Představte si vedení firmy jako symfonický orchestr a manažery jako muzikanty. Každý musí podávat špičkový výkon, ale jen skvělá sóla nestačí. Aby byl soubor úspěšný, musí být dokonale sehraný. Krize to prověří.
Nervozita a tlak shora
Méně zakázek, větší stres, více zodpovědnosti, nejistota na trhu, propouštění zaměstnanců. Manažerská práce je za hospodářské krize náročnější. A jakékoli pochybení je také mnohem viditelnější. "Většina společností zápasí s dopady krize, všichni už jsou unavení a cítí i osobní nejistotu tohoto období. Manažeři lehce sklouznou k nervozitě a nestandardnímu chování," potvrzuje Zdeněk Šimek, nezávislý konzultant v oblasti lidských zdrojů.
A navíc vedoucí jsou pod stále přísnějším dozorem shora. "Přímé srovnání se zahraničním trhem a dokonalejší systémy hodnocení dostávají manažery pod tlak, jemuž každý neodolá. To může vést k chybám," vysvětluje Alena Houštecká, konzultantka společnosti PricewaterhouseCoopers ČR.
Náročné úkoly, krátké termíny, žádná pochvala
Podle odborníků nejsou mnozí manažeři na vedení týmu v době krize připraveni. Může to být jejich osobní nevyzrálostí či nedostatkem zkušeností. Nedokážou správně komunikovat, neinformují pracovníky o důležitých změnách ve firmě. Úkoly zadávají nejasně, na zpracování dávají zaměstnancům málo času. Své podřízené, kteří po propouštění ve firmě pracují za dva i tři lidi, dlouhodobě přetěžují. Vzniká z toho napětí, někdy konflikty.
Někteří manažeři se orientují pouze na výsledky, nedokážou se vcítit do role svých podřízených, nezajímají se o jejich problémy, přehlížejí je, neumějí je pochválit a ocenit dobře odvedenou práci. "Nechápou, že dobrých výsledků dosahují díky svému týmu. Zapomínají se svými podřízenými jednat s úctou, porozuměním a dávat jim dostatečnou podporu. Mnohokrát by stačilo jen obyčejné ‘díky‘," říká Rostya Gordon-Smith z České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů.
S tím souhlasí i Zdeněk Šimek: "Absence empatie může v této době rozbít všechno, co se dosud ve firmě povedlo v oblasti řízení lidí vybudovat." Celý tým ve stresu, motivace nikde Je jasné, že pochybení manažera ovlivní práci celého týmu.
"Výsledkem je ztráta motivace zaměstnanců, která je většinou nevratná," upozorňuje Aleš Křížek, Country manažer firmy Robert Half International. Kvůli špatnému manažerskému vedení pak ve firmě pracuje tým stresovaných zaměstnanců bez motivace, kteří sami snadno udělají chybu. "Setkala jsem se s tím, že manažer vinil z neúspěchu svůj tým. Výsledkem byla snížená morálka oddělení a rezignace klíčových zaměstnanců," doplňuje své zkušenosti Rostya Gordon-Smith.
Práce v takové atmosféře nemůže nikoho těšit a lidé postupně začnou přemýšlet o odchodu. Ostatní, obvykle ti, kteří nemají na vybranou, prozatím zůstanou, ale jejich nespokojenost je v odvedené práci vidět. "Mentálně a emočně se stáhnou z firmy, jejich psychologický kontrakt se změní," upřesňuje Gordon-Smith.
Škrtání odměn je jednou z největších chyb, které firmy dělají v krizi |
Odchod? Dnes nemusí být kam
Poznali jste ve výše vyjmenovaných chybách svého nadřízeného nebo jiného manažera firmy, v níž pracujete? Pokud to závažně ovlivňuje vaši práci, máte dvě možnosti. Zaprvé se snažit poměry zlepšit, nejlépe otevřenou komunikací. "Znala jsem několik lidí, kteří i přes neshodu s manažerem ve firmě zůstali a situaci vyřešili, ale navíc šéfa ‘přežili‘," dodává Gordon-Smith. I to může být cesta pro vyšší posty.
Druhou možností je odejít. Odborníci však před rychlými a ráznými rozhodnutími varují. Dnes není na trhu práce příznivá doba na změnu zaměstnání, snadno by se mohlo stát, že zůstanete bez práce. Což nebude mít dobrý vliv ani na psychiku, ani na rodinný rozpočet. Proto z firmy odcházejte, jen když nespokojenost přetrvává a na zlepšení situace není naděje.