Autosugesce není ničím mimořádným ani složitým. Ať už si to uvědomujete nebo ne, velmi pravděpodobně ji využíváte po...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Lutz (ex-GM): Tesla míří do hrobu, má ještě tak rok nebo dva. Musk neví nic o ří...

Lutz (ex-GM): Tesla míří do hrobu, má ještě tak rok nebo dva. Musk neví nic o ří...

Kurzy.cz Podle bývalého místopředsedy představenstva automobilky GM Boba Lutz je Tesla automobilkou, která míří do hrobu. Šéf au...

Najdete na iDNES.cz