Lovci mozků stojí i 300 000 korun, firmě se to však může vyplatit

aktualizováno 
Firmy začínají mít problémy sehnat zkušené a vzdělané pracovníky. Headhunteři vám mohou s vyhledáváním lidí pomoci. Lovení mozků je vhodné spíše pro manažerské pozice ve větších společnostech, kde již byznys přestává být o rodinných vztazích. I když se cena může zdát vysoká, v oborech, kde chybí na trhu zaměstnanci, se vyplatí.
Headhunting je specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů a znát lidi na těch správných místech.

Headhunting je specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů a znát lidi na těch správných místech.

Firmy častokrát řeší, zda je headhunting vhodný právě pro ně. "Určitě nelze jednoznačně říci, pro které odvětví  lze executive search použít, či ne," říká Zuzana Peterská, team leader People Place. "Asi není vhodný pro firmu o třech lidech, kde je byznys o rodinných vztazích, ale již pro společnosti nad 50 lidí, kde je větší anonymita a kde by standardní hledání specialisty znamenalo plýtvání penězi i silami HR oddělení, je možný," dodává.

Na českém trhu operuje více než 1 000 personálních společností, skutečně aktivních je dle odhadů zhruba 90. Mezi skutečné headhuntery se řadí okolo 10 firem.

Pokud tedy chcete oslovit tu pravou, ověřte si nejen její reference, ale i způsob práce, zkušenosti pracovníků agentury a v neposlední řadě i cenu.
..

"V rámci executive search pomáháme hledat kandidáty na manažerské pozice ve finančním sektoru, IT i v průmyslu," říká Markéta Kulhanová, partnerka společnosti People Place, která se vyhledáváním těch správných lidí zabývá. "Headhunting je skutečně specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů, musíte znát lidi na těch správných místech, kteří vám zase dají kontakty na jiné lidi," doplňuje.

Běh na delší trať
Pokud firma identifikuje volnou pozici, většinou ve vyšším managementu, která se těžko obsazuje, jelikož potenciální zaměstnanci na trhu nejsou nebo na klasickou inzerci nereagují (například pozici finančního ředitele či obchodního ředitele), je zralá pro spolupráci s headhunterem. Agentura je dobrá i k tomu, že firmy jí svěřují hledání lidí i na projekty, které veřejně neoznamují nebo neinzerují.

Pro menší společnost se cena za headhunting může zdát vysoká, cena za úspěšné nalezení kandidáta se totiž může pohybovat až přes 300 000 korun. "I když se částka vypadá nepřiměřeně, klient od nás získá komplexní analýzu trhu práce v určitém odvětví či regionu, podle konkrétního zadání, úrovně pozice a podobně. Navíc v zemích EU je cena dvakrát až třikrát vyšší. V první etapě od nás klient získá tzv. long list, neboli seznam firem, kde budeme hledat," dodává Petrovská. Jsou to například společnosti, které mají stejný výrobní program či zaměstnávají manažera na pozici, kterou hledáme.

"Na základě dohody v druhé fázi připravíme tzv. short list, kde už jsou konkrétní kandidáti, kteří splňují podmínky zadavatele. S oslovováním lidí začneme až po odsouhlasení seznamu," vysvětluje Kulhanová. Klient headhuntera si může dát i tzv. black list či OFF limit list, neboli seznam firem či kandidátů, které nechce oslovovat.

Jaké má vlastně společnost garance, že jeho "lovec hlav" bude úspěšný? "Samozřejmostí je, že naši klienti s námi úzce spolupracují, musí být vzájemná důvěra i připravenost na fakt, že pokud firma hledá velmi specifického člověka, že takový na českém trhu není. Pokud se nám po stanovené době nepodaří zmíněnou osobu najít, je to i signál pro klienta, že je ‚něco‘ špatně. Například firma hledá vysoce postaveného manažera s úzkou specializací, s dobrým finančním ohodnocením, ale nenabízí řízení lidí. A to je problém," doplňuje Peterská. Společnost by tedy při hledání ideálního kandidáta měla stanovit kompetence, které by měl mít. Pod tento pojem se vejde jak vzdělání, tak zkušenosti, ale i osobnostní předpoklady.

Recept na úspěch headhuntera při oslovování potenciálních kandidátů zní poměrně jednoduše. "Lidé jsou osloveni ne tím, že firmu dobře znají, ale tím, že se jim nabídne zajímavý projekt, na kterém mají šanci se podílet, že se mohou něco naučit či získat možnost pracovního pobytu v zahraničí," zmiňuje Kulhanová.

Většina headhuntingových projektů se uzavírá maximálně na 6 měsíců s tím, že platby za jednotlivé kroky se řeší individuálně s klientem. Například poplatek (fee) za výzkum (search) se platí předem a bývá nevratný. Ostatní platby záleží na domluvě.

Majitelé malých firem nemají lovce rádi. Z jejich pohledu jim neeticky přetahují nejlepší lidi, které oproti velkým konglomerátům nemohou zaplatit. "Nemyslím si, že by headhunting byl neetický. Naše práce je najít případného kandidáta, sdělit mu možnosti a dát mu příležitost, kterou trh nabízí. Každý manažer, pokud je dobrý, by měl mít svého headhuntera," říká s nadsázkou Peterská.

Tvrdý byznys
Executive search není jednoduchý byznys. Dobrý headhunter si buduje dlouhodobé vztahy jak se svými klienty, tak i s kandidáty, je vlastně takový psycholog, který umí naslouchat – musí nejenom vhodného kandidáta na trhu najít, průběžně s ním být v kontaktu, ale přesvědčit ho a odhadnout moment, kdy bude mít o změnu zájem, a profesně ho tak posouvat výš a výš. Zároveň ho i upozorní na očekávání případného zaměstnavatele, jak prezentovat svůj potenciál, pomůže mu připravit životopis v euroformátu, který je zejména zahraničními firmami vyžadován.

"Kandidáta musíme připravit i na fakt, že nábor se může táhnout delší dobu, že ho může čekat až čtyřkolové výběrové řízení a že například zkušenosti menší než pět let u jedné firmy jsou u evropské centrály hledající manažera pro evropský trh nedostačující," uzavírá Kulhanová.

Autor:

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Nepřetěžujte zaměstnance, ať o ně nepřijdete, radí expertka

Ilustrační snímek

Podzim patří k nejnáročnějším obdobím v roce, obzvlášť pokud jde o nápor na psychiku. Navíc zaměstnavatelé v...

Další z rubriky

Kolik si mohou přivydělat důchodci a které příjmy se nezdaňují?

Ilustrační snímek

Spousta penzistů ráda využije příležitosti vydělat si k penzi nějakou tu korunu. I práce důchodců však má svá pravidla....

Rodiny přicházejí zhruba o 80 tisíc ročně. Kdo za to může? Ženy přece

Ženy v Česku mají zhruba o 22 procent nižší platy než muži.

Ženy dostávají za svou práci až o sedm tisíc měsíčně méně než muži. Lépe jsou na tom jen státní zaměstnankyně a...

Česko zažívá boom minipivovarů, brzy nebude mít pivo kdo vařit

V pivovarství chybí především technické profese.

Pivo údajně vymysleli před šesti tisíci lety Sumerové, ale asi nejvíce přirostlo k srdci Čechům. Každý muž u nás týdně...

Manželství je pro drtivou Čechů nedotknutelné. Téměř tři čtvrtiny Čechů nesouhla...

Manželství je pro drtivou Čechů nedotknutelné. Téměř tři čtvrtiny Čechů nesouhla...

Kurzy.cz V souhrnu 71,6% dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace nesouhlasí s uzákoněním manželství...

Najdete na iDNES.cz