Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mluvený projev má být zajímavý

aktualizováno 
Existuje osvědčený způsob, jak dosáhnout toho, aby obsah našeho sdělení byl zřetelný, aby se náš projev dobře poslouchal a abychom jím posluchače zaujali.

Pravidla projevu

Vyplatí se, když při přípravě projevu jakéhokoli typu (referátu, ale i při přípravě na jednání) budeme zachovávat několik poměrně jednoduchých pravidel. Než začneme projev sestavovat, je nezbytné si ujasnit několik zásadních hledisek: jaká je moje osobní znalost probírané problematiky (měla by být důkladná), jaké jsou konkrétní cíle mého projevu (čeho chci dosáhnout), jaké jsou mé osobní kvality pro to, abych posluchače dobře informoval (prostředek proti trémě), před jaké posluchače předstupuji (jak jsou o dané oblasti informovaní), jaká jsou časová omezení projevu. Pokud si v tomto uděláme pořádek, začneme shromažďovat potřebné informace. Čerpáme je z co největšího množství nám dostupných zdrojů (encyklopedie, firemní tiskoviny, internet a tak dále).

Chcete si přečíst více o významu mluveného projevu? Klikněte ZDE.

Poté si z nich vybereme ty, které se rozhodneme ve svém vystoupení použít (ostatní však nezahazujeme, mohou se nám hodit do následné diskuse, při dalším vyjednávání). Při vlastní výstavbě textu si nejprve ujasníme, co konkrétně chceme říci, a předem si vše dobře zformulujeme do jedné nebo dvou vět. Projev se lépe staví, je-li cíl jasně zadán. Vybrané informace, doplněné o osobní znalosti a zkušenosti, logicky seřadíme a zpracujeme.

Části vystoupení

Vystoupení jakéhokoli typu by pak mělo mít tři formální části, o nichž jsme se všichni učili již ve škole: úvod, stať, závěr. V úvodu se objeví stručně a jasně zadané téma (název). Dále je dobré uvést zde přehled všech probíraných okruhů v logickém sledu. Usnadníme tím posluchači vnímání následující střední části, kde se k jednotlivých otázkám vyjadřujeme podrobněji, ale v krátkých větách (pamatujme, že jde o mluvený projev, ne o psaný traktát).

Nakonec vyjádříme jasný, přesně cílený závěr. Projev bychom měli přednést tak,

Víte, komu chybí komunikační schopnosti a proč? Čtěte více ZDE.

aby nám posluchači rozuměli nejen z hlediska věcného. Dobrá by měla být i naše mluvní technika: zřetelně artikulujeme, nemluvíme příliš rychle, volíme sílu hlasu úměrnou prostředí, vhodně zacházíme s polohou a melodií hlasu. V dnešní době se často požaduje říci vše rychle a jasně. Naučit se stručnosti a přesnosti ve vyjadřování bývá pro mluvčí to nejtěžší.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
PLÁNOVAČ MATERIÁLOVÝCH TOKŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 27 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.