Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na příspěvek od firmy na penzijní připojištění tlačí sami zaměstnanci

aktualizováno 
Většina firem vnímá penzijní připojištění jako významný faktor pro zvýšení motivace a loajality svých zaměstnanců. Zaměstnanci naopak berou tento produkt jako standardní prvek své odměny a jeho absence u potenciálního nového zaměstnavatele je naopak překvapuje.
Největší podíl na využití penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu mají v momentálně velké firmy.

Největší podíl na využití penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu mají v momentálně velké firmy. | foto: Profimedia.cz

Z výsledků ankety, kterou provedla Komerční banka směrem ke vnímání firem penzijního připojištění se státním příspěvkem, vyplynuly zajímavé závěry. Celých 90 % firem (anketa jich oslovila 50, a to z různých oborů) přiznalo, že tento finanční nástroj vnímá jako velice vhodný pro udržení si zaměstnanců, pro snížení fluktuace, stejně jako velmi dobrý motivátor. Také již k polovině letošního roku získávalo příspěvek od zaměstnavatele v České republice 880 000 lidí, což je čtvrtina všech uzavřených smluv o penzijním připojištění.

Faktem je, že největší podíl na využití penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu mají v daný moment především velké firmy. Lze ovšem očekávat, že s přihlédnutím k výhodnosti produktu pro obě strany (tedy zaměstnavatele i zaměstnance) se v blízké době zvýší podíl i na straně malých a středních podniků.

Ale pojďme se podívat na další zajímavé výsledky již zmíněné ankety. Pouze 43 % firem, které přispívají svým lidem v rámci penzijního připojištění, přispívají všem zaměstnancům bez výjimky. 5 % z nich přispívá zaměstnancům podle určitého klíče – například pouze managementu a zbytek – tedy 52 % váže příspěvek na splnění konkrétních podmínek (kvalita práce, výkonnost, počet odpracovaných let atd.). 

Jak už jsme si ale neznačili, nevychází penzijní připojištění pouze ze samotného výběru jednotlivých firem. Svou roli na zavedení tohoto produktu v rámci benefitových programů hrají sami zaměstnanci, kteří často na své nadřízené přímo tlačí. Tento přístup ze strany zaměstnanců potvrzují tři čtvrtiny firem. Nezájem ze strany svých lidí charakterizuje pouze 13 % společností, které se účastnily ankety.

Pokud už firma příspěvek na penzijní připojištění umožňuje získat, využívá jej více než polovina zaměstnanců firmy (konkrétně u 79 % firem), což svědčí o tom, jak příznivě je tento benefit plošně tuzemskými zaměstnanci kvitován. Pro mladé lidi je navíc existence takového benefitu často startovací laťkou pro využívání penzijního připojištění, což se nejspíše ukáže v budoucnu pro ně jako velice prozíravé.

Ačkoli ne všechny dotázané firmy přispívají svým lidem na penzijním připojištění, de facto mají s touto formou benefitu co dočinění. Z ankety totiž vyplynulo, že ty, které příspěvek dosud nerealizují, penzijní připojištění mají na zřeteli, sledují jej a jeho využití v rámci motivace a zvýšení loajality svých zaměstnanců zvažují. Dokonce 40 % z těchto firem hodlají zavést příspěvek ještě do konce letošního roku.

Podívejme se ještě na to, jaké argumenty uvádějí společnosti, které příspěvek na penzijním připojištěním zaměstnancům nejčastěji uvádějí:

- firma přispívá jiným způsobem (například na
  životní pojištění)
- není vidět dostatečný zájem ze strany zaměstnanců firmy
- management má na stavené jiné priority
- firma čeká na to, jak dopadne penzijní reforma

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Tři roky v práci a budu šéfem, myslí si mladí lidé. Jak to chtějí udělat?

Ilustrační snímek

Chtějí vést pracovní tým, být pro kolegy inspirativní osobností a vzorem. Takové kariérní plány mají mladí lidé nejenom...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Další nabídka

Kurzy.cz

Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...
Mediální expertka: Prodej TV Nova otřese televizním trhem. Důležitá bude strateg...

Prodej skupiny kolem TV Nova může zásadně ovlivnit celý český televizní trh. Především bude záležet na tom, zda bude No... celý článek



Najdete na iDNES.cz