iDNES.cz

Máte problém s vaší bankou? Ptejte se finančního arbitra on-line

Klufa František, arbitr
velikost textu:
vydáno 23.1.2008 12:55
Hlavním posláním finančního arbitra je zajištění rychlého a efektivního vyřizování sporů klientů s převádějícími institucemi mimosoudní cestou. Diskutujte s Františkem Klufou on-line.
OTÁZKA: Dobrý den pane arbitře, ráda bych se zeptala, kdy je lépe obrátit se na Vás než trvat na řešení mého problému s bankou. Milada
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Po neúspěšné reklamaci zašlete prosím návrh na zahájení řízení, doložte tuto reklamaci i důkazní materiály a my se tím začneme ihned zaobírat. 23.1.2008 13:08
OTÁZKA: Dobrý den, jak v případě stížnosti klienta postupujete prosím? Zajímá mě zejména, pokud banka zpochybní výběr z bankomatu - peníze nevyjedou, ale jsou mi strženy z účtu. ecila
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Přesný popis je na www.finarbitr.cz, v kostce to znamená, že nejdříve musíte požadovat reklamci u banky a nebudete-li úspěšní, zašlete k nám návrh na zahájení řízení, doložet neúspěšnou reklamci i důkazní materiály jako výpisy, strvzenky atd. a my zahájíme žízení před FA, bude-li to v naší kompetenci. 23.1.2008 13:10
OTÁZKA: Dobrý den, gratuluji k Vaší funkci a chtěl bych se zeptat, můžete se nějak zasadit o to, aby banky neúčtovaly takové vysoké poplatky, jaké mají? Mirek
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Děkuji za gratulaci, nicméně FA není kompetentní řešit problematiku výše poplatků. 23.1.2008 13:11
OTÁZKA: Chtěl bych se zeptat, jak je možné že některé naše největší banky nepřipisují peníze jak mají. To znamená T+1 den a trvá to 3 dny. Radek
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Zákon o platebním styku tyto lhůty striktně předepisuje a banky by se jím měli řídit ... 23.1.2008 13:11
OTÁZKA: V listopadu jsem s velkým časovým předstihem uhradila daně převodním příkazem, banka peníze strhla, což jsem elektronicky zkontrolovala. Pak jsem ještě dostala PÍSEMNÝ výpis, že peníze z účtu odešly. Po dvojité kontrole jsem vše pokládala za vyřešené. Protože u všech daňových plateb je předčíslí, banka si s ním neporadila a za 14 dní mi peníze v tichosti zase připsala na účet. Tím jsem prošvihla svou daňovou povinnost a hrozí mi vysoké penále. Přitom banka na mě má všechny možné kontakty včetně mobilu. Proč nemá banka povinnost mě informovat, když už (chybný!) výpis zaslala poštou? Její jednání pokládám za krajně neseriozní. Mám nějakou naději vymáhat na ní škodu, až mi FU vyměří penále? Děkuji za odpověď tlapakova@quick.cz
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Otázkou je zda na příkazu bylo uvedeno správně, tj. i včetně předčíslí. Máte-li výpis, kde je patrné že peníze odešly, měla jste správně za to, že skutečně byly odeslány na tento účet. Povinnost bank informovat klienty, je skutečně pouze formou výpisů. Zákonně toto upraveno není, je otázku kvality servisu, proč Vás neinformovali. 23.1.2008 13:18
OTÁZKA: Platí se za vaše služby? Případně, kdo živí váš úřad? xaxa
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Řízení před FA je bezplatné, a jsme hrazeni ze zákona Českou národní bankou. 23.1.2008 13:18
OTÁZKA: Dobré odpoledne, můj dotaz směřuje také k platebnímu styku. Co můžu dělat, když mi banka naúčtuje převedené peníze později,než jsou ty předepsané tři dny? Marie
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Reklamovat převod u banky, a příp. žádat úroky z prodlení. V případě neúspechu se na nás obrate. www.finarbitr.cz 23.1.2008 13:19
