"Expanze do zahraničí může být pro podnikání přínosem a měly by ji nutně zvážit všechny společnosti orientované na domácí trhy, které nechtějí ztratit krok s konkurencí," říká Garry Gürtler, viceprezident společnosti Regus pro střední a východní Evropu.
Potíže jsou v nalezení spolehlivých lidí
Výsledky průzkumu naznačují, že firmy orientované pouze na domácí trhy potřebují zásadně změnit svůj přístup k obchodu. Mezi českými společnostmi působícími na mezinárodních trzích a těmi pouze na tuzemských trzích je propastný rozdíl v plánech do budoucna. Zatímco 81 procent firem orientovaných i na export zamýšlí v příštích několika letech expandovat ještě více, z podniků na domácích trzích uvažuje o expanzi jen 48 procent.
"Zjištění se týká velkých i malých firem a mělo by posloužit jako budíček těm společnostem, které jsou ještě stále orientovány výhradně na tuzemské trhy. Ty by se měly snažit nalézt efektivní a cenově dostupné způsoby, jak proniknout za hranice, aby si zajistily lepší příjmy a rozložily rizika," radí Garry Gürtler.
České podniky vidí největší problémy především v získání vhodných nemovitostí a nalezení spolehlivých lidí. Jedenáct procent firem uvádí, že největší překážkou v expanzi do zahraničí jsou potíže spojené se zřizováním pobočky v cizině. Přes padesát procent společností je navíc přesvědčeno, že případné zahraniční obchody musí být krátkodobé, protože není jisté, jak rychle podnik poroste.
Využít lze i program na podporu podnikání
Se vstupem na zahraniční trh může podnikatelům pomoci například program agentury CzechInvest CzechAccelerator. Je určen českým firmám především z oblasti informačních a komunikačních technologií, biotechnologií, které chtějí najít zahraničního partnera, ať už pro vstup cizího kapitálu nebo pro navázání spolupráce.
Úspěšní zájemci získají bezplatný pronájem kancelářských prostor a služeb, především však snadný přístup k potenciálním strategickým partnerům a ke špičkovým poradcům, nebo také možnost účastnit se pravidelných networkingových akcí s investory a dalšími lidmi, kteří mohou pomoci rozjet jejich podnikání v zahraničí.
"Díky tomuto programu dostávají dobré nápady prostor, aby se mohly dál přirozeně rozvíjet a proniknout zvláště na severoamerický trh. Jsme relativně malá a otevřená ekonomika silně zaměřená na export. Abychom zajistili i budoucí konkurenceschopnost, je potřeba vybudovat znalostní ekonomiku založenou na inovacích. Cesta k ní vede právě přes podporu kreativních technologických firem," říká Štěpánka Filipová z CzechInvestu.
Agentura před rokem otevřela svoje zahraniční zastoupení v Silicon Valley, v jednom z nejznámějších "podnikatelských inkubátorů" na světě. Zatím proběhla dvě výběrová kola, vybráno bylo dosud osm společností. Další zájemci se mohou do programu hlásit přímo na internetových stránkách www.czechaccelerator.cz.