Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lovci mozků stojí i 300 000 korun, firmě se to však může vyplatit

aktualizováno 
Firmy začínají mít problémy sehnat zkušené a vzdělané pracovníky. Headhunteři vám mohou s vyhledáváním lidí pomoci. Lovení mozků je vhodné spíše pro manažerské pozice ve větších společnostech, kde již byznys přestává být o rodinných vztazích. I když se cena může zdát vysoká, v oborech, kde chybí na trhu zaměstnanci, se vyplatí.
Headhunting je specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů a znát lidi na těch správných místech.

Headhunting je specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů a znát lidi na těch správných místech.

Firmy častokrát řeší, zda je headhunting vhodný právě pro ně. "Určitě nelze jednoznačně říci, pro které odvětví  lze executive search použít, či ne," říká Zuzana Peterská, team leader People Place. "Asi není vhodný pro firmu o třech lidech, kde je byznys o rodinných vztazích, ale již pro společnosti nad 50 lidí, kde je větší anonymita a kde by standardní hledání specialisty znamenalo plýtvání penězi i silami HR oddělení, je možný," dodává.

Na českém trhu operuje více než 1 000 personálních společností, skutečně aktivních je dle odhadů zhruba 90. Mezi skutečné headhuntery se řadí okolo 10 firem.

Pokud tedy chcete oslovit tu pravou, ověřte si nejen její reference, ale i způsob práce, zkušenosti pracovníků agentury a v neposlední řadě i cenu.
..

"V rámci executive search pomáháme hledat kandidáty na manažerské pozice ve finančním sektoru, IT i v průmyslu," říká Markéta Kulhanová, partnerka společnosti People Place, která se vyhledáváním těch správných lidí zabývá. "Headhunting je skutečně specifické podnikání, musíte mít spoustu kontaktů, musíte znát lidi na těch správných místech, kteří vám zase dají kontakty na jiné lidi," doplňuje.

Běh na delší trať
Pokud firma identifikuje volnou pozici, většinou ve vyšším managementu, která se těžko obsazuje, jelikož potenciální zaměstnanci na trhu nejsou nebo na klasickou inzerci nereagují (například pozici finančního ředitele či obchodního ředitele), je zralá pro spolupráci s headhunterem. Agentura je dobrá i k tomu, že firmy jí svěřují hledání lidí i na projekty, které veřejně neoznamují nebo neinzerují.

Pro menší společnost se cena za headhunting může zdát vysoká, cena za úspěšné nalezení kandidáta se totiž může pohybovat až přes 300 000 korun. "I když se částka vypadá nepřiměřeně, klient od nás získá komplexní analýzu trhu práce v určitém odvětví či regionu, podle konkrétního zadání, úrovně pozice a podobně. Navíc v zemích EU je cena dvakrát až třikrát vyšší. V první etapě od nás klient získá tzv. long list, neboli seznam firem, kde budeme hledat," dodává Petrovská. Jsou to například společnosti, které mají stejný výrobní program či zaměstnávají manažera na pozici, kterou hledáme.

"Na základě dohody v druhé fázi připravíme tzv. short list, kde už jsou konkrétní kandidáti, kteří splňují podmínky zadavatele. S oslovováním lidí začneme až po odsouhlasení seznamu," vysvětluje Kulhanová. Klient headhuntera si může dát i tzv. black list či OFF limit list, neboli seznam firem či kandidátů, které nechce oslovovat.

Jaké má vlastně společnost garance, že jeho "lovec hlav" bude úspěšný? "Samozřejmostí je, že naši klienti s námi úzce spolupracují, musí být vzájemná důvěra i připravenost na fakt, že pokud firma hledá velmi specifického člověka, že takový na českém trhu není. Pokud se nám po stanovené době nepodaří zmíněnou osobu najít, je to i signál pro klienta, že je ‚něco‘ špatně. Například firma hledá vysoce postaveného manažera s úzkou specializací, s dobrým finančním ohodnocením, ale nenabízí řízení lidí. A to je problém," doplňuje Peterská. Společnost by tedy při hledání ideálního kandidáta měla stanovit kompetence, které by měl mít. Pod tento pojem se vejde jak vzdělání, tak zkušenosti, ale i osobnostní předpoklady.

Recept na úspěch headhuntera při oslovování potenciálních kandidátů zní poměrně jednoduše. "Lidé jsou osloveni ne tím, že firmu dobře znají, ale tím, že se jim nabídne zajímavý projekt, na kterém mají šanci se podílet, že se mohou něco naučit či získat možnost pracovního pobytu v zahraničí," zmiňuje Kulhanová.

Většina headhuntingových projektů se uzavírá maximálně na 6 měsíců s tím, že platby za jednotlivé kroky se řeší individuálně s klientem. Například poplatek (fee) za výzkum (search) se platí předem a bývá nevratný. Ostatní platby záleží na domluvě.

Majitelé malých firem nemají lovce rádi. Z jejich pohledu jim neeticky přetahují nejlepší lidi, které oproti velkým konglomerátům nemohou zaplatit. "Nemyslím si, že by headhunting byl neetický. Naše práce je najít případného kandidáta, sdělit mu možnosti a dát mu příležitost, kterou trh nabízí. Každý manažer, pokud je dobrý, by měl mít svého headhuntera," říká s nadsázkou Peterská.

Tvrdý byznys
Executive search není jednoduchý byznys. Dobrý headhunter si buduje dlouhodobé vztahy jak se svými klienty, tak i s kandidáty, je vlastně takový psycholog, který umí naslouchat – musí nejenom vhodného kandidáta na trhu najít, průběžně s ním být v kontaktu, ale přesvědčit ho a odhadnout moment, kdy bude mít o změnu zájem, a profesně ho tak posouvat výš a výš. Zároveň ho i upozorní na očekávání případného zaměstnavatele, jak prezentovat svůj potenciál, pomůže mu připravit životopis v euroformátu, který je zejména zahraničními firmami vyžadován.

"Kandidáta musíme připravit i na fakt, že nábor se může táhnout delší dobu, že ho může čekat až čtyřkolové výběrové řízení a že například zkušenosti menší než pět let u jedné firmy jsou u evropské centrály hledající manažera pro evropský trh nedostačující," uzavírá Kulhanová.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Koncentrace virtuálních sídel v Praze.
Virtuální kanceláře: kdo je využívá a kdo zneužívá

Za pár set korun měsíčně mohou podnikatelé získat sídlo firmy v centru Prahy. Jenže tolik oblíbené virtuální kanceláře mohou někdy firmám ubrat na prestiži....  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy
Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy

Publikováno: 17.10.2017 Autor: Odbor komunikace a marketingu 10500 Poslední dny hýbe českým mediálním prostorem kolem p... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Mzdová účetní - Kladno

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.