OTÁZKA: Dobrý den pane Klufo, rád bych se zeptal, zda má banka pravdu, pokud mi tvrdí, že duplicitní položka na výpisu z účtu týkající se výběru z bankomatu (stejný VS, SS, KS, prostě identická idetifikace účetní položky) může teoreticky při dvojím výběru z jednoho bankomatu v jeden den nastat? Dle mého selského rozumu toto není možné. Děkuji. Michal
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Při výběru z bankomatu není uváděn VS, SS, KS, ale je zde uváděn např. čas, číslo transakce a z té by mělo býti patrné zda je duplicitní nebo ne. 23.1.2008 13:21
OTÁZKA: Prosím jak postupovat když mi v Komerční bance dali falešných 100 USD a odmítají samozřejmě odpovědnost? petr
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Toto bohužel není v naší kompetenci. 23.1.2008 13:22
OTÁZKA: Tak co život jak jde? Pepa z Budějc
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Pepo z Budějc dobré, díky za optání. 23.1.2008 13:22
OTÁZKA: Pěkné odpoledne, zajímá mě, kolik stížností řešíte a vyřešíte? M. Klokočka
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Za rok 2007 se řešilo 95 případů, dále 173 telefonických a 101 písemných podnětů. V předešlých letech jsou čísla řádově stejná, přesné údaje naleznete na www.finarbitr.cz. 23.1.2008 13:26
OTÁZKA: Když člověk nesouhlasí s Vaším rozhodnutím, je možné nějaké odvolání a případně kam je směřovat? Bobeš
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Řízením před finančním arbitrem se klient nezbavuje možnosti domáhat se svých práv soudní cestou, tzn. nesouhlasí-li, může se obrátit na soud. 23.1.2008 13:28
OTÁZKA: Jsem postiženou v kauze Finnex, ale celé měsíce se mi nedaří dovolat se na webu uvedený telefon Garančního fondu, který má případ řešit ve prospěch poškozených. Někteří klienti prý byli dokonce vyplaceni, ale Garanční fond na své adrese nesídlí, je naprosto nevyhledatelný. Česká spořitelna, která vyplácí klienty nevím podle jakého pořadníku, mě prý na seznamu vyplatitelných nemá. Prosím, poradíte, jak se domoci svých práv? Děkuji. Ivana
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Milá Ivano, bohužel takto online neumím pomoci, pokusím se o to následně. Prosím jen o zaslání kontaktu na arbitr@finarbitr.cz. 23.1.2008 13:30
OTÁZKA: Ještě jednou dobrý den, děkuji za předchozí odpověď ohledně identické identifikace dvou výběrů z bankomatu ... opravdu na výpisu je uveden VS, SS, KS, datum a identifikace bankomatu. čas ne. Jedině, že by čas výběru a č. transakce byly zakódovány do výše zmíněných parametrů (což nejsem schopen posoudit). Ty všechny jsou však identické. Mám v tomto případě nadále řešit tuto skutečnost pouze s bankou, nebo jsou Vaše služby v takovémto případě vhodné využít? Děkuji Michal
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Omlouvám se ale jde o příliš detailní záležitost, prvotně by měla býti řešena s bankou. Kontaktujete-li nás však, a zašlete kopie dokladů rádi Vám poradíme a doporučíme postup. 23.1.2008 13:33
OTÁZKA: Když mi banka naúčtovala platbu kartou třikrát (prý kvůli chybě obchodníka), nezaplatil se mi kvůli tomu leasing a půjčka a naběhly mi vyšší úroky. Má na to banka právo? Moc se mi to nelíbí ... Beruška
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Banka je povinna dodržet platební termíny, banka ručí i za chybné zúčtování s obchodníkem. Máte nárok na vrácení nejen částek ale i úroků z prodlení, dalších poplatků atd. atd. Věřím, že se Vám to nelíbí. Nepochodíte-li u banky, jsme tu pro Vás www.finarbitr.cz. 23.1.2008 13:35
OTÁZKA: Dobrý den pane Klufo,stanoví někdo, jakým kurzem má banka přepočítávat cizí měnu na českou (nějaké rozmezí) nebo je to jen na libovůli manažerů? Janík
