Můžete pochybovat, ale musíte se rozhodnout

Nejhoršími momenty bývají v práci i v životě okamžiky rozhodování. Každá situace mívá obvykle více alternativ řešení a rozhodnout se pro tu správnou nebývá snadné. Někdy proto, že je ve hře variant příliš mnoho, jindy proto, že je jich naopak žalostně málo. Problémem bývá i nedostatek informací. A nejvíc si stojí v cestě ti, kteří se za žádných okolností nedokážou pro samé pochybnosti rozhodnout. Jak si s tím poradit?
Nejprve je třeba si uvědomit, že budete-li dlouho váhat, někdo třeba rozhodne za vás a vyřadí vás z oběhu. Když včas nedokážete zvolit vhodné řešení, taky těžko můžete být dobrým šéfem. Udělejte si proto jasno, co vlastně chcete. Zkuste získat dostatečné informace o všech alternativách. A pokud se pro nějakou rozhodnete, pak se vším všudy. Neprověřujte své rozhodnutí s těmi, které jste nezvolili. Tu zvolenou znáte i se všemi nedostatky, nevybrané se zdálky jeví mnohem přitažlivěji, než možná ve skutečnosti jsou. Pochybovat je přitom normální. Život se nedá pojistit proti všem možným nepříznivým situacím a událostem. Pochybnosti by vás však neměly ničit. Když už něco uděláte špatně, rozeberte příčiny a chyby příště neopakujte. Pochybují běžně i šéfové, a to i ti v hodně vysokých funkcích. Ani oni nevědí všechno. Ve vztahu ke svým pracovníkům to však nemohou stále ventilovat. Naopak je musí přesvědčovat o žádoucích směrech jednání a optimálních variantách zvolených směrů, i když si třeba sami nejsou jisti. Musí-li již však věci dostatečně vysvětlit a pracovníky přesvědčit, pak právě nalézání vhodných argumentů a jejich uplatňování může pomoci i jim, aby se zbavili pochybností a ve svých záměrech se rovněž utvrdili.

Lubomír Janoušek, zástupce ředitele Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu

Pochybnosti o sobě samém mohou být užitečné, neboť člověk získává možnost k určité sebereflexi. Něco jiného jsou ovšem pochybnosti o správnosti určitého pracovního postupu např. kolegů. Takové pochybnosti je nutné řešit při nejbližší možné příležitosti společně s těmi, kterých se to týká.

Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.

Co jsme psali a co si přečtete

66. Já jim ukážu!
67. Přátelství na pracovišti
68. Jak si získat šéfa
69. Co s pochybnostmi
70. Jak zvládnout neúspěch