Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leadership: v personalistice běžně používané slovo, ale co vlastně znamená

aktualizováno 
Leadership je jedním z téměř nekonečné řady termínů, kterým se mnozí "ohánějí", ale ne vždy mají jasno o jejich obsahu. Podle Miroslava Fochta se leadership navíc drží na předních příčkách mezi slovy, která jsou zprofanovaná. Částečně je to dáno i tím, že neexistuje jeho jednotná definice.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Slovy Martina M. Chemerse, bývá leadership popisován jako "proces sociálního vlivu, jehož prostřednictvím je člověk schopen zajistit si pomoc a podporu druhých k dosažení společného úkolu".

Miroslav Focht jej na základě svých bohatých zkušeností doplňuje: "Moje chápání leadershipu, k němuž jsem dospěl po 20 letech práce, spočívá v interakci strategie, vize a prostředí, v němž dochází k realizaci vize prostřednictvím prováděcích plánů a scénáře. Leadership bez strategie je charisma: chybí mu substance. Leadership bez aktivní participace dalších lidí nevede k výsledku."

Tuto myšlenku dále v porovnání leadershipu a managementu rozvíjí František Mika, prezident České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů: "Lídr přichází s něčím novým, získává pro to ostatní a učí je svému přístupu. Manažer těží ze současných možností, lídr z budoucích příležitostí."

Leadership v období krize

Podle Miroslava Fochta by krize neměla být důvodem ke změně strategické vize. V některých typech byznysu to sice může být nutné; k úpravě strategie je však nutné přistupovat s rozvahou: strategii totiž nelze měnit každých 14 dnů nebo půlroku bez ohledu na okolní faktory, mezi něž v první řadě patří ekonomická situace a tržní prostředí. Svou roli však sehrává také politická situace – nejen ve státě, ale zejména uvnitř společnosti, sociální faktory a technologické aspekty. V období recese se pak přidává co nejreálnější odhad nadcházejících měsíců, nikoli však v podobě spekulací.

Strategie se tedy netvoří od stolu, ale v širším ekonomicko-sociálním kontextu a s ohledem na odlišení se od konkurence. V případě, že tomu tak není, nemusela by být výsledkem udržitelnost, resp. rozvoj firmy, ale ztráta důvěry ze strany zaměstnanců i pozice na trhu.

Při jakékoli revizi strategie a vize společnosti je nejzásadnější komunikace změn směrem k zaměstnancům, či snad až – slovy Miroslava Fochta – "showbyznys" okolo, aby strategie nebyla vnímána technokraticky, ale naopak dokázala lidi na jakékoli úrovni nadchnout a oni měli zájem ji naplňovat a předávat dál.

Jak by měl vypadat správný lídr?

Miroslav Focht představuje několik základních charakteristik takového člověka: silná osobnost s orientací na výsledek, která komunikuje jasnou vizi a cíle, dává prostor pro chyby a vítá diskusi i zpětnou vazbu, nezavádí byrokracii, naopak dává svobodu a podporuje diverzitu. K tomu všemu se ještě  přidává myšlení "out of box" a vstřícnost k experimentům. V této souvislosti stojí za zmínku jeden z výroků Petera Druckera: "Kdykoli vidíte úspěšnou firmu, někdo v minulosti udělal odvážné rozhodnutí."

K dokreslení komplexnosti leadershipu dodejme, že skutečný lídr, který za sebou nechá pozitivní odkaz, má podle Miroslava Fochta "jasný etický rámec, hluboké hodnoty nezávislé na aktuální situaci a vysokou morální integritu."

kdo je miroslav focht?

Miroslav Focht vedl projekt výstavby a založení továrny s 350 lidmi v operačním a design středisku; firma jako první v ČR získala certifikát Investor in People.

V minulosti řídil projekty restrukturalizace firem pro společnost Integrated Control Systems USA, byl viceprezidentem a operačním ředitelem pro střední a východní Evropu a členem evropského představenstva

Je absolventem mezinárodních kurzů na téma leadershipu, strategického leadershipu, koučování a strategického řízení.

Autor:



Nejčtenější

Překonat Baťu je na dlouho, říká muž, jehož výrobky jsou v každé kuchyni

Petr Chmela, zakladatel českého výrobce kuchyňských potřeb Tescoma

Ovar mnozí z nás uvaří v „jeho“ hrnci, nakrájíme ho „jeho“ nožem, chlebíčky dáme na „jeho“ mísy, pít budeme z „jeho“...

Stravenka není stravné. Za služební cesty si zpětně vybojoval 22 tisíc

Ilustrační snímek

Kdo jezdí na služební cesty, které trvají alespoň pět hodin, má nárok na stravné. Někteří zaměstnavatelé to však řeší...



Příspěvek od zaměstnavatele na „životko“, nebo „penzijko“? Co je lepší

Ilustrační snímek

Pokud vám zaměstnavatel nabídne příspěvek na penzijní spoření nebo na životní pojištění, můžete slavit. Se správně...

Daňové přiznání za rok 2017: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Přiznat daně z příjmu musí každoročně statisíce Čechů. Daňové přiznání, které budete letos, tedy v roce 2018 vyplňovat,...

Chcete převést dům na děti? Poradíme vám, jak na to a na co si dát pozor

Darovací smlouva má své nesporné výhody, neplatí se daň z nabytí nemovitých...

Manželé Novákovi vlastní dům na malém městě na jižní Moravě. Vzhledem k tomu, že jim oběma letos bude osmdesát, řekli...

Další z rubriky

Trh práce 2018: rvačka o lidi, váhavé přidávání a čekající cizinci

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost bude dál klesat. Lidé dostanou přidáno, ale jen v některých oborech, nabídka benefitů se zefektivní....

Umýt, převléct, nakrmit. Jak se žije chůvám v Česku?

Ilustrační snímek

Přečte dětem pohádku, pohraje si s nimi a ve dvanáct jde domů. Také tiší křik a pláč, nutí děti do jídla a převléká je....

Příspěvek od zaměstnavatele na „životko“, nebo „penzijko“? Co je lepší

Ilustrační snímek

Pokud vám zaměstnavatel nabídne příspěvek na penzijní spoření nebo na životní pojištění, můžete slavit. Se správně...

Kryptoměny se opět potápějí. ESMA: Investoři musí počítat s možností totálních z...

Kryptoměny se opět potápějí. ESMA: Investoři musí počítat s možností totálních z...

Kurzy.cz Virtuální kryptoměny obnovily výrazněji negativní vývoj a pokračují ve ztrátách. Bitcoin se ocitá nejníže od začátku lo...

Najdete na iDNES.cz