Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průzkumy prozradily, v čem čeští manažeři vynikají a kde by měli přidat

aktualizováno 
Mezinárodní průzkum auditorské a poradenské sítě BDO zkoumal chování k podřízeným, organizaci práce, jazykové znalosti, kreativitu a další schopnosti manažerů. A jak Češi dopadli i v hodnocení zaměstnanců?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Šetření auditorské firmy ukázalo, že ve srovnání se zahraničními manažery mají jejich čeští kolegové největší rezervy ve znalosti cizích jazyků. Často zaostávají také ve schopnosti vést podřízené či v umění organizovat čas a práci.

„Přestože sledujeme v posledních letech jisté zlepšení především v úrovni anglického jazyka, k ideálnímu stavu máme stále daleko. Je to přitom škoda, protože jazyková bariéra znemožňuje některým jinak špičkovým manažerům prodat své schopnosti na mezinárodním poli,“ komentuje výsledky Petr Kymlička z BDO. Navíc pouze s angličtinou si dnes šéfové už nevystačí. Stále důležitější je také němčina, španělština či francouzština.

Češi jsou kreativní a pracovití

Nedostatky zjistil průzkum také ve vedení pracovního týmu či podřízených. A každý desátý šéf u nás má problémy s organizací času a práce. Zvládnutý time management přitom dnes patří k hlavním atributům úspěšného manažera. Od západních kolegů se v této oblasti mají „naši“ ještě co učit.

A co naopak patří k silným stránkám českých šéfů? Nejvíce respondentů uvedlo, že vynikají především kreativitou. „Kreativita je velmi poptávaným a ceněným zbožím i na mezinárodním poli, pochopitelně především v oblasti marketingu, její úloha nicméně roste i v jiných oblastech byznysu,“ dodává Petr Kymlička, podle něhož se na českých manažerech cení ještě pracovitost a umění zvládat stresové situace.

Může se hodit

Sháníte práci v managementu?

Hledejte na správném místě - jobDNES.cz

Průzkum BDO se dotazoval několika stovek převážně vedoucích pracovníků napříč zeměmi ve finanční sféře, kteří se navzájem hodnotili. Ale jak pohlížejí na české manažery jejich přímí podřízení? To zase zjišťoval průzkum, který agentura STEM/MARK realizovala pro společnost Home Credit.

Mluvte s námi a budeme věrní, vzkazují zaměstnanci

Lidem vadí, že s nimi manažeři vůbec nemluví. „Stěžují si, že je mezi nimi a managementem jakási zeď. Vnímá ji téměř polovina zaměstnanců, což je pro firmy alarmující. Rozhodně je co vylepšovat, zvláště v otázce poskytování informací o firmě, o její misi a dalším směřování. Když kroky a rozhodnutí managementu jsou pro lidi nepochopitelné, těžko po nich můžeme chtít, aby se do nich s chutí zapojili,“ říká Gabriela Lžičařová ze společnosti Home Credit. Přitom více než 80 procent dotázaných zaměstnanců chce přispívat svou prací k celkovému výsledku firmy.

K jejich motivaci ovšem jen mzda a podmínky k růstu nestačí, upozorňuje dále Lžičařová. „Důležité je pracovníky informovat o nových výzvách, strategiích a směřování firmy. Musí se cítit jejich součástí,“ dodává. Doporučuje novinky sdělovat například přes firemní časopisy a intranet. Ideální je také přímý kontakt s managementem firmy, kdy klíčoví manažeři během půl hodiny představí zaměstnancům nové iniciativy a hlavně to, kam se v nich pokročilo. Všichni pak vědí, jaký je klíčový projekt a také kdo na něm pracuje.

Autor:


Nejčtenější

Zmapovali jsme pět spořicích účtů, které aktuálně vynášejí nejvíc

Ilustrační snímek

Česká národní banka letos již několikrát zvýšila úrokové sazby, naposledy v srpnu 2018. Některé finanční domy na to...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...



Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Další z rubriky

Víte, kolik let máte odpracováno? Pátrání se vyplatí kvůli důchodu

Ilustrační snímek

Pracovali jste pár let načerno? Už si nepamatujete, kde vás zaměstnali těsně po škole? Nechte si spočítat, kolik let...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Siri, najdi mi novou práci. Průzkum zjišťoval, jak dnes hledáme uplatnění

Ilustrační snímek

Co je pro vás při hledání práce nejdůležitější? A jaké technologie využíváte? To jsou otázky, na které se lidí po celém...

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Kurzy.cz Míra nezaměstnanosti je na historickém minimu a sehnat lidi je pro firmy velký problém. Vše ještě zhoršují u některých ...



Najdete na iDNES.cz