"Nikdy nepodepisujte, čemu nerozumíte. Máme případy, kdy se z oběti nehody stane viník, po kterém požaduje druhá strana vysoké odškodnění. Soudní tahanice pak trvají měsíce i roky," upozorňuje lékařka Jana Ježková.

"Nikdy nepodepisujte, čemu nerozumíte. Máme případy, kdy se z oběti nehody stane viník, po kterém požaduje druhá strana vysoké odškodnění. Soudní tahanice pak trvají měsíce i roky," upozorňuje lékařka Jana Ježková. | foto: archiv Europ Assistance

Lékařka: V řadě turisticky oblíbených zemí bych nechtěla onemocnět

  • 104
Zasahuje v nejrůznějších koutech světa. Přesněji na místech, kde české občany potkají na cestách zdravotní problémy, úrazy a potíže, které ohrožují jejich život. Většina lidí, kterým pomáhala, její tvář ale nezná. Záchranu a lékařskou pomoc řídí lékařka Jana Ježková spolu se svým týmem po telefonu a internetu, působí však i v terénu.

Jedním z případů, který letos řešila, byla nehoda českých turistů v severním Řecku nedaleko města Grevena. Do mikrobusu s 21 cestujícími, kteří se vypravili v Řecku na výlet, narazila na dálnici ve velké rychlosti řidička terénního vozu. Srážka byla tragická, o život přišli tři lidé, dalších 11 českých turistů bylo zraněno, z toho pět těžce.

Ve statistikách Generali, u kterých byla většina účastníků zájezdu pojištěna, se případ zapsal mezi nejsložitější pojistné události roku 2011. Náklady na celý asistenční zásah dosáhly 1,5 milionu korun.

Letecký transport může pacientovi přitížit

"Zranění byli rozmístěni ve třech řeckých nemocnicích vzdálených od sebe několik stovek kilometrů. Potřebovali jsme vědět, jak na tom jsou, abychom je mohli co nejdříve dopravit do českých nemocnic. Úroveň nemocnic v Řecku totiž není na takové výši jako u nás. Na místo jsme vyslali našeho specialistu, aby komunikoval s lékaři a monitoroval zdravotní stav pacientů," přibližuje Jana Ježková, lékařka asistenční služby Europ Assistance, která z Prahy koordinovala zdravotní pomoc pro postižené.

Ke zraněným dopravili příbuzné, aby jim byli nablízku. Pro jednoho z pacientů jsme zajišťovali zdravotní sestru. V Řecku je totiž zvykem, že se o pacienty v nemocnici nestarají zdravotní sestry, ale jejich příbuzní. Postižené pak postupně přepravovali domů. Pro zvolený způsob přepravy pacientů zpět domů nejsou podle Ježkové rozhodující náklady.

"Vždy se rozhodujeme podle toho, aby transport pacienta co nejméně zatížil a nezpůsobil mu další zdravotní komplikace." Někteří účastníci nešťastného zájezdu se tak dostali domů komerčním letadlem, vážně zranění přiletěli speciálem. "Když hrozí, že kvůli letecké přepravě může u pacienta dojít například k embolii či jiným komplikacím nebo oddálení transportu, volíme k převozu domů raději speciálně vybavenou sanitku se zdravotním doprovodem."

A co bývá v případech jako ten letošní řecký pro celý asistenční tým nejsložitější? "Zvládnout obrovské množství telefonátů, kterými nás zasypávají příbuzní a známí postižených. Vždy jim v takových situacích říkáme, zvolte mezi sebou jen jednoho, který bude volat, a informace si předejte. Moc nám to pomůže."

Kolik stojí úraz v Evropské unii
Průměrné náklady: ošetření, vrtulník do nemocnice, repatriace sanitkou v Kč
Itálie35 000
Rakousko22 000
Německo23 000
Francie51 000
Švýcarsko42 000
Slovensko20 000
zdroj: Europ Assistance

Někteří zahraniční lékaři při léčbě chytračí

Několikrát ročně vyráží Jana Ježková i do terénu na inspekci, aby na vlastní oči poznala zahraniční nemocnice a úroveň lékařů, kteří v nich pracují. Získává tak konkrétní představu, jakou zdravotní péči mohou tato zařízení Čechům poskytnout. "V některých turisticky vyhledávaných destinacích, jako například v Egyptě či Turecku, bych nechtěla onemocnět ani utrpět úraz. Zdravotní péče zde není v některých zařízeních tak dobrá, jak slibují prospekty."

Jak dodává, zahraniční doktoři se mnohdy snaží na českých turistech také finančně zahojit. K ceně za lékařské ošetření si někteří připočítávají takové výkony, které vůbec neposkytli nebo které byly naprosto zbytečné. Zvou například české turisty, kteří mají zdravotní potíže, na opakované kontroly a zkazí jim zbytek dovolené. "V takových případech je vždy užitečné kontaktovat asistenční službu, abychom lékaře ohlídali," doporučuje lékařka.

Množí se podvody i nátlak, jak inkasovat peníze

Ve své praxi zaznamenává nyní i podvodná jednání. "Ze zahraničních klinik dostáváme například vyúčtování za zákroky, které u nich Češi podstoupili. Kontrolou se pak ukáže, že za drobným zákrokem je operace očních víček, modelace poprsí a další kosmetické úpravy." Takové pojistné podvody pak mívají soudní dohru (čtěte zde).

Množí se i počty případů, kdy Češi v cizině podepíší písemnou zprávu, například o srážce na sjezdovce, aniž by ovládali cizí jazyk. "Nikdy nepodepisujte, čemu nerozumíte. Máme případy, kdy se z oběti nehody stane viník, po kterém požaduje druhá strana vysoké odškodnění. Soudní tahanice pak trvají měsíce i roky. Pokud vás v cizině nutí k podpisu dokumentů, nebojte se na doklad napsat – tomu nerozumím, událost jsme nezavinil, stala se tak a tak. A připojte datum a podpis," radí lékařka.

Zvlášť v zimě nastávají podle Jany Ježkové i další potíže, se kterými si Češi neumí poradit. "V některých zemích vyžadují na místě úhradu za léčebné výlohy. Pokud zraněný nemá u sebe dostatek hotovosti, vynucují si do zástavy pas nebo občanský průkaz. Na to nemá nikdo právo, ani horská služba."

Museli jste v zahraničí vyhledat zdravotní pomoc?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 17. prosince 2011. Anketa je uzavřena.

Zatím ne
Zatím ne 2418
Již ano
Již ano 1508