Podle odborných odhadů se na českém trhu prodá dnes až osm procent šedého zboží. Ilustrační snímek

Podle odborných odhadů se na českém trhu prodá dnes až osm procent šedého zboží. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na opravu zdarma nemáte v záruce nárok, zjišťuje stále víc zákazníků

  • 533
Petr z Brna si pořídil drahou značkovou lednici. Po krátké době přestala fungovat. V servisu ale zjistil, že na bezplatnou opravu ani výměnu náhradních dílů zde nemá nárok. Nevědomky totiž koupil takzvanou šedivku, tedy zboží, které nebylo určené pro český trh. A není v tom sám.

Obchodníci s šedým zbožím využívají kurzové rozdíly i to, že značkoví výrobci nemají jednotnou cenovou politiku. Nakupují značkové výrobky na vlastní pěst na trhu, kde jsou nejlevnější, třeba v Polsku či Německu. A pak je prodají za nízké ceny v Česku. Zatímco dříve to byly hlavně mobily, dnes se takto prodávají i lednice, pračky, televize a další zboží. Že jde o šedivky, ale řada obchodníků před zákazníky tají.

Počty napálených zákazníků narůstají

Zjistíte to například až v momentě, když přivoláte k porouchané pračce nebo lednici autorizovaného opraváře. Ten vždy ověří, zda jde o oficiálně dovezený výrobek, což zjistí podle sériového čísla nebo podle toho, že výrobek nemá oficiální záruční list. Šedé zboží pak odmítne opravit a odkáže vás na obchodníka, abyste u něj uplatnili reklamaci. Navíc bude chtít zaplatit náklady za výjezd.

"Denně zaznamenáváme po celé České republice tři až pět takových případů."

 "Počty lidí, kteří netuší, že koupili šedé zboží, začaly v poslední době razantně narůstat. Denně zaznamenáváme po celé České republice tři až pět takových případů. Zákazníci pociťují zklamání, když dodatečně zjistí, že koupili značkový výrobek, který není určený pro český trh a zbavili se tím možnosti nechat ho v autorizovaném servisu během záruky zdarma opravit a vyměnit náhradní díly," říká Vladan Ninkovič, obchodní ředitel Kovoslužby Praha, která zajišťuje servisní opravy 80 značek po celé republice.

Spotřebitelská poradna:

299 149 009

Když se rozhodnete uhradit opravu ze své kapsy, může to být pořádně drahé. "Výměna motoru lednice i s prací vyjde třeba až na sedm tisíc korun. Náklady na opravu se ve většině případů pohybují okolo 20 až 30 procent pořizovací ceny výrobku," přibližuje Martin Hron, servisní ředitel Kovoslužby Praha. "I kdybychom mohli pračku či lednici opravit a poskytnout náhradní díly, neděláme to. Jsme vázání dohodou s výrobci. Nechceme podporovat neseriozní šedé obchodníky," poznamenává Ninkovič.

Závadu je třeba řešit s obchodníkem

"Šedý dovoz je naprosto přirozeným důsledkem volného trhu, ze kterého spotřebitel může profitovat, a to především z toho důvodu, že šedivé zboží je levnější a má tendenci tlačit dolů i ceny oficiálních distributorů," říká Martina Vernerová, vedoucí spotřebitelské poradny dTest.

Jak dodává, zákazník má vždy právo reklamovat takové zboží u prodejce. Doručit těžkou lednici či pračku na adresu obchodníka ale nebývá laciné a na opravu budete čekat až 30 dní. A můžete také zjistit, že není kde reklamovat. Některé šedé obchodní firmy mívají totiž jepičí život. Po čase svůj internetový obchod zavřou a začnou prodávat pod novým jménem.

Existují i případy, kdy prodávají své zboží dalším obchodníkům, krabice opatří českými popisky, vytisknou české návody a koncoví prodejci pak ani netuší, co vlastně prodávají. Šedivky se tak dají koupit už nejen na internetu, ale i v některých kamenných obchodech.

Volí se i nové finty. Nízkou cenu značkového zboží zdůvodňují obchodníci tím, že je drobně poškozené. Na bocích lednic nebo praček pak záměrně vyrobí drobný šrám, aby měl zákazník pocit, že nakoupil dobře. Cena značkového zboží je přitom natolik lákavá, že zákazník kývne třeba i na zkrácenou záruku o jeden rok.

Podle odborných odhadů se na českém trhu prodá dnes až osm procent šedého zboží a jeho podíl vůči oficiálním dovozům může vzrůst až na 30 procent.

Co musí šedý obchodník při prodeji dodržet

  • Ke zboží přikládat český návod.
  • Poskytovat 24měsíční záruku.
  • Vyřizovat reklamace v nejvýše 30denní lhůtě a v případě oprávněných reklamací hradit náklady s ní spojené (například přepravu zboží).
  • U internetového prodeje umožňovat odstoupení od smlouvy do 14 dnů.

Ověřte si, co kupujete a zvažte riziko

A jak se vyhnout neseriózním šedým obchodníkům a případným potížím s reklamacemi? Šedé zboží poznáte podle ceny, zpravidla bývá extrémně nízká. Nemusí to ale platit ve všech případech. Pokud nakupujete zboží po internetu, pročtěte si obchodní podmínky a zjistěte, zda obchodník upozorňuje, že prodává šedivky. "Do úvah, zda šedé zboží koupit či nekoupit se vyplatí zahrnout poruchovost daného zboží," radí právnička.

Jestliže vám obchodník zatají, že prodává šedé zboží, varovným signálem může být to, že na krabici dodaného spotřebiče mohou chybět české popisky. V takovém případě je užitečné obrátit se na autorizovaný servis a požádat jej, aby zkontroloval podle výrobního čísla nebo záručního listu, o jaké zboží skutečně jde.

Jestliže zjistíte, že vás obchodník uvedl v omyl a místo oficiálně dovezené značkového zboží vám prodal šedivku, můžete uplatnit rozpor s kupní smlouvou podle paragrafu 616 občanského zákoníku a od kupní smlouvy odstoupit či požadovat výměnu za zboží, které je výslovně určené pro český trh. U zboží zakoupeném po internetu máte právo odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu, a to do 14 dnů od převzetí zboží.