Na kariérové poradenství není moc času

Kariérové poradenství na školách by mělo pomáhat žákům v rozhodování o vzdělávací dráze a povolání. Jde o důležitou pomoc, která rozhoduje o budoucí spokojenosti, či nespokojenosti mladých lidí v zaměstnání.

Podpora poradenských služeb v České republice je ve srovnání s řadou evropských zemí relativně rozsáhlá. Avšak má své bolavé místo v nedostatku času na žáky. Výchovní poradci na školách se mohou poradenství věnovat jen dvě až tři hodiny týdně. Jednotlivé služby nejsou navzájem provázané a poradci nemají - zejména v oblasti profesní volby - dostatečné vzdělání. Na tyto nedostatky upozornilo šetření, které v rámci spolupráce České republiky na projektu OECD Review of Career Guidance Policies zpracoval Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV).

Poradci řeší jiné problémy

"Pracovní úvazek pedagoga-výchovného poradce zůstává po léta nezměněn: dvě až tři hodiny podle počtu žáků. Rozsah jeho působnosti se ale dramaticky mění," říká koordinátor projektu OECD Libor Berný. Vymezený čas podle něj umožňuje poradci řešit pouze nejnaléhavější studijní, výchovné nebo psychologické problémy. "Na profesní poradenství, které by mělo žákům usnadnit rozhodnutí o volbě oboru nebo studia, nezbývá čas," tvrdí Berný.

Pedagogicko-psychologické poradny, které jsou pro výchovné poradce na školách zcela zásadním partnerem, jsou zavaleny klienty ze základních škol. Často jim z tohoto důvodu nezbývá kapacita na to, aby se mohly více věnovat také studentům středních škol, kterých se tento problém také týká. "Ti však jsou - pochopitelně s několikaletým rozdílem mentálního a fyzického vývoje - v obdobné situaci jako žáci základních škol," upozorňuje Berný. "Rovněž oni stojí před klíčovým rozhodnutím o specifikaci své profesní orientace. Z nejrůznějších důvodů se mohou například rozhodovat o změně svých vzdělávacích nebo profesních plánů," tvrdí Berný. Studenti mění často svá rozhodnutí o profesi v souvislosti s měnícími se požadavky trhu práce.

Systém vzdělávání poradců neexistuje

Podle náměstkyně ředitele Národního ústavu odborného vzdělávání Heleny Úlovcové šetření poukázalo i na nesystematické vzdělávání výchovných/kariérových poradců ve školství. Existující vzdělávací kurzy a programy se problematice karié

V přiloženém článku, který najdete ZDE naleznete řešení, jak najít vhodnou práci.

rového poradenství věnují jen velmi okrajově. "Pojem kariérové poradenství je v České republice v podstatě nový a výchovní poradci ani pracovníci pedagogických poraden a úřadů práce často nemají přístup k aktuálním informacím," říká Libor Berný.

Srovnání přístupů

Projekt OECD Review of Career Guidance Policies srovnává systémy poradenství ve čtrnácti zemích OECD a nabízí srovnat jednotlivé přístupy a východiska. V rámci projektu bylo připraveno několik tematických studií, z nichž šest je nyní v českém překladu zveřejněno na webových stránkách NÚOV. "Poradci se zde mohou seznámit s analýzami zahraničních expertů například na téma otázky kvality v kariérovém poradenství, úloha komunikačních a informačních technologií nebo o kvalifikaci poradenských pracovníků," dodává Berný.

Projekt OECD

Projekt OECD Review of Career Guidance Policies je součástí dvouletého projektu Kariérové poradenství v České republice, který Národní ústav odborného vzdělávání řeší ve spolupráci s Institutem pedagogicko-psychologického poradenství. Další informace o projektu naleznete na adrese www.nuov.cz (www.nuov.cz/programy/ A_KAPR.htm).