Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mám nárok na služební auto?

aktualizováno 
Vloni mi zaměstnavatel poskytl k vyřizování schůzek s klienty vůz. Nebyl však firemní, ale z půjčovny. Po třech měsících mi jej opět odebral s tím, že náklady na zapůjčení jsou vysoké. Měla jsem dostat služební auto, ale nestalo se tak. Je postup firmy správný?

Pro posouzení celé věci je důležité, jak je uzavřena pracovní smlouva a jak je vymezena její pracovní náplň, ale i to, zda sjednaný druh práce začal zaměstnanec vykonávat bez námitek.

Mezi podstatné náležitosti pracovní smlouvy patří kromě místa a výkonu i druh práce. Široké vymezení druhu práce umožňuje zaměstnavateli zaměstnance přetěžovat. Je-li práce přidělována nad sjednaný rámec, může ji zaměstnanec odmítnout. Součástí pracovní smlouvy velmi často bývá i náplň práce včetně vzájemných práv a povinností zaměstnance a zaměstnavatele.

Důležitá je i skutečnost, kde je práce vykonávána. Pokud je náplní práce vyřizování schůzek s klienty v rámci okresu, kraje či republiky, měla by tato skutečnost být v pracovní smlouvě zohledněna například tím, že zaměstnanec má přidělený služební automobil. Je to právě místo výkonu práce nebo náplň práce, které určují, zda je vhodné, aby zaměstnavatel přidělil zaměstnanci služební auto.

Zákoník práce však neukládá zaměstnavateli povinnost poskytovat pracovníkovi automobil. Na ten má nárok, pouze pokud to bylo domluveno v pracovní smlouvě například formou výhod/balíčků/benefitů. Pokud zaměstnavatel poskytl zaměstnanci automobil z půjčovny k vyřizování schůzek s klienty, bylo to jeho rozhodnutí, které může kdykoliv změnit, a to i z ekonomických důvodů (vysokých nákladů na půjčení automobilu).

Jestliže firma slíbí zaměstnanci služební vůz a slib nedodrží, je to opět jeho rozhodnutí, které není z hlediska pracovněprávních vztahů napadnutelné. Na druhé straně v dnešní době není myslitelné, že se zaměstnanec stihne veřejnou dopravou účastnit stejného počtu sjednaných schůzek jako v případě, kdy má k dispozici služební auto. Tak se může lehce stát, že klienta na svou stranu získá i méně šikovná, ale autem vybavená konkurence. Jestliže tedy z pracovní smlouvy neplyne, že pro výkon práce zaměstnance je nutný služební automobil, není na něj nárok. Pokud je pracovní smlouva takto „nevýhodně“ sjednána, je potřeba ji změnit. A jak? Nejlépe uzavřením nové pracovní smlouvy či dodatku. Tím získáte oporu v zákoně a předejdete případným neshodám. Největší úskalí zřejmě bude v tom, přesvědčit zaměstnavatele. Mezi důležité argumenty patří, že čas jsou peníze. Práce pro firmu by se služebním autem dala zvládnout za výrazně kratší dobu a tím by se mohl zvýšit objem schůzek. Účet za taxi je moc drahý a jet na schůzku veřejnou dopravou zabere spoustu času.

Kdo najde práci v zahraničí? Anglie chce řidiče, Rakousko řezníky. Více ZDE.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jakub Pok založil v roce 2009 Školu paměti, kde nyní působí jako lektor....
Umí naučit lidi, jak vylepšovat paměť. A mají s tím obrovský úspěch

Manželé Jakub a Lucie Pokovi se seznámili během studií a už deset let je spojuje i úspěšné podnikání. Do jejich Školy paměti se hlásí stovky lidí a Jakub dnes...  celý článek

Ilustrační snímek
Jak dosáhnout, aby vás reakce kolegů nevytáčely a nestresovaly

Na pracovišti se potkávají nejrůznější povahy. S některými kolegy i šéfy se dá vyjít snadno, s jinými však mohou být neustálé konflikty a spory. Jak s takovými...  celý článek

Emil Škoda
Slavný Emil Škoda mlátil zaměstnance holí, když zpomalili v tempu

Emil Škoda patří k nejslavnějším českým podnikatelům. Díky své mimořádné pracovitosti, vizi a nadání pro obchod vytvořil podnik, který neměl v Evropě 19....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Jedna hloupá otázka: Na co budou vlastně jezdit miliony elektromobilů?
Jedna hloupá otázka: Na co budou vlastně jezdit miliony elektromobilů?

Tak se stále více zdá, že o osudu elektromobility nebude rozhodovat spotřebitel přímo, ale přes své volené zástupce. Ji... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.