iDNES.cz

Na vaše dotazy odpovídá finanční arbitr ČR, Otakar Schlossberger

velikost textu:
vydáno 9.2.2005 10:55
OTÁZKA: Dobrý den,v 3/2003 jsem ukončil jedno stavební spoření u HYPO a těsně předtím založil nové u ČMSS. Při ukončování jsem ústně požádal zástupce HYPa o to aby mi státní podpora za rok 2003 již nebyla na staré spoření požadovaná. Tak se ovšem nestalo o čemž jsem se dozvěděl až v 7/2004, kdy mi byla odmítnuta státní podpora na nové stavební spoření(~4000) u ČMSS. Hypo stavební spořitelna odmítá uznat moji reklamaci a uhradit neobdrženou státní podporu. Jak mám dále postupovat? Předem děkuji za odpověď. Matoušek
ODPOVĚĎ: Také Vás zdravím a bohužel Vám musím sdělit, že zákon mi neumožňuje zabývat se Výše uvedeným problémem. Mohu se zabývat pouze převody a dodržováním lhůt při jejich realizaci a dále problémy mezi vydavateli a držiteli elektronických platebních prostředků. 9.2.2005 11:00
OTÁZKA: Dobrý den, zajímá mne, s čím vším mi můžete pomoci, pokud narazím v oblasti finančních institucí na nějaký problém. Děkuji za odpověď. Jarolímek
ODPOVĚĎ: Finanční arbitr může řešit problémy z oblasti realizace převodů, zejména dodržování lhůt v platebním styku, a to jak tuzemského, tak přeshraničního, což je pl. styk mezi zeměmi EU a některými dalšími jako jsou Island, Norsko a Lichtenštejnsko. Dále může řešit problematiku mezi vydavateli a držiteli elektronického platebního prostředku. Jedná se zejména o platební karty nebo frůzné formy internetbankigu nebo homebankingu. 9.2.2005 11:05
OTÁZKA: Vážený pane doktore, sice na Vás nemám žádnou konkrétní otázku, ale chci Vás jenom pozdravit a držím palce do dnešní diskuze. Zdraví, Eduard Šatra Eduard Šatra
ODPOVĚĎ: Děkuji za pozdrav a také i já Vám jej zasílám Mějte se dobře. 9.2.2005 11:05
OTÁZKA: Dobrý den, když už o tom byla řeč, jaká je oblast Vaší působnosti? Jak moc je v ČR finanční arbitr využíván? Děkuji. Š.Vopat
ODPOVĚĎ: O působnosti jsem už psal v otázce výše, takže nyní bych jen uvedl, že jsme v roce 2004 zahájili a řešili 130 stížností (návrhů na zahájení řízení). Otázka, zda je to mnoho či ne, lze hodnotit jen subjektivně, ale já ten pocit osobně nemám. Je pravda, že se konečně více dostvává do povědomí široké veřejnosti a v současné době jsme od 1. ledna t.r. obdrželi ji 22 návrhů na zahájení řízení před FA. Je to 3x více než loni ve stejnou dobu. 9.2.2005 11:08
OTÁZKA: Je velký rozdíl mezi pravocemi českého arbitra a arbitrem jiné evropské země (Německo, Británie atd.)? Novotný
ODPOVĚĎ: Hm, narazil jste na zásadní otázku. Ano, většina zemí EU (a dokonce některé i mimo ni) vytvořili buď jednoho ombudsmana pro oblast peněžnictví, který řeší otázky podmínek úvěrů všech druhů vč. hypotéčních nebo úvěrů ze stavebního spoření, dále problémy pojišťovnictví, oblast investičního bankovnictví apod. Jde např. o instituci ve Velké Brtiánii nebo Španělsku. Jiné země, např. Francie nebo Německo mají takových ombudsmanů více, každý pak řeší danou oblast. Vždy je však řízení zdarma a je omezeno horní hranicí částky, kterou může tento mimosoudní orgán řešit. 9.2.2005 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, mohu vědět, kolik záležitostí, které s vámi řešili klienti, dopadlo kladně v jejich prospěch? (řekněme alespoň procentuelně) Ondřej Dvořák
