Největší podíl na využití penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu mají v momentálně velké firmy.

Největší podíl na využití penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu mají v momentálně velké firmy. | foto: Profimedia.cz

Na příspěvek od firmy na penzijní připojištění tlačí sami zaměstnanci

  • 1
Většina firem vnímá penzijní připojištění jako významný faktor pro zvýšení motivace a loajality svých zaměstnanců. Zaměstnanci naopak berou tento produkt jako standardní prvek své odměny a jeho absence u potenciálního nového zaměstnavatele je naopak překvapuje.

Z výsledků ankety, kterou provedla Komerční banka směrem ke vnímání firem penzijního připojištění se státním příspěvkem, vyplynuly zajímavé závěry. Celých 90 % firem (anketa jich oslovila 50, a to z různých oborů) přiznalo, že tento finanční nástroj vnímá jako velice vhodný pro udržení si zaměstnanců, pro snížení fluktuace, stejně jako velmi dobrý motivátor. Také již k polovině letošního roku získávalo příspěvek od zaměstnavatele v České republice 880 000 lidí, což je čtvrtina všech uzavřených smluv o penzijním připojištění.

Faktem je, že největší podíl na využití penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu mají v daný moment především velké firmy. Lze ovšem očekávat, že s přihlédnutím k výhodnosti produktu pro obě strany (tedy zaměstnavatele i zaměstnance) se v blízké době zvýší podíl i na straně malých a středních podniků.

Ale pojďme se podívat na další zajímavé výsledky již zmíněné ankety. Pouze 43 % firem, které přispívají svým lidem v rámci penzijního připojištění, přispívají všem zaměstnancům bez výjimky. 5 % z nich přispívá zaměstnancům podle určitého klíče – například pouze managementu a zbytek – tedy 52 % váže příspěvek na splnění konkrétních podmínek (kvalita práce, výkonnost, počet odpracovaných let atd.). 

Jak už jsme si ale neznačili, nevychází penzijní připojištění pouze ze samotného výběru jednotlivých firem. Svou roli na zavedení tohoto produktu v rámci benefitových programů hrají sami zaměstnanci, kteří často na své nadřízené přímo tlačí. Tento přístup ze strany zaměstnanců potvrzují tři čtvrtiny firem. Nezájem ze strany svých lidí charakterizuje pouze 13 % společností, které se účastnily ankety.

Pokud už firma příspěvek na penzijní připojištění umožňuje získat, využívá jej více než polovina zaměstnanců firmy (konkrétně u 79 % firem), což svědčí o tom, jak příznivě je tento benefit plošně tuzemskými zaměstnanci kvitován. Pro mladé lidi je navíc existence takového benefitu často startovací laťkou pro využívání penzijního připojištění, což se nejspíše ukáže v budoucnu pro ně jako velice prozíravé.

Ačkoli ne všechny dotázané firmy přispívají svým lidem na penzijním připojištění, de facto mají s touto formou benefitu co dočinění. Z ankety totiž vyplynulo, že ty, které příspěvek dosud nerealizují, penzijní připojištění mají na zřeteli, sledují jej a jeho využití v rámci motivace a zvýšení loajality svých zaměstnanců zvažují. Dokonce 40 % z těchto firem hodlají zavést příspěvek ještě do konce letošního roku.

Podívejme se ještě na to, jaké argumenty uvádějí společnosti, které příspěvek na penzijním připojištěním zaměstnancům nejčastěji uvádějí:

- firma přispívá jiným způsobem (například na
  životní pojištění)
- není vidět dostatečný zájem ze strany zaměstnanců firmy
- management má na stavené jiné priority
- firma čeká na to, jak dopadne penzijní reforma