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Každá banka má svůj kursovní lístek, princip je téměř shodný, výši rozpětí musí určit a regulovat trh. 23.1.2008 13:39
OTÁZKA: Dobré odpoledne, dočetl sem se, že úřadujete teprve pár dní. Jak se v nové funkci cítíte a co například chcete dělat jinak, než váš předchůdce? Honza
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Dočetl jste se správně, chci se zaměřit na vyšší propagaci našeho institutu, k čemuž slouží např. i tato diskuse, chci prosadit i rozšíření kompetencí finančního arbitra, tak jak je obvyklé z ostatních zemích, změnit PR, úzce spolupracovat s partnerskými organizacemi a mnoho dalších kroků. 23.1.2008 13:42
OTÁZKA: Dobrý den, pane Klufo, jako bývalá kolegyně bych Vám předem chtěla srdečně pogratulovat k Vaší nové funkci a popřát mnoho úspěchů. Chci se zeptat, zda váš úřad řeší jen problémy týkající se platebního styku, anebo zda se na vás může klient obrátit i s jinými problémy, např. neoprávněné poskytnutí informací bankou o účtu a transakcích na něm jiné osobě vzniklé třeba shodou jmen klientů. Děkuji a přeji hezký den. Terezie Houdková
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Milá Terezo, děkuji za příní, náš úřad skutečně zatím řeší problémy v oblasti převodů peněz, opravných zúčtování, použití elektronických platebních prostředků. Neoprávněné infromace dosud nejsme kompetentní řešit. 23.1.2008 13:44
OTÁZKA: Může se na Vás obrátit kdokoliv? Myslím, když to bude např. Polák nebo Rus? V. Kroupa
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Má-li veden účet u banky na území ČR, tak ano. Má-li účet v zahraničí, musí kontaktovat příslušného arbitra v dané zemi. S tímto kontaktem rádi pomůžeme osobně nebo viz. www.finarbitr.cz. 23.1.2008 13:47
OTÁZKA: Dobrý den ještě jednou, ještě bych se chtěla zeptat, zda komunikujete s finančními arbitry v cizině a případně nějaké věci spolu konzultujete? Jan Hus
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Ze zákona máme povinnost spolupracovat s ostatními arbitry, a činíme tak, jsme také členy sítě FIN-NET (orgán sdružující finanční ombudsmany ze zemí členů EU resp. EHS). Na několika případech jsme konkrétně spolupracovali (Španělsko, Německo) 23.1.2008 13:50
OTÁZKA: Hezký den, i já Vám přeji hodně štěstí v nové funkci a příjemný každý den. S pozdravem bývalí kolega z 1. patra. Radek Radek Turín
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Radku děkuji za přání a zdravím všechny bývalé kolegy z 1. i ostatních pater. 23.1.2008 13:51
OTÁZKA: Dobrý den pane Klufo. Já se zeptám trochu jinak, než ostatní. Co Vás lákalo na tom ucházet se o funkci finančního arbitra? Tlustá Berta
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Myslím, že je to zajímavá pozice v rámci bankovního systému v České republice, věřím, že plně zúročím své mnoholeté zkušenosti a po skončení funkčního období bude za mnou vidět mé splněné cíle. Věřím, že mi k tomu dopomůže i můj tým lidí ! 23.1.2008 13:53
OTÁZKA: Zdravím pane arbitře, bohužel jsem poškozený v kauze VISA a a několikanásobné účtování výběru kartou. Tak se chci zeptat, jestli bankám za jejich počínání hrozí nějaký postih (případně VISE). Klient se nemá totiž, alespoň mám z toho všeho takový pocit, jak bránit. Děkuji a přeji pěkný den. Tomáš
Klufa František, arbitr ODPOVĚĎ: Vztah s bankou máte milý Tomáši Vy, tzn. domáhat se svých majetkových práv musíte na bance. Reklamujte tedy svůj problém u své banky. Neuspějete-li, obratťe se na nás, my se vynasnažíme Vám pomoci. 23.1.2008 13:55
zpět na osobnost