Je pátek dopoledne, 1. prosince 1989. Do pražské pobočky České státní spořitelny na Václavském náměstí č. 46 vchází klient a u peněžního automatu neboli bankomatu provádí historicky první výběr hotovosti. Zařízení je připravené a vyzkoušené, zaměstnanci banky jej totiž testovali už od poloviny ledna 1989. Startuje tak nová éra, kdy mohou klienti postupně vybírat hotovost i jiným způsobem, než na přepážce.
První bankomat v Československu se přirozeně lišil od strojů, které známe dnes. Peněžní automat pracoval pouze v režimu off-line a lidé z něj mohli vybírat pouze hotovost. Z počátku vydával bankovky v nominální hodnotě 50 a 100 korun československých a maximálně si mohl klient v době spuštění vybrat tisíc korun za den.
Na konci každého pracovního dne musel zaměstnanec banky udělat tzv. uzávěrku bankomatu. Přepočítal a odnesl hotovost, doplnil bankomat o novou hotovost a vyměnil datovou disketu za novou s nahranými zákazy pro výběry. „U každé uzávěrky se tiskl na jehličkové tiskárně i 10 metrů dlouhý žurnál s přehledem transakcí a prováděla se manuální kontrola,” popisuje David Novotný z České spořitelny.
Na první bankomat, který byl on-line propojen se systémy banky, si museli klienti počkat do 19. února 1992. První stroj, který umožnil nejen vydávat hotovost, ale díky přímému propojení s bankou také ukázat zůstatek, byl zprovozněn v Praze Na Příkopě Komerční bankou. V červenci 1992 zprovoznila on-line bankomat Česká spořitelna v tehdejším pražském hotelu Atrium.
Kvíz: Co víte o historii i současnosti bankomatů?
Počet bankomatů se v Československu a později České republice rychle zvyšoval. V roce 2000 jich bylo okolo 1 600 a o deset let později přes 3 200. Podle Sdružení pro bankovní karty jich je po celé republice v současnosti okolo pět a půl tisíce.
Bankomaty dnes umožňují nejen výběry, ale i řadu dalších transakcí, jako je například zadání platby, trvalý příkaz, dobití kreditu u mobilního operátora či změnu PINu. Na trhu jsou i bezhotovostní transakční terminály, u kterých můžete platit jen naskenováním složenky či platebního příkazu a vkladové bankomaty, díky kterým snadno vložíte hotovost na účet. Řada strojů dnes tyto funkce kombinuje, tedy umí vklady i výběry.
A servis pro klienty se stále vylepšuje. „V těchto dnech na našich bankomatech postupně spouštíme zcela novou funkci, a to zasílání bezplatných SMS zpráv v případě, kdy si klient z bankomatu zapomene odebrat hotovost nebo u něj nechá kartu. Jakmile nedojde k žádné aktivitě ze strany klienta, přijde mu po 30 vteřinách informační SMS zpráva,” říká Jakub Otáhal, který má na starosti softwarové inovace na bankomatech v České spořitelně. Podmínkou samozřejmě je, že má banka platné telefonní číslo.