Index kyberbezpečnosti, který každoročně sestavuje Česká bankovní asociace (ČBA), dosáhl v letošním roce opět průměrných výsledků, celkem 61 %. Necelá třetina účastníků průzkumu získala dokonce méně než 50 bodů.
Problém je v tom, že Češi stále nečtou informační zprávy zasílané bankami, často je jen odkliknou; nevěnují pozornost bezpečnostním upozorněním svého telefonu, a polovina neřeší ani jeho zabezpečení. Každý desátý je navíc ochoten připojit se ke svému internetovému bankovnictví přes jakoukoli Wi-Fi síť, aniž by zjišťoval, zda je připojení bezpečné. Na druhou stranu při tvorbě hesel jsou lidé oproti loňsku obezřetnější.
KVÍZ: Jak jste na tom s online bezpečností? |
Jak však ukázal Kybertest uskutečněný ve spolupráci ČBA, ESET a agentury SC&C, realita v oblasti kyberbezpečnosti je ještě horší. V modelové situaci se respondenti stali klienty fiktivní Rodinné banky a řešili některé z běžných činností v online prostoru.
„Šlo nám o to zjistit, zda lidé poznají podezřelé prvky, které mohou naznačovat, že jde o práci podvodníků. V reálném světě by totiž v takovém případě mohli přijít o svá data, peníze či kontrolu nad svým zařízením,“ říká gestorka finančního vzdělávání ČBA Helena Brychová. Češi uspěli pouze na 43 %, což je vzhledem k jejich deklaracím v průzkumu asociace alarmující výsledek. Výsledku nad 81 % dosáhlo pouhé jedno procento.
V simulované e-mailové komunikaci obdrželi účastníci Kybertestu e-mail od Rodinné banky s výzvou o aktualizaci údajů na přiloženém odkazu. V e-mailu byly celkem tři podezřelé prvky. „Podvrženou e-mailovou adresu odesílatele odhalilo jen 57 % respondentů, podvržený odkaz v těle e-mailu tři čtvrtiny dotázaných a apel na čas za podezřelý označilo pouze 34 % respondentů,“ komentuje výsledky testu manažer technické podpory společnosti ESET Pavel Matějíček. Podle něj se přitom přes 90 % různých trojských koní šíří právě prostřednictvím e‑mailu.
„Jsme to my sami, kdo online podvodníkům nahrává. Jsme neopatrní, činíme unáhlená rozhodnutí, nečteme pořádně e-maily a nevěnujeme dostatečnou pozornost zabezpečení svých zařízení,“ shrnuje poradce ČBA pro platební styk a kyberbezpečnost Tomáš Hládek.