Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trvejte na svých právech. Prodávající vám musí výrobek předvést

aktualizováno 
Prodejce je povinen zákazníka seznámit s prodávaným výrobkem. Ukládá mu to zákon o ochraně spotřebitele. Ovšem ne vždy tak tomu je i ve skutečnosti. O své zkušenosti s chováním zaměstnanců lékárny se s redakcí iDNES.cz podělila čtenářka Radka z Liberce.
Prodávající je povinen vás seznámit s používáním výrobku. Ilustrační snímek

Prodávající je povinen vás seznámit s používáním výrobku. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Paní Radka má problémy s cukrovkou. Rozhodla se proto pro nákup glukometru, aby si mohla hladinu cukru sama pravidelně měřit. Magistru v lékárně, která jí výrobek prodávala, požádala o jeho předvedení i vysvětlení, jak ho správně používat.

V lékárně na ni neměli čas a aniž by krabici s glukometrem rozbalili a předvedli jí, jak s přístrojem zacházet, řekli jí v rychlosti jen pár vět. Zároveň ji odkázali na podrobný návod, podle kterého se jistě bez problémů zorientuje. Pro Radku to ale problém byl. Ani při druhé návštěvě lékárny však na ni neměli čas. Pomohla až stížnost u nadřízených, teprve pak se jí v lékárně věnovali a vše vysvětlili.

V lékárně se chovali v rozporu se zákonem

Chování zaměstnanců lékárny bylo v rozporu se Zákonem o ochraně spotřebitele. Pokud to povaha výrobku umožňuje - což v případě glukometru bylo splněno - je prodávající povinen na žádost spotřebitele výrobek předvést.

"Jestliže v lékárně postupovali popsaným způsobem, pak tuto povinnost nesplnili. Zejména v případě správného použití přístroje, který monitoruje zdravotní stav kupujícího, by mělo být samozřejmostí, že prodávající dotazy spotřebitele týkající se obsluhy přístroje řádně zodpoví a funkci výrobku na vyžádání předvede," upřesňuje Miloslava Fléglová, tisková mluvčí České obchodní inspekce.

"Neumožní-li prodávající zákazníkovi prohlédnout si výrobek nebo odmítne jeho předvedení, uzavření kupní smlouvy může být začátek dalších problémů, například při reklamaci. V takovém případě by měl spotřebitel hledat jiného prodávajícího," dodává Fléglová.

Seznámení s výrobkem v paragrafech

Zákon č. 634/1992 Sb., zákon o ochraně spotřebitele

§ 9

(1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.
(2) Povinností uvedených v odstavci 1 se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti.

§ 10

(2) Je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla, zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s nimi seznámit, ledaže jde o pravidla obecně známá.

§ 15

(1) Umožňuje-li to povaha výrobku, je prodávající povinen na žádost spotřebitele výrobek předvést.

Ne každý výrobek vám musí prodávající předvést

Pokud v prodejně vyslovíte přání, aby vás prodávající s výrobkem seznámil a neodkázal vás jen na návod, máte na to ze zákona právo a je to tedy i povinností prodávajícího.

"Informovat spotřebitele o způsobu použití a údržbě výrobku i o případném nebezpečí, kdyby ho nepoužíval správně, musí prodávající prakticky ve všech případech. Jedinou výjimkou je, jedná-li se o skutečnosti zřejmé nebo obecně známé. Tedy jistě nebude prodávající vysvětlovat, jak řádně používat vázu či obyčejnou tužku," upřesňuje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTest.

Informovat o tom, jak správně používat výrobek, je jedna věc. Tou druhou je jeho předvedení. Zde můžete narazit na omezení. Prodávající totiž není povinen předvést výrobek, neumožňuje-li to povaha výrobku. 

"Vezmeme-li to do absurdních závěrů, z povahy věci není možné předvést a vyzkoušet třeba erotické pomůcky. Také stěží budeme předvádět velmi rozměrné výrobky, typu pračka, myčka, mrazící boxy. Prodávající však vždy musí zákazníka informovat o způsobu použití a údržbě výrobku," doplňuje Zelený.

Výrobek nefunguje? Požadujte výměnu

Jestliže výrobek, který vám na prodejně nepředvedli, nebude doma fungovat, bez zbytečných průtahů požadujte jeho výměnu za bezvadný. Případně využijte právo od smlouvy odstoupit. Můžete, ovšem nemusíte, přistoupit i na odstranění vady opravou.

Prvních šest měsíců mají spotřebitelé silnější postavení, tedy i zvýšenou právní ochranu. "Obecně platí, projeví-li se vada do šesti měsíců od koupě zboží, předpokládá se, že zde byla již v okamžiku koupě, pokud prodávající neprokáže opak," vysvětluje Zelený.

Záruka na zboží sice trvá celých 24 měsíců, avšak po zbylých 18 měsíců musí už prokazovat spotřebitel, že výrobek je vadný.



Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Financování auta: srovnání nabídek a rady, jak usmlouvat nižší cenu

Než podepíšete smlouvu s prodejcem vozu, počítejte. Opravdu se to vyplatí. Rozdíl v konečné ceně může být podle zvolených podmínek až desítky tisíc korun.  celý článek

S ohledem na masové rozšíření chytrých mobilních telefonů a rostoucí oblibu...
Znáte výhody smartbankingu? Otestujte svoje znalosti

Ty tam jsou doby, kdy jsme s každým příkazem k úhradě museli osobně do banky. Svůj účet dnes můžeme spravovat z pohodlí domova nebo i kdekoli na cestách, a to...  celý článek

Ilustrační snímek
Jste připraveni najít si novou práci? Otestujte se

Nezaměstnanost je na nejnižší úrovni za posledních devatenáct let a zvyšuje se poptávka po odbornících. Možná je tedy dobré poohlédnout se po novém místě. Jste...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy
Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy

Publikováno: 17.10.2017 Autor: Odbor komunikace a marketingu 10500 Poslední dny hýbe českým mediálním prostorem kolem p... celý článek

Grafton Recruitment Praha
TEAM LEADER DEVELOPERŮ

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 70 000 - 90 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.