Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Multikulturní výchova na českých školách většinou chybí

  11:00aktualizováno  11:00
P r a h a - Osnovy jsou často přeplněné, a proto nezbývá čas na diskusi o aktuálních problémech, tak si stěžují učitelé i žáci na dominantní převahu teorie ve vyučování. Situaci českého školství, kdy výsledkem jsou žáci nabití vědomostmi, které ovšem jen těžko dokáží aplikovat a prakticky je využívat, potvrzují i nejrůznější výzkumy. "Studenti diskutují rádi a svými otázkami dokazují, že i takovou formu vyučování berou, a hodně se při ní naučí," sděluje Dana Rabiňáková z Českého centra pro vyjednávání a řešení konfliktů, které již třetím rokem připravuje programy pro učitele a žáky v tématech, která zůstávají ve škole opomíjena.
"Realita české společnosti je mnohem dál než její škola. Usazují se zde cizinci, kteří posílají své děti do českých škol, přijímáme uprchlíky, žije s námi silná romská minorita, a přesto chybí multikulturní výchova a výchova k toleranci téměř na všech školách," popisuje situaci Dana Rabiňáková. Kromě programu Od konfliktu k toleranci nabízí centrum také semináře a projekty o vstupu České republiky do Evropské unie, o globalizaci a právním státě.

KAŽDÁ KULTURA JE JINÁ, JAK JÍ OVŠEM POROZUMĚT

Učitelé sami chtějí rozumět situacím, které vznikají ve třídě. Kulturní rozdíly, ale i chování ostatních dětí vůči cizincům musí řešit každý den. Proč nenutit žáka vychovávaného podle islámu převlékat se s ostatními chlapci, proč romské dítě nerozumí jistým příkazům, které odpovídají české kultuře?

Jaké písničky a pohádky zná romské dítě, a proč nezná hloupého Honzu, nakolik se liší romština a její slovní zásoba od češtiny, jakými nepsanými pravidly se řídí romská rodina? "Děti nejsou samy od sebe rasistické. Nenávist proti druhým, kteří se odlišují svým jazykem, barvou pleti či chováním přebírají od starší populace," tvrdí Dana Rabiňáková.

Proto učitelé mají s dětmi hovořit o rozdílech, nemají je ovšem příliš zdůrazňovat a spíše se snažit vytvořit kolektiv a prostředí, ve kterém žijí a učí se všichni dohromady. Centrum nabízí dvou až třídenní kursy pro učitele, ve kterých si mohou prakticky zažít, jaké to je, být sám součástí menšiny.

Seminářů se účastní i cizinci žijící delší dobu v České republice, kteří mají co říci o životě a problémech v cizí zemi. Hovoří se o rozdílech v hodnotách a zvycích, jejichž neznalost či nerespektování často způsobují konflikty. Učitelé se naučí aktivnímu způsobu práce s žáky, vést s nimi dobrou diskusi a ukázat jim správné řešení konfliktů.

Učitelé mohou využívat hotové pracovní listy a také další materiály, které mohou použít ve výuce. Centrum připravuje vydat alternativní učebnici základů společenských věd a občanské výchovy, která bude kromě jiného obsahovat i důraz na multikulturní výchovu.

DISKUSE O PROBLÉMECH VEDE KE ZODPOVĚDNOSTI

Program Právo pro každý den nabízí studentům interaktivní modelové situace právních problémů, které jsou přizpůsobeny jejich věku. Vlastním zážitkem a konfrontací názorů získají studenti povědomí o fungování právního státu. Dozví se o smlouvách vůbec, o pracovních dohodách a pracovním vztahu, o možnosti být legitimován a povinnosti osobní prohlídky, o základech trestního zákoníku.

"Volíme i taková témata jako například sňatek nezletilých. Při diskusích se tak dostaneme i k mezilidským vztahům a generačním problémům. Studenti nejsou na diskusi zvyklí. Prvních dvacet minut jim trvá pochopit, že od nich něco chceme, jejich názor, spolupráci. Když zjistí, že za své názory nedostanou známku, otevřou se diskusi a přináší do ní velice zajímavá stanoviska," říká Dana Rabiňáková.

Kontakt pro zapojení do programů:

České centrum pro vyjednávání a řešení konfliktů tel/fax: 02/312 35 72, 02/243 166 30

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Výsledky voleb a preferenční hlasy. Koho voliči dostali do sněmovny?
Výsledky voleb a preferenční hlasy. Koho voliči dostali do sněmovny?

Hvězdou letošních voleb je teprve jednadvacetiletý Dominik Feri, který se z posledního místa na pražské kandidátce TOP ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.