Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leadership: v personalistice běžně používané slovo, ale co vlastně znamená

aktualizováno 
Leadership je jedním z téměř nekonečné řady termínů, kterým se mnozí "ohánějí", ale ne vždy mají jasno o jejich obsahu. Podle Miroslava Fochta se leadership navíc drží na předních příčkách mezi slovy, která jsou zprofanovaná. Částečně je to dáno i tím, že neexistuje jeho jednotná definice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Slovy Martina M. Chemerse, bývá leadership popisován jako "proces sociálního vlivu, jehož prostřednictvím je člověk schopen zajistit si pomoc a podporu druhých k dosažení společného úkolu".

Miroslav Focht jej na základě svých bohatých zkušeností doplňuje: "Moje chápání leadershipu, k němuž jsem dospěl po 20 letech práce, spočívá v interakci strategie, vize a prostředí, v němž dochází k realizaci vize prostřednictvím prováděcích plánů a scénáře. Leadership bez strategie je charisma: chybí mu substance. Leadership bez aktivní participace dalších lidí nevede k výsledku."

Tuto myšlenku dále v porovnání leadershipu a managementu rozvíjí František Mika, prezident České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů: "Lídr přichází s něčím novým, získává pro to ostatní a učí je svému přístupu. Manažer těží ze současných možností, lídr z budoucích příležitostí."

Leadership v období krize

Podle Miroslava Fochta by krize neměla být důvodem ke změně strategické vize. V některých typech byznysu to sice může být nutné; k úpravě strategie je však nutné přistupovat s rozvahou: strategii totiž nelze měnit každých 14 dnů nebo půlroku bez ohledu na okolní faktory, mezi něž v první řadě patří ekonomická situace a tržní prostředí. Svou roli však sehrává také politická situace – nejen ve státě, ale zejména uvnitř společnosti, sociální faktory a technologické aspekty. V období recese se pak přidává co nejreálnější odhad nadcházejících měsíců, nikoli však v podobě spekulací.

Strategie se tedy netvoří od stolu, ale v širším ekonomicko-sociálním kontextu a s ohledem na odlišení se od konkurence. V případě, že tomu tak není, nemusela by být výsledkem udržitelnost, resp. rozvoj firmy, ale ztráta důvěry ze strany zaměstnanců i pozice na trhu.

Při jakékoli revizi strategie a vize společnosti je nejzásadnější komunikace změn směrem k zaměstnancům, či snad až – slovy Miroslava Fochta – "showbyznys" okolo, aby strategie nebyla vnímána technokraticky, ale naopak dokázala lidi na jakékoli úrovni nadchnout a oni měli zájem ji naplňovat a předávat dál.

Jak by měl vypadat správný lídr?

Miroslav Focht představuje několik základních charakteristik takového člověka: silná osobnost s orientací na výsledek, která komunikuje jasnou vizi a cíle, dává prostor pro chyby a vítá diskusi i zpětnou vazbu, nezavádí byrokracii, naopak dává svobodu a podporuje diverzitu. K tomu všemu se ještě  přidává myšlení "out of box" a vstřícnost k experimentům. V této souvislosti stojí za zmínku jeden z výroků Petera Druckera: "Kdykoli vidíte úspěšnou firmu, někdo v minulosti udělal odvážné rozhodnutí."

K dokreslení komplexnosti leadershipu dodejme, že skutečný lídr, který za sebou nechá pozitivní odkaz, má podle Miroslava Fochta "jasný etický rámec, hluboké hodnoty nezávislé na aktuální situaci a vysokou morální integritu."

kdo je miroslav focht?

Miroslav Focht vedl projekt výstavby a založení továrny s 350 lidmi v operačním a design středisku; firma jako první v ČR získala certifikát Investor in People.

V minulosti řídil projekty restrukturalizace firem pro společnost Integrated Control Systems USA, byl viceprezidentem a operačním ředitelem pro střední a východní Evropu a členem evropského představenstva

Je absolventem mezinárodních kurzů na téma leadershipu, strategického leadershipu, koučování a strategického řízení.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Další z rubriky

Pekaři nejsou, lovíme mimo obor, říká majitel rodinného podniku

Kudy povede jeho profesní dráha, věděl Marek Nozar velmi brzy. Řídí rodinnou pekárnu, stejně jako předtím jeho dědeček...

Siri, najdi mi novou práci. Průzkum zjišťoval, jak dnes hledáme uplatnění

Ilustrační snímek

Co je pro vás při hledání práce nejdůležitější? A jaké technologie využíváte? To jsou otázky, na které se lidí po celém...

Boj o zaměstnance nekončí. Firmy chtějí dál nabírat, říká průzkum

Ilustrační snímek

Firmy se budoucnosti nebojí a hodlají nabírat zaměstnance ve velkém. Prozradil to tradiční průzkum společnosti...

Fed bude zvyšovat sazby. Nastal čas shortovat dolar?

Fed bude zvyšovat sazby. Nastal čas shortovat dolar?

Kurzy.cz Americká centrální banka bude tento měsíc zvyšovat sazby. Jde o krok, který obecně bývá impulsem pro nákup „zasažené“ m...



Najdete na iDNES.cz