Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na schůzku s klientem se nehodí kraťasy ani silná vůně, radí Ladislav Špaček

  8:26aktualizováno  8:26
Obchody na jaře jsou plné oblečení, které odhaluje paže, nohy, břicha. Hodí se do práce? Rozhodně ne na schůzku s klientem. Přivřít oči šéf může jedině v samotě kanceláře.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - Manžeři v šortkách | foto: Profimedia.cz

První zásada zní: to, co snese soukromí kanceláře nebo dílny, může být při kontaktu s klienty naprosto neúnosné. Proto například na úředníky finančních institucí, ale i na prodavače a všechny, kteří denně přicházejí do styku se zákazníky, platí jiný metr než na zahradnici, která se za den potká jen s hlínou a stromy.

Pravidla oblékání řeší v mnoha firmách interní kodexy. Mužům se v nich obvykle doporučuje vynechat v teplých dnech tílka, krátké kalhoty a sandály.

Ženy jsou zase upozorněny na to, aby nenosily odhalené modely s odkrytým břichem nebo ultra minisukně. Bankovní úřednice a podobné profese se dokonce musí obvykle smířit s tím, že je ani v parném létě nemine kostýmek. "Ulevit" si mohou na chvíli v kanceláři, kde jsou samy, před klienty by ale měly předstupovat "v plné polní".

Opakované prohřešky proti "dress code", tedy firemním pravidlům oblékání, mohou dokonce skončit vyhazovem. "Je to proti zájmu firmy, držet si zaměstnance, který nerespektuje její požadavky a poškozuje ji tak v očích klientů," říká odborník na etiketu Ladislav Špaček.

Rada

Složité účesy si nechte na večer. Do práce postačí vlasy umyté a učesané. Drdolem nic nezkazíte. Důležitý je kvalitní střih, účes se vám bude snadno udržovat. Pokud zakrýváte šediny barvou, pak je nutné ji pravidelně obnovovat.

Voňte tak akorát

Není to jen oblečení, které dokáže klienta spolehlivě odradit. Velmi důležitá je i dokonalá hygiena. Sprcha, deodorant, čisté nehty a umyté a upravené vlasy by měly vždy být samozřejmostí. "Když jsem se ptal Američanů, co jim u nás vadí, kroutili hlavou, že nechápou, proč tu jezdí tolik špinavých aut a lidé nepoužívají deodoranty," dokládá Ladislav Špaček.

Deodorant a mýdlo může doplnit přes den i jemná vůně. Ale pozor, i ta může obtěžovat, pokud to s ní přeženete, i když ne tolik jako zápach potu. "Potíž je v tom, že vůni přestáváme po chvíli cítit," upozorňuje Ladislav Špaček.

Obzvlášť ženy proto mají někdy tendenci vylít na sebe s nadsázkou půl lahvičky parfému. V jedné firmě ve Spojených státech amerických dokonce z tohoto důvodu vydali zákaz "nadměrného vonění". Některým pracovníkům se totiž po jízdě výtahem se silně vonícími kolegy udělalo špatně. "Do zaměstnání doporučuji lehké květinové vůně. Těžké sladké a dřevité si nechte na večer," radí Ladislav Špaček.

Chyby a omyly

Jaké jsou podle Ladislava Špačka největší chyby, které zaměstnanci v oblékání dělají? Ženy, které se setkávají s klienty, například pracovnice finančních úřadů nebo cestovních kanceláří, by neměly nikdy zapomínat na silonky. A ze svého pracovního oblečení by měly vyřadit pantofle nebo sandály. Ke kostýmku nebo pouzdrovým šatům se nosí lodičky. "Ale nemusí mít vysoký podpatek," upozorňuje Ladislav Špaček. Stejně ani u mužů nejsou vhodné otevřené páskové boty, nemluvě o tom, když z nich trčí ponožky, nebo tenisky. K neformálnímu oděvu mohou mít mokasíny, k obleku pak nejlépe šněrovací polobotky.

Muži by také nikdy neměli mít pod sakem košili s krátkým rukávem. Na holé ruce vylézající zpod obleku není hezký pohled. Stejně jako na lýtka. Když si muž v obleku sedne, vyhrnou se mu nohavice. Ukázat by se měly tmavé ponožky, nikoli chlupatá kůže, ale ani světlé nebo vzorované ponožky.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Biljana Weber, generální ředitelka Microsoftu ČR a SR
Lidé nechtějí zaměstnání, ale smysluplnou práci, říká šéfka Microsoftu

Všeobecně se ví, že nejlepší benefity nabízejí zaměstnancům IT společnosti. Nad seznamem odměn v hodnotě i desítek tisíc měsíčně lidé z jiných oborů jen...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Grafton Recruitment Praha
PROJEKTOVÝ INŽENÝR

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.