ODPOVĚĎ: Ano, celkem přsně, neboť jsme nedávno připravovali podklady pro tiskovou konferenci. Celkem 38 % bylo ve prospěch klientů. Není to číslo nikterak povzbudivé, ale je srovnatelné s cizinou, kdy cca 60 % je zamítáno a tedy vyzní ve prospěch instituce. 9.2.2005 11:17
OTÁZKA: Můžete vy osobně nějak pomoci člověku, který po skončení fixace dostal od hypoteční banky dramaticky vyšší sazbu než na začátku a s výší sazby rozhodně nesouhlasí? Mám přesně takový problém u České spořitelny... Andrea
ODPOVĚĎ: Je mi líto, ale toto řešit nemohu, neboť nejsem kompetentní v této oblasti. O kompetencích jsem již mluvil, máme je uvedeny také na našich internetovských stránkách www.finarbitr.cz 9.2.2005 11:18
OTÁZKA: Napsal jste, že řešíte i přeshrniční platby. Jakou právní váhu pak má Vaše rozhodnutí pro zahraniční instituce? Spolupracujete s obdobnými orgány v zahraničí? Š. Vopat
ODPOVĚĎ: Odpovím asi takto: mé rozhodnutí je vždy směrováno vůči tuzemské instituci, tzn. i tehdy, nenese-li vinu za problém s převodem. Protože však ona škodu nezpůsobila, má právo regresní náhrady na inistituci ze zemí EU. Protože zde platí jedna právní norma pro všechny subjekty EU, které ji včlenily do právního řádu své země, tak by s tím neměla mít velké problémy. Přímo nález všek směrovat proti instituci v zemích EU nelze. Je závazny jen pro subjekty na území ČR. Jinak spolupráce se zahraničními partnery je mnohdy lepší, než s instituce v ČR, bohužel už mám i tyto příklady. 9.2.2005 11:21
OTÁZKA: Jak velký tým lidí s Vámi přímo spolupracuje? Nebo je vaše pozice vysloveně individuální? Děkuji za odpověď? Jaroslav Krátký
ODPOVĚĎ: Pozice je sice individuální, nejsem šéfem žádného úřadu nebo insatituce, ale mám tým pěti spolupracovníků, kteří jsou zaměstnanci ČNB. Je však pravdou, že jsem si tento tým mohl vybírat, proto jsem zvolil kombinace právník, ekonom a dále člověka, který rozumí elektronickým technologiím a vztah k programování. Protože moje činnost je hodně administrativní a formální (musím se řídit mj. i správním řádem), mám ještě k dispozici asistentku a tajemnici pro zahraniční styky. Přeji Vám pěkný den. 9.2.2005 11:24
OTÁZKA: Dobry den, zajimalo by me nakolik se pri sve praci setkate s problemy, ktere jiz resili ombudsmani, ktere maji banky (CS a KB) a zda jejich cinnost povazuje te za uzitecnou. Dekuji za odpoved. Karel
ODPOVĚĎ: K této otázce nemám informace. Jedna z Vámi uvedené banky však má oddělení nebo odbor, v jejiž činnost řídí právě ombudsman, který je v zaměstnaneckém poměru. To v podstatě není ani ombudsman, ale šéf odboru či oddělení, který se zabývá reklamacemi. Jinak každá reklamace u mne podaná byla v podstatě institucí již řešena, ale neúspěšně. Osobně si myslím, že pokud je privnátní ombudsman postaven mimo banku, tak to smysl má. Musí tý být člověk s životními zkušenostmi, výhodou je pak, pokud někdy přišel do styku s bankovní problematikou. Ve Francii je mají některé velké banky a jsou v současné době zákonem postaveni na roveň jak já říkám průřezovému ombudsmanovi pro ostatní banky. 9.2.2005 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je váš názor na rozšíření kompetencí finančního arbitra? Myslíte si, že by stát měl vůbec zasahovat do vztahů banka - klient? Milan
ODPOVĚĎ: To je otázka do pranice. Pokud si stát vybrl cestu ochrany spotřebitele, pak souhlsím, že by měl ombudsman či arbitr řešit vzniklé spory. Nemůže zasahovat do obchodní politiky banky a přizpůsobovat "výhody" pro klienta. Pokud se ČR bude chtít srovnávat v ochraně spotřebitele na úseku bankovních služeb, pak bude muset buď kompetence rozšířit nebo vytvořit další ombudsmany v oblatech, které zatím nepokrýváme. Je však čestné říci, že je vytvořit nemusíme. Země EU k tomu přikročily v řadě oblastí, protože chtěly. My musíme snad hlavně řešit oblast pojišťovnictví. 9.2.2005 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, na webových stránkách většiny bank je obtížné najít alespoň náznak sazebníku. Nelze jim rozšířit povinnost informovat o podobných věcech i na internetu? Milan
ODPOVĚĎ: Podle mého názoru to povinnost není, ale je povinnost informovat klienta. Je to přímo v zákoně č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník a je to tam vztaženo jako informační povinnost banky vůči klientovi u běžného účtu. Od něj se nakonec odvíjí úplně všechno (tedy skoro), tak si myslím, že třeba právě internetové stránky jsou ideální. Proč to tam banky nedávají, nevím. Změnit se lze toto snad ještě lépe než vytištěný papír. Banky si musejí samy zvážit, co je pro ně obchodně to nejlepší. 9.2.2005 11:39
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz, je vůbec nějaký způsob jak přinutit banky ke změně poplatků za transakce. Nechápu proč mám bance platit poplatek za to že mi někdo pošle na účet peníze (nehledě na to že ten kdo mi to pošle také platí za odeslání). Zajímalo by mě jestli i banky v zahraničí účtují poplatky za každou provedenou transakci. Díky za odpověď. Anonym
ODPOVĚĎ: Poplatky se účtují různé, je to opravdu daná obchodní politika banky. Ombudsmani mají v podstatě i zakázáno řešit otázky cen (např. ve Velké Británii). V této oblasti je možno řešit své spory soudní cestou. Je to ale zdlouhavé a někdy i finančně náročné. 9.2.2005 11:40
OTÁZKA: Dobry den! Libi se vam serial Simpsonovi? Dekuju! Lubor Mach
ODPOVĚĎ: Ale jo, je to legrace, ale já se na TV skoro nedívám. 9.2.2005 11:42
OTÁZKA: Máte firemní vůz, pane arbitře? Pokud ano, jaké značky? Josef Náboj
ODPOVĚĎ: Ne,nemám. Používám své soukromé auto tuzemské výroby a zcela mi dostačuje. 9.2.2005 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, jak dlouho probíhá řízení u FA? Mají banky nějakou lhůtu k poskytnutí požadovaných informací a naopak Vy máte zákonem stanovenou lhůtu pro konečné rozhodnutí? Děkuji za odpověď Pavel
ODPOVĚĎ: Průměrná lhůta je 105 dní, ale je to ovlivněno tím, že do konce roku 2004 měla instituce 30 dní na to, aby se k případu vyjádřila. Kromě toho mně často žádali o prodloužení lhůty o dalších 30 dní, takže z této lhůy nám ukrojila banka až 60 dnů. FA pak vydává rozhodnutí cca do 30 až 40 dnů, je to hodně individuální. Už jsme měli i spor, který zabral více než 160 dnů, ale byl hodně těžký a složitý. Nechal jsem si udělat několik expertíz vč. soudního znaleckého posudku. Já mám lhůtu vyplývající ze správního řádu, která čitá 30 dnů, ale pokud to nestihnu, jsem povinen účastníky řízení informovat o lhůtě nové. 9.2.2005 11:46
OTÁZKA: Jaká je přibližně délka řešení sporů, které spadají do vaší kompetence? Lépe řečeno jaká je efektivnost instituce Finanční arbitr? Píšete, že ze řešených problémů 38 % bylo ve prospěch klientů, zajímá mě však za jak dlouhou dobu. Honza Palan
ODPOVĚĎ: Na lhůty trvání sporů jsem odpovídal v dotazu předtím. Ono je těžké posoudit efektivitu něčeho, co má chránit klienty a co se nelze ani plánovat, ani předvídat. Teoreticky bych řekl, že čím měně sporů budu řešit, tím bude naše bankovnictví lepší. Takže jak vydefinujeme tento pojem? Když bych porovnal lhůty např. s lhůtami ve VB, Francii nebo Španělsku, tak je mám delší. Ale myslím si, že po zkrácení doby k vyjádření instituce ze 30 na 15 dní, která je účinná od letošního ledna, tak se lhůta zkrátí. 9.2.2005 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, podle toho co jsem slyšel, banky v jiných státech EU (např. Německo) nemohou účtovat žádné příchozí poplatky při platbách z EU. Naše banky tyto poplatky účtují, konkrétně např. KB 225,- Kč za položku - je to v pořádku? K. Mokrý
ODPOVĚĎ: Ano, je to v pořádku. Tento problém řeší Nařízení EU 2560/2001 o platbách v euro. Znamená to, že poplatky za tuzemské platby a přeshraniční nesmí být rozdílné, pokud jsou prováděny v euro a pokud je euro tuzemskou měnou. Výjimka může být v zemi, která nemá sice euro jako měnu, ve které se provádějí běžně převody v tuzemsku, ale sama se dobrovolně k dodržování přihlásí. ČR se nepřihlásila jako např. Švédsko. My provádíme tuzemské převody v Kč, v euro ne. Proto může být cenová hladina odlišná. Pokud ale vím, tak banky začínají stanovit jiné ceny než u klasického zahraničního platebního styku. 9.2.2005 11:54
OTÁZKA: Připadá vám férové, že když se spozdí s platbou banka, tak platí penále pouze ve výší cca 5% p.a. - neboť se to odvíjí od sazeb ČNB. Pokud se spozdí se splátkou klient, tak platí penále zpravidla kolem 30% p.a. ročně? Mné to jako férové nepřijde. Mně ČSOB o 14 dní spozdila platbu cca 1 mil. Reklamaci uznala a dostal jsem 600 Kč náhrady. Za stejný prohřešek si banka naúčtuje 6 000 Kč. Pv
ODPOVĚĎ: Asi ne, není to úplně vyrovnaná náhrada, ale zatím je právo takto stanoveno. Váš dotaz vezmu jako námět pro mé jednání s poslanci, kterým se zodpovídám ze své činnosti. Děkuji. 9.2.2005 11:55
OTÁZKA: Finanční arbitr pomáhá zdarma, nezpůsobuje to, že vás drobní klienti zahlcují stížnostmi, které nemají žádné opodstatnění? Ivan
ODPOVĚĎ: Řekl bych, že zatím ne. Řadu věcí diskutujeme také po telefonu nebo přes e-mail. Pokud je toho více, odpovídáme např. do týdne. Zatím se to dá zvládat. Než klient vyplní žádost a obstará dokumenty, tak to stojí čas. Čas navrhovatele-klienta banky či jiné instituce. A ten je také dost vzácný, že. Takže písmené návrhy, které by byly úplně zbytečné, tak to asi nemáme. Mrzí m,ne však, že klient často vše krásně vyhotoví a pak návrh obsahuje věc, kterou nejsem kompetentní řešit. Je to škoda, když mu pak musím napsat, že to řešit nemohu. 9.2.2005 11:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jaký je rozdíl mezi PRIBOREM a PRIBIDEM, a prosím o zodpovězení, jaký pod. subjekt musí vést podnikatelský účet a proč, velice děkuji Norbert
ODPOVĚĎ: To prosím řeště s účetním. O tuto oblast se FA opravdu nestará. Děkuji. 9.2.2005 11:59
OTÁZKA: Myslíte si, že je správné, aby banky požadovaly za zrušení účtu stakorunové sumy? (vychází z reálných informací) Josef
ODPOVĚĎ: