Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lovci mozků stojí i 300 000 korun, firmě se to však může vyplatit

aktualizováno 
Firmy začínají mít problémy sehnat zkušené a vzdělané pracovníky. Headhunteři vám mohou s vyhledáváním lidí pomoci. Lovení mozků je vhodné spíše pro manažerské pozice ve větších společnostech, kde již byznys přestává být o rodinných vztazích. I když se cena může zdát vysoká, v oborech, kde chybí na trhu zaměstnanci, se vyplatí.
Headhunting je specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů a znát lidi na těch správných místech.

Headhunting je specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů a znát lidi na těch správných místech.

Firmy častokrát řeší, zda je headhunting vhodný právě pro ně. "Určitě nelze jednoznačně říci, pro které odvětví  lze executive search použít, či ne," říká Zuzana Peterská, team leader People Place. "Asi není vhodný pro firmu o třech lidech, kde je byznys o rodinných vztazích, ale již pro společnosti nad 50 lidí, kde je větší anonymita a kde by standardní hledání specialisty znamenalo plýtvání penězi i silami HR oddělení, je možný," dodává.

Na českém trhu operuje více než 1 000 personálních společností, skutečně aktivních je dle odhadů zhruba 90. Mezi skutečné headhuntery se řadí okolo 10 firem.

Pokud tedy chcete oslovit tu pravou, ověřte si nejen její reference, ale i způsob práce, zkušenosti pracovníků agentury a v neposlední řadě i cenu.
..

"V rámci executive search pomáháme hledat kandidáty na manažerské pozice ve finančním sektoru, IT i v průmyslu," říká Markéta Kulhanová, partnerka společnosti People Place, která se vyhledáváním těch správných lidí zabývá. "Headhunting je skutečně specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů, musíte znát lidi na těch správných místech, kteří vám zase dají kontakty na jiné lidi," doplňuje.

Běh na delší trať
Pokud firma identifikuje volnou pozici, většinou ve vyšším managementu, která se těžko obsazuje, jelikož potenciální zaměstnanci na trhu nejsou nebo na klasickou inzerci nereagují (například pozici finančního ředitele či obchodního ředitele), je zralá pro spolupráci s headhunterem. Agentura je dobrá i k tomu, že firmy jí svěřují hledání lidí i na projekty, které veřejně neoznamují nebo neinzerují.

Pro menší společnost se cena za headhunting může zdát vysoká, cena za úspěšné nalezení kandidáta se totiž může pohybovat až přes 300 000 korun. "I když se částka vypadá nepřiměřeně, klient od nás získá komplexní analýzu trhu práce v určitém odvětví či regionu, podle konkrétního zadání, úrovně pozice a podobně. Navíc v zemích EU je cena dvakrát až třikrát vyšší. V první etapě od nás klient získá tzv. long list, neboli seznam firem, kde budeme hledat," dodává Petrovská. Jsou to například společnosti, které mají stejný výrobní program či zaměstnávají manažera na pozici, kterou hledáme.

"Na základě dohody v druhé fázi připravíme tzv. short list, kde už jsou konkrétní kandidáti, kteří splňují podmínky zadavatele. S oslovováním lidí začneme až po odsouhlasení seznamu," vysvětluje Kulhanová. Klient headhuntera si může dát i tzv. black list či OFF limit list, neboli seznam firem či kandidátů, které nechce oslovovat.

Jaké má vlastně společnost garance, že jeho "lovec hlav" bude úspěšný? "Samozřejmostí je, že naši klienti s námi úzce spolupracují, musí být vzájemná důvěra i připravenost na fakt, že pokud firma hledá velmi specifického člověka, že takový na českém trhu není. Pokud se nám po stanovené době nepodaří zmíněnou osobu najít, je to i signál pro klienta, že je ‚něco‘ špatně. Například firma hledá vysoce postaveného manažera s úzkou specializací, s dobrým finančním ohodnocením, ale nenabízí řízení lidí. A to je problém," doplňuje Peterská. Společnost by tedy při hledání ideálního kandidáta měla stanovit kompetence, které by měl mít. Pod tento pojem se vejde jak vzdělání, tak zkušenosti, ale i osobnostní předpoklady.

Recept na úspěch headhuntera při oslovování potenciálních kandidátů zní poměrně jednoduše. "Lidé jsou osloveni ne tím, že firmu dobře znají, ale tím, že se jim nabídne zajímavý projekt, na kterém mají šanci se podílet, že se mohou něco naučit či získat možnost pracovního pobytu v zahraničí," zmiňuje Kulhanová.

Většina headhuntingových projektů se uzavírá maximálně na 6 měsíců s tím, že platby za jednotlivé kroky se řeší individuálně s klientem. Například poplatek (fee) za výzkum (search) se platí předem a bývá nevratný. Ostatní platby záleží na domluvě.

Majitelé malých firem nemají lovce rádi. Z jejich pohledu jim neeticky přetahují nejlepší lidi, které oproti velkým konglomerátům nemohou zaplatit. "Nemyslím si, že by headhunting byl neetický. Naše práce je najít případného kandidáta, sdělit mu možnosti a dát mu příležitost, kterou trh nabízí. Každý manažer, pokud je dobrý, by měl mít svého headhuntera," říká s nadsázkou Peterská.

Tvrdý byznys
Executive search není jednoduchý byznys. Dobrý headhunter si buduje dlouhodobé vztahy jak se svými klienty, tak i s kandidáty, je vlastně takový psycholog, který umí naslouchat – musí nejenom vhodného kandidáta na trhu najít, průběžně s ním být v kontaktu, ale přesvědčit ho a odhadnout moment, kdy bude mít o změnu zájem, a profesně ho tak posouvat výš a výš. Zároveň ho i upozorní na očekávání případného zaměstnavatele, jak prezentovat svůj potenciál, pomůže mu připravit životopis v euroformátu, který je zejména zahraničními firmami vyžadován.

"Kandidáta musíme připravit i na fakt, že nábor se může táhnout delší dobu, že ho může čekat až čtyřkolové výběrové řízení a že například zkušenosti menší než pět let u jedné firmy jsou u evropské centrály hledající manažera pro evropský trh nedostačující," uzavírá Kulhanová.

Autor:



Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2017: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Přiznat daně z příjmu musí každoročně statisíce Čechů. Daňové přiznání, které budete letos, tedy v roce 2018 vyplňovat,...

Některé profese si výrazně polepšily, berou o deset i patnáct tisíc víc

Ilustrační snímek

Tisíce nových příležitostí a často skokový nárůst mezd ve většině oborů. Někteří si polepšili i o 20 procent. Tak...



Smí lyžařské areály zablokovat přeprodaný skipas? U soudu by nejspíš narazily

Na libereckých sjezdovkách varují lyžaře před příliš rychlou jízdou zábrany i...

Přivstanou si, lyžují pár hodin a před polednem skipas prodají nově příchozím. Tito návštěvníci jsou trnem v oku...

KOMENTÁŘ: Hypotéka pod tři procenta? Zapomeňte

Martin Mašát

Hypotéky se sazbou pod dvě procenta jsou nejspíš minulostí. V roce 2018 se sazby s největší pravděpodobností vyhoupnou...

Sedm pravidel, jak změnit myšlení a stát se chytřejším

Ilustrační snímek

Myšlení se věnujeme téměř každý den, a to po většinu života. Měli bychom proto v myšlení vynikat. Mezi myšlením a...

Další z rubriky

Umýt, převléct, nakrmit. Jak se žije chůvám v Česku?

Ilustrační snímek

Přečte dětem pohádku, pohraje si s nimi a ve dvanáct jde domů. Také tiší křik a pláč, nutí děti do jídla a převléká je....

Jak se jezdí na kolečkách mezi hamburgery a hranolky

Jiří Mařan

Jiří Mařan je od 14 let na vozíku. Tu pravou práci pro sebe hledal tak dlouho, až si ho nakonec našla sama. Potkáte ho...

Trh práce 2018: rvačka o lidi, váhavé přidávání a čekající cizinci

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost bude dál klesat. Lidé dostanou přidáno, ale jen v některých oborech, nabídka benefitů se zefektivní....

Veterán Wall Streetu Boockvar: Bitcoin přijde o 90% hodnoty, konec roku na 1000-...

Veterán Wall Streetu Boockvar: Bitcoin přijde o 90% hodnoty, konec roku na 1000-...

Kurzy.cz Podle Petera Boockvara, který platí za respektovaného veterána Wall Streetu, trh kryptoměn projde epickým propadem. Pod...

Najdete na iDNES.cz