Který inzerát je pro mě?

Než odpovíte na pracovní inzerát, zvažte, zda se pro vás hodí i zda je jeho zadavatel dostatečně důvěryhodný.

Internetové portály přefiltrují nabídky volných míst podle oborů a regionů, podobně jsou členěny i rubriky v novinách. To však neznamená, že se pro vás hodí každá vybraná pozice. Přestože vás rozesílání životopisů na všechny strany nemusí stát čas ani peníze, měli byste si vybírat, na který inzerát odpovíte. Už proto, že firmám sdělujete citlivé osobní údaje. Kdo se uchází o pozice, které se pro něj nehodí, pravděpodobně se nedočká žádné odpovědi a snadno získá pocit, že o něj nikdo nestojí. Vybrat ten správný inzerát vám může pomoci sedm následujících zásad:

Vyhněte se anonymům
Inzerát, který láká na pracovní pozici, aniž je jasné, která firma nebo personální agentura ho podala, rovnou vynechejte. Měli byste vědět, komu posíláte své osobní údaje i pro koho máte v budoucnu pracovat.

Pozor na neurčité nabídky
Ještě horší jsou inzeráty, ze kterých není patrné, jakou práci byste měli dělat. Z nabídek typu „zajímavá práce za nadstandardní odměnu“ se snadno vyklube podvod. Až po podpisu pracovní smlouvy můžete zjistit, že práce není zase tak zajímavá a odměna se na nadstandardní úroveň dostane po odpracování deseti let.

Mobil není důvěryhodný
K dalším drobnostem, které mohou leccos prozradit, patří třeba adresa nebo telefonní číslo zaměstnavatele. Sídlí-li perspektivní zahraniční firma zabývající se daňovým poradenstvím v paneláku na sídlišti, raději se tam jeďte před odesláním životopisu podívat. Dobře nepůsobí ani mobilní kontakt, pokud není uvedena zároveň pevná linka. Vzbuzuje dojem, že firma nemá stálou provozovnu.

Při výběru lehce nadsaďte
Nabídek, které na vás přesně pasují, je obvykle málo. Pokud už jste někde pracovali, vybírejte pozice srovnatelné s vaším předchozím místem a ty, které jsou o něco výše. Pro začátek se vyhněte nabídkám na pozice nižší. Vždy je lepší v průběhu hledání slevovat z mírně nadsazených představ než zjistit, že těžko najdete uplatnění i na pozicích, které jste si vybrali jen z nouze.

Požadavky firmy nejsou dogma...
Patří-li mezi požadavky zaměstnavatele krátká předchozí praxe nebo zvláštní schopnosti, a v nich si právě příliš nevěříte, nemusíte hned nabídku odkládat. Ke každé schopnosti si připište, zda se ji lze doučit, za jakých podmínek a v jakém čase. Přidejte naopak schopnosti, které v inzerátu uvedeny nejsou, ale kterými můžete svůj handicap vyvážit. V odpovědi na inzerát je vypíchněte. Absolvování vyšší odborné školy a dvacet let praxe může v některých případech vyvážit to, že nemáte vysokoškolské vzdělání.

... nejsou však ani prázdnými řečmi
Hledá-li firma vysokoškoláka s pěti lety praxe v podobném oboru, nepište jí, pokud jste středoškoláci bez praxe. Slibovat v životopisu, že si při práci doplníte vysokoškolské vzdělání, které je pro danou pozici nutné, také není případ, který by se dal zařadit k bodu 5.

Vyzkoušejte si znalost jazyka
Nevíte, zda je vaše jazyková úroveň tak dobrá, aby odpovídala požadavkům zaměstnavatele? Udělejte si jednoduchý text – proberte si v cizím jazyce pracovní pohovor. Formulujte otázky, na které se personalisté zpravidla ptají, i odpovědi na ně. Pokud si na to netroufáte, nemyslete si o sobě, že hovoříte cizím jazykem na dobré úrovni. Znalost cizího jazyka však patří mezi dovednosti, které se lze doučit, pokud není nutná pro každodenní práci. V životopisu raději přiznejte pravdu spolu s návrhem řešení, než abyste svou jazykovou výbavu zveličovali.

PRACOVNÍ POHOVOR: musíte znát své silné stránky a umět je prodat

, ,