Zboží a služby nakupujeme téměř denně, přesto si často nejsme jisti svými právy a povinnostmi. Ilustrační snímek

Zboží a služby nakupujeme téměř denně, přesto si často nejsme jisti svými právy a povinnostmi. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nenechte se ošálit. Pět mýtů o reklamacích

  • 4
Vztahy mezi spotřebitelem a prodávajícím či poskytovatelem služeb upravuje zejména občanský zákoník. Neznalost našich práv nás může při řešení spotřebitelských problémů opravdu "přijít draho". Umíte si poradit v následujících případech?

"Spotřebitelé chtějí nejčastěji řešit problémy s reklamací, jakostí či nedodáním zboží a týkající se nekalých obchodních praktik. Zajímá je také odstupování od smluv uzavřených prostředky komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání. Nejvíce řešíme stížnosti týkající se spotřebního zboží, finančních služeb, mobilních operátorů či služeb spojených s bydlením," uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, který připravil vysvětlení pěti nejčastějších spotřebitelských mýtů.

1. mýtus Pro reklamaci potřebuji nutně fakturu či účtenku

Při uplatňování reklamace nepotřebujete fakturu ani účtenku, stačí prokázat, že jste u prodejce věc zakoupili.

To lze doložit třeba výpisem z bankovního účtu, záručním listem, staršími reklamačními protokoly, originálním obalem, specifičností zboží (pokud jej nikdo jiný neprodává), v krajním případě i svědeckou výpovědí.

2. mýtus Zboží ve slevě nelze reklamovat

Toto tvrzení je neoprávněné. I zlevněné zboží můžete reklamovat po dobu 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku - pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka ovšem platí.

3. mýtus Při koupi na IČO mám stejná práva jako spotřebitel

Pokud uvedete ve smlouvě identifikační číslo, můžete tím dávat druhé straně smlouvy najevo, že do právního vztahu vstupujete jako podnikatel. Z toho plynou určité rozdíly ve vašich právech.

Například nemáte pro uplatnění reklamace lhůtu 24 měsíců a není stanovena lhůta 30 dnů pro vyřízení reklamace. Tvrdíte-li, že jste nevystupovali jako podnikatel, musíte to v případě sporu prokázat.

4. mýtus Mohu odstoupit od každé smlouvy

Odstoupit od smlouvy je možné pouze v případech, kdy to umožňuje zákon nebo se na tom dohodnete s prodávajícím.

Odstoupit od kupní smlouvy můžete například, pokud prodejce třikrát uzná vaši reklamaci na stejnou závadu zboží. Nebo pokud není možné věc opravit či vyměnit. Odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů máte právo také v případě nákupu přes internet či po telefonu, čili u smluv uzavíraných formou komunikace na dálku (s určitými výjimkami, například pokud je zboží upraveno na přání zákazníka).

5. mýtus Osobní vyzvednutí zboží ruší výhodu nákupu v e-shopu

Jestliže vám provozovatel e-shopu tvrdí, že nemůžete odstoupit od smlouvy do 14 dnů, protože jste vyzvedli zboží osobně, nemá pravdu. Pokud byla smlouva uzavřena přes internet, na právu na odstoupení nic nemění způsob převzetí zboží.