ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Místo výhry jim přišla tučná faktura. Pozor na pasti internetových soutěží

  • 56
Vychytralost některých internetových podnikatelů je nekonečná. Oprašují osvědčené praktiky a vymýšlejí nová lákadla, jak vytáhnout z lidí osobní údaje i peníze. Zpravidla kalkulují s tím, že vidina výhry zatemní lidem mozek a zapojí se, aniž by si prostudovali pravidla.

Odstrašujícím příkladem praktik internetových podnikatelů je slovenská stránka společnosti Online Investment Group, která provozuje server www.ms-2010.sk. Varuje před ní Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

Místo výhry faktura požadující tisícovku

Pořadatel se sídlem na Seychelských ostrovech láká na soutěž o drahé televizory. Po vyplnění formuláře ale všichni soutěžící obdrží místo výhry fakturu na 39,95 eura, tedy v přepočtu zhruba tisíc korun.

Málokdo si totiž všimne, že registrací a zapojením do soutěže přistupuje na všeobecné obchodní podmínky. V tomto případě to znamená zaplatit organizátorovi zmíněný poplatek za přístup na jeho webové stránky. "Obrátily se na nás desítky podvedených lidí, kterým společnost zaslala fakturu a vyhrožuje jim dalšími pokutami a vysokým denním úrokem za opožděnou platbu," popisuje mluvčí SOS Jan Votočka.

Podle Tomáše Palla, právního spolupracovníka SOS, je to finta, kterou už jiné firmy použily. "Tyto praktiky jsou postaveny především na psychologickém nátlaku na spotřebitele." Řada lidí totiž v obavě z dalších sankcí fakturu raději uhradí. SOS však doporučuje na výhrůžky vůbec nereagovat a nic neplatit.

"Počet poškozených neustále narůstá, proto jsme společnost vyzvali, aby se zdržela tohoto protiprávního jednání a jménem podvedených jsme podali na policii hromadné trestní oznámení," dodává mluvčí SOS. "Shromažďujeme informace a čekáme na rozhodnutí slovenské policie, zda bude zahájeno trestního stíhání, abychom jim všechny materiály postoupili," říká mluvčí českého policejního prezidia Pavla Kopecká.

Finance iDNES.cz požádaly o vyjádření i samotného organizátora soutěže. Na emailový dotaz, jak se společnost Online Investment Group staví k tomu, že její jednání označila SOS za podvodné, však do stanoveného termínu nepřišla žádná odpověď.

Osobní údaje jsou cennou devizou

Zadarmo nejsou ani internetové soutěže, které vyžadují pouhou registraci, tedy odeslání vašich osobních údajů. Můžete vyhrát drobnosti i super ceny, třeba auto. V takovém případě mějte vždy na paměti, že osobní údaje jsou velmi drahým zbožím, které byste neměli rozdávat bez rozmyslu.

Registrací v soutěži a odesláním osobních údajů, které v kontaktním formuláři vyplníte, zpravidla dáváte souhlas k šíření obchodních sdělení pořadatele. Může se ale stát, že si organizátor vyhradí právo, aby vaše údaje směl předávat i dalším firmám. Vaše emailová nebo poštovní schránka pak může brzy překypovat nejrůznějšími nabídkami.

Žádnou registraci do internetové soutěže proto neodesílejte bezděčně. Vždy si nejprve pročtěte všechny podmínky i to, jak se organizátor zavazuje nakládat s vašimi osobními údaji.

Nakolik a pro koho je soutěž výhodná

Pokud rádi soutěžíte například v esemeskových soutěžích, zkuste si nejdřív spočítat, jak vysoký zisk organizátorovi zajistíte. Podle jedné soutěže, která běží na internetu, lze například vyhrát mobil za jedinou SMS v ceně 99 korun, jestliže se šťastlivec trefí odeslanou esemeskou do výherního 199. pořadí.

Aby si jediný výherce odnesl vysněný mobil, celková cena za odeslané SMS v každém kole soutěže tak musí dosáhnout částky 19 701 korun (199 krát 99 = 19 701 korun). Přitom hodnota samotné výhry, kterou lze snadno zjistit rovněž po internetu, je v tomto konkrétním případě zhruba 3,5 tisíce korun.

"Je důležité si uvědomit, že žádná výhra či dárek od podnikatele nebývá zadarmo. Podnikatelé nedávají dary proto, že chtějí udělat radost, ale proto, aby ve finále vydělali," poznamenává Jan Votočka (o nástrahách zpoplatněných SMS s novou předvolbou 905 čtěte zde).

Dejte si pozor i na soutěže, v jejichž pravidlech se například píše: "Za technický stav či kvalitu výher pořadatel nenese odpovědnost." Radost z případné výhry vám pak může zkalit, když vám dorazí šunt, poškozený nebo nefunkční výrobek.

Zapamatujte si

• Než se rozhodnete soutěžit po internetu, přečtěte si důkladně pravidla soutěže.
• Předem si pročtěte i to, jak chce organizátor nakládat s vašimi osobními údaji.
• Zajímejte se také o pravidla, jak lze reklamovat výrobek, který případně vyhrajete.

Vyhráli jste již někdy v internetové soutěži?

celkem hlasů: 4872

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 1. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

Takto nesoutěžím
Takto nesoutěžím 2864
Zatím ne
Zatím ne 1053
Již ano
Již ano 955