Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kritika nemá být sekera

aktualizováno 
Podřízení se mají hodnotit vstřícně a zdvořile. Nepříjemné sdělení nemá zranit, ale napravit nevyhovující stav.
Kritika musí být konkrétní.

Kritika musí být konkrétní. | foto: Profimedia.cz

Kritikou dáváte najevo, že druhý dělá něco špatně. "Má-li mít smysl, musíte zvolit takový způsob, místo i čas, abyste u člověka dosáhli změny. Zcela se míjí účinkem pérování, kterým byste chtěli jen druhého ponížit, vzít mu sebejistotu, shodit před ostatními,“ říká psycholog Petr Krečmer.

Například v Japonsku a v Číně je přímá a otevřená kritika naprosto nevhodná, dokonce je považována za tabu. V Česku je to naopak. "Zdejší systém výchovy je dlouhodobě založen na upozorňování na chyby, nikoliv na pochvalu za očekávané chování,“ popisuje psycholožka práce Zdeňka Židková.

Kritizovat se podle ní učíme od dětství, pochválit však nikoliv. Na druhé straně je u nás zakořeněný systém, že nepříjemnou pravdu je nevhodné říkat. To je hlavní důvod, proč Češi neovládají umění označit problém a přímo se mu postavit. "To platí především pro starší generaci. Mladí zase často neovládají umění taktu,“ dodává Židková.

Potvrzují to i zkušenosti řady šéfů českých firem. Ti tvrdí, že řadoví zaměstnanci často neumějí se svými šéfy komunikovat. "Buď mlčí, nebo přestupují hranice svých pravomocí, někdy i slušnosti,“ říká ředitel stavební společnosti Tyrkys Jiří Vrlík. Podle něho je také častým jevem, že nedokážou otevřeně přiznat chybu: "Buď ji takzvaně zatlučou, nebo průšvih svalují na objektivní skutečnosti. V horším případě na někoho jiného, často i na svého kolegu.“ Avšak vhodná kritika může i je naučit komunikovat, a zlepšit tak jejich pozici ve firmě.

Emoce musí stranou
"Správnou kritiku nejen v zaměstnání si má člověk přeložit tak, že je o něho zájem, a ne že se po něm chce jen někdo vozit,“ vysvětluje psycholožka Židková. Proto musí být konkrétní - tajuplné narážky většina nepochopí, pouze je to znejistí. Také by se měla vztahovat jen k danému problému. Žádné osobní, ale ani jiné útoky v ní nemají místo. Emoce (urážky, agresivita, zahánění do kouta) navíc berou kritizovanému možnost přiznat chybu.

Má-li být kritika účinná a přinést výsledky, měla by se odehrávat bez diváků a posluchačů. Nadřízený by si na ni měl vyčlenit čas i prostor v rámci osobního jednání. A měla by obsahovat i pozitivní rysy - začít vyzdvižením toho, co je na člověku dobrého, je velmi strategické.

Úspěšnost kritiky posílí také to, když se vám podaří nejen kázat, ale také ukázat možnosti, jak by se daný problém mohl vyřešit. "Odešla jsem po několika letech z práce, protože mě unavovalo, jak mě pořád můj šéf péroval. Nikdy mi neřekl, jak by moje práce měla podle něho vypadat. Podezřívám ho, že to asi ani nevěděl, ale možná si jen chtěl nechat prostor na další kritiku,“ vzpomíná Klára Střížková, která pracovala v marketingu.

Od personalistů i psychologů většinou uslyšíte, že kritizovat se má v soukromí, protože před spolupracovníky člověk ztrácí odvahu otevřeně přiznat svoji chybu. Jsou však situace, kdy je naopak ku prospěchu věci probrat problematické postupy, konkrétní práci, někdy i chování v kolektivu. Otevřená kritika dílčích problémů šetří čas a může být stimulem ke zlepšení práce všech spolupracovníků.

Neoprávněná kritika
Každá kritika je nepříjemná, ale ta neoprávněná je i nebezpečná. Může totiž ústit do pocitu nepochopení a křivdy, a to je velmi stresující. Pokud taková psychická zátěž trvá delší dobu, může podle psychologů snížit pracovní výkon a zhoršit například paměťové schopnosti, koncentraci a soustředění. Důsledkem je pak nejistota v další práci a zhoršení výsledků. Nespravedlivě nebo zbytečně často kritizovaný člověk se pak obává vystoupit, přijít s novými, třeba i podnětnými návrhy a nápady. V konečném důsledku tím ztrácí zaměstnavatel.

Jen krátkozrací šéfové kritizují bez dostatečných důkazů. Měli by si uvědomit, že i méně závažná, zdánlivě malicherná nedorozumění se načítají a mohou se proměnit v hlubokou neochotu pracovat ve firmě dál. Naopak by měli ocenit dopad pochvaly, která je navíc nic nestojí.

Kromě neoprávněné kritiky nejvíc škody nadělají vyřčená odsuzující slova, především nejrůznější "rýpání“, shazování, sarkasmus. Platí na to jednoduchý postup: ohraďte se proti nim, že nevystihují problém, a vraťte se k jádru věci. Obranou proti těm, kteří mají ve zvyku svalovat vinu na druhé, je zase mít stále po ruce prokazatelné důkazy a jasná fakta. A pokud vám vadí pomluvy, řekněte nahlas, že se na nich odmítáte podílet, a ukončete téma hovoru nebo se zdvořilou omluvou odejděte.

Autoři: ,


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Bojíte se vyhoření? Na restart funguje lék zvaný sabbatical

Ilustrační snímek

Někdy to chce vyčistit si od přílišné práce hlavu. Zkrátka bouchnout na pár týdnů či měsíců v práci dveřmi a prchnout z...

První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...

Akciové podílové fondy – hvězda Turecka padá dolů a táhne s sebou i české invest...

Akciové podílové fondy – hvězda Turecka padá dolů a táhne s sebou i české invest...

Kurzy.cz Jednoznačným „poraženým“ co se výkonnosti za uplynulý měsíc týče, jsou akciové podílové fondy se zaměřením na Turecko, ...

Najdete na iDNES.cz