Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leasing již levnější nebude, novinkou na trhu je splátkový prodej

  0:01aktualizováno  0:01
Snad žádnému odvětví se nepodařilo přečkat transformační recesi v letech 1997-1999 tak úspěšně jako leasingu. Zatímco ostatní odvětví strádala v důsledku nedostatečné poptávky, tak leasingové společno
Snad žádnému odvětví se nepodařilo přečkat transformační recesi v letech 1997-1999 tak úspěšně jako leasingu. Zatímco ostatní odvětví strádala v důsledku nedostatečné poptávky, tak leasingové společnosti si na nedostatek obchodů stěžovat nemohly. Logicky bychom si tedy měli položit otázku, zda má leasingové financování pro Čechy nějaké zvláštní kouzlo. Určitě se nejedná o nějakou národní specialitu, ale o přirozený jev. Leasingové financování je podobně oblíbené i v západní Evropě, kde jeho obliba také roste a podíl nákupů za hotové se pomalu snižuje.

Většina lidí se domnívá, že leasingové financování je určeno pouze pro občany či právnické osoby, které nemají dostatečnou hotovost na pořízení daného předmětu, avšak tak tomu již dnes není. Stále více subjektů využívá leasingové formy financování, přestože mají prostředky na nákup požadovaného předmětu, neboť dokáží disponibilních prostředků využít efektivněji.

Hlavní roli samozřejmě hraje současná situace na českém trhu, která je pro nájemce skutečně nejvýhodnější. Leasingové společnosti ve snaze získat klienty snižují leasingové koeficienty na co možná nejnižší hodnoty a podobná situace panuje na trhu s pojištěním, které je nedílnou součástí leasingu. Leasingové společnosti financují investice prostřednictvím bankovních úvěrů, jejichž sazby jsou v současnosti velmi nízko, avšak další pokles se již zřejmě nedá očekávat. I přes levné úvěry jsou však leasingové koeficienty na mimořádně nízkých úrovních a experti se shodují, že se obchody na straně leasingových společností blíží hranici rentability.

S největší pravděpodobností se v následujících letech dá očekávat výrazný pokles počtu leasingových společností působících na českém trhu a upevnění podílu několika největších společností. To se týká především automobilů, které si získaly v případě leasingové formy financování mezi Čechy největší oblibu. Výjimečný boom zaznamenal leasing u ojetých vozů, který v porovnání s leasingem nových automobilů však bývá dražší a leasingové společnosti na ojeté vozy zpravidla uplatňují vyšší koeficienty. Je to vcelku logické, neboť náklady na vypořádání obchodu jsou stejné, avšak ceny ojetých vozů jsou mnohem nižší než u nových. Zájem o leasing ojetých aut lze sledovat především u nízkopříjmových skupin obyvatelstva, neboť splácet ojetinu za sto tisíc v průběhu tří let si už dnes může dovolit doopravdy téměř každý.

Výše uvedené faktory vedoucí k rekordně nízkým cenám leasingu tedy podtrhly význam leasingu jako formy financování a každý by ho měl brát v potaz při rozhodování o tom, jakým způsobem předmět pořídí. V ideálním případě se subjekt rozhoduje mezi třemi formami financování:koupě za hotové, úvěrem a právě leasingem. Každá forma má svá pro i proti, avšak správné rozhodnutí může subjektu ušetřit tisíce.

Velkou výhodou leasingu je možnost rozložit splácení pořizovací ceny daného předmětu do několika let, což znamená možnost využít disponibilní prostředky pro jiné účely. Vzhledem kev současné době opravdu nízkým sazbám leasingu by člověk orientující se ve světě financí mohl poměrně snadno investovat disponibilní prostředky takovým způsobem, že by výnosy z těchto investic převýšily náklady na leasing. V takovém případě by byl leasing vhodnější než koupě za hotové, avšak takovou variantu bych doporučil spíše lidem se zkušenostmi z finančnictví a především z investování.

Co se týče pořízení automobilu na úvěr, tak se klient musí připravit na mnohem náročnější administrativu při schvalování úvěru, avšak na rozdíl od leasingu se koupí na úvěr stává majitelem pořízeného předmětu. V případě, že se klient dostane do platebních potíží, tak banka je v horší pozici než leasingová společnost, neboť ta jako majitel leasovaného předmětu si ho snadno odebere, zatímco vypořádání s dlužníkem nesplácejícím úvěr je mnohem složitější. Tato výhoda je však z kategorie řekněme nekalých a neměla by hrát při rozhodování o způsobu financování žádný vliv.

Alternativou bankovního úvěru je splátkový prodej. Zatímco v oblasti klasického leasingu již není s ohledem na výši sazeb čím překvapit, tak OB Leasing přišla s touto novinkou. Zásadní rozdíl mezi klasickým finančním leasingem a splátkovým prodejem spočívá v osobě vlastníka předmětu. U klasického leasingu jím zůstává v průběhu splácení leasingová společnost, avšak v případě splátkového prodeje je jím hned po zaplacení první splátky klient. Leasingová společnost je samozřejmě kvůli tomu v méně výhodné pozici v případě, že by se klient dostal do platebních potíží a toto riziko zohlední do výše splátek. Lze tedy říct, že splátkový prodej bude určen pro bonitnější klienty a bude existovat skupina osob, které dosáhnou na leasing vybraného vozu, avšak nedosáhne na získání vozu na splátky.

Je velmi pravděpodobné, že ostatní velké leasingové společnosti (CAC Leasing, Corfina, ŠkoFIN, GE Capital Leasing) zvednou hozenou rukavici a zahrnou splátkový prodej do své nabídky. Pikantní na tom je především fakt, že největší leasingové společnosti jsou dcerami klíčových bank, které jim většinou půjčují. Vzhledem k tomu, že splátkový prodej je v podstatě alternativou úvěru, tak dceřinné společnosti se stanou do určité míry v tomto ohledu konkurenty pro své matky.

Pořídili byste si auto na leasing i v případě, že máte prostředky na koupi za hotové a raději je budete investovat někam jinam? Jak hodnotíte novinku na českém trhu – splátkový prodej automobilů?

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Hypotéky se odrážejí ode dna a začínají zdražovat, zájem je menší

Ilustrační snímek

V září vzrostla průměrná úroková sazba u hypotečních úvěrů na 2,04 procenta, ale objemy i počty oproti srpnu klesly. V...

Nízké úrokové sazby je třeba využít teď. Půjdou nahoru, říká ekonom

Martin Mašát

„Rekordně nízké úroky u delších fixací hypoték či úvěrů se vyplatí využít už teď,“ doporučuje Martin Mašát, ekonom...

Dražší hypotéce lze předejít předfixací. Jak funguje a kde ji uzavřít?

Ilustrační snímek

Srpnové zvýšení základních úroků centrální bankou zdražilo peníze na mezibankovním trhu, což se podle odborníků brzy...

Další nabídka

Kurzy.cz

Účtenkovka má své první výherce - výsledková listina
Účtenkovka má své první výherce - výsledková listina

1 milion korun činí nejvyšší výhra aktuálního slosování. MFČR zveřejnilo na svých stránkách kompletní výherní listinu h... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.