Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průzkumy prozradily, v čem čeští manažeři vynikají a kde by měli přidat

aktualizováno 
Mezinárodní průzkum auditorské a poradenské sítě BDO zkoumal chování k podřízeným, organizaci práce, jazykové znalosti, kreativitu a další schopnosti manažerů. A jak Češi dopadli i v hodnocení zaměstnanců?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Šetření auditorské firmy ukázalo, že ve srovnání se zahraničními manažery mají jejich čeští kolegové největší rezervy ve znalosti cizích jazyků. Často zaostávají také ve schopnosti vést podřízené či v umění organizovat čas a práci.

„Přestože sledujeme v posledních letech jisté zlepšení především v úrovni anglického jazyka, k ideálnímu stavu máme stále daleko. Je to přitom škoda, protože jazyková bariéra znemožňuje některým jinak špičkovým manažerům prodat své schopnosti na mezinárodním poli,“ komentuje výsledky Petr Kymlička z BDO. Navíc pouze s angličtinou si dnes šéfové už nevystačí. Stále důležitější je také němčina, španělština či francouzština.

Češi jsou kreativní a pracovití

Nedostatky zjistil průzkum také ve vedení pracovního týmu či podřízených. A každý desátý šéf u nás má problémy s organizací času a práce. Zvládnutý time management přitom dnes patří k hlavním atributům úspěšného manažera. Od západních kolegů se v této oblasti mají „naši“ ještě co učit.

A co naopak patří k silným stránkám českých šéfů? Nejvíce respondentů uvedlo, že vynikají především kreativitou. „Kreativita je velmi poptávaným a ceněným zbožím i na mezinárodním poli, pochopitelně především v oblasti marketingu, její úloha nicméně roste i v jiných oblastech byznysu,“ dodává Petr Kymlička, podle něhož se na českých manažerech cení ještě pracovitost a umění zvládat stresové situace.

Může se hodit

Sháníte práci v managementu?

Hledejte na správném místě - jobDNES.cz

Průzkum BDO se dotazoval několika stovek převážně vedoucích pracovníků napříč zeměmi ve finanční sféře, kteří se navzájem hodnotili. Ale jak pohlížejí na české manažery jejich přímí podřízení? To zase zjišťoval průzkum, který agentura STEM/MARK realizovala pro společnost Home Credit.

Mluvte s námi a budeme věrní, vzkazují zaměstnanci

Lidem vadí, že s nimi manažeři vůbec nemluví. „Stěžují si, že je mezi nimi a managementem jakási zeď. Vnímá ji téměř polovina zaměstnanců, což je pro firmy alarmující. Rozhodně je co vylepšovat, zvláště v otázce poskytování informací o firmě, o její misi a dalším směřování. Když kroky a rozhodnutí managementu jsou pro lidi nepochopitelné, těžko po nich můžeme chtít, aby se do nich s chutí zapojili,“ říká Gabriela Lžičařová ze společnosti Home Credit. Přitom více než 80 procent dotázaných zaměstnanců chce přispívat svou prací k celkovému výsledku firmy.

K jejich motivaci ovšem jen mzda a podmínky k růstu nestačí, upozorňuje dále Lžičařová. „Důležité je pracovníky informovat o nových výzvách, strategiích a směřování firmy. Musí se cítit jejich součástí,“ dodává. Doporučuje novinky sdělovat například přes firemní časopisy a intranet. Ideální je také přímý kontakt s managementem firmy, kdy klíčoví manažeři během půl hodiny představí zaměstnancům nové iniciativy a hlavně to, kam se v nich pokročilo. Všichni pak vědí, jaký je klíčový projekt a také kdo na něm pracuje.

Autor:



Nejčtenější

Některé profese si výrazně polepšily, berou o deset i patnáct tisíc víc

Ilustrační snímek

Tisíce nových příležitostí a často skokový nárůst mezd ve většině oborů. Někteří si polepšili i o 20 procent. Tak...

Daňové přiznání za rok 2017: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Přiznat daně z příjmu musí každoročně statisíce Čechů. Daňové přiznání, které budete letos, tedy v roce 2018 vyplňovat,...



Smí lyžařské areály zablokovat přeprodaný skipas? U soudu by nejspíš narazily

Na libereckých sjezdovkách varují lyžaře před příliš rychlou jízdou zábrany i...

Přivstanou si, lyžují pár hodin a před polednem skipas prodají nově příchozím. Tito návštěvníci jsou trnem v oku...

KOMENTÁŘ: Hypotéka pod tři procenta? Zapomeňte

Martin Mašát

Hypotéky se sazbou pod dvě procenta jsou nejspíš minulostí. V roce 2018 se sazby s největší pravděpodobností vyhoupnou...

Sedm pravidel, jak změnit myšlení a stát se chytřejším

Ilustrační snímek

Myšlení se věnujeme téměř každý den, a to po většinu života. Měli bychom proto v myšlení vynikat. Mezi myšlením a...

Další z rubriky

Překonat Baťu je na dlouho, říká muž, jehož výrobky jsou v každé kuchyni

Petr Chmela, zakladatel českého výrobce kuchyňských potřeb Tescoma

Ovar mnozí z nás uvaří v „jeho“ hrnci, nakrájíme ho „jeho“ nožem, chlebíčky dáme na „jeho“ mísy, pít budeme z „jeho“...

Sedm pravidel, jak změnit myšlení a stát se chytřejším

Ilustrační snímek

Myšlení se věnujeme téměř každý den, a to po většinu života. Měli bychom proto v myšlení vynikat. Mezi myšlením a...

Jak se jezdí na kolečkách mezi hamburgery a hranolky

Jiří Mařan

Jiří Mařan je od 14 let na vozíku. Tu pravou práci pro sebe hledal tak dlouho, až si ho nakonec našla sama. Potkáte ho...

Víkendář: Francie a Německo přichází s nečekaným plánem na reformu eurozóny

Víkendář: Francie a Německo přichází s nečekaným plánem na reformu eurozóny

Kurzy.cz Evropské vlády rády hovoří o nutné reformě eurozóny, ke konkrétní dohodě se ale nemají. Francie a Německo se tuto situa...

Najdete na iDNES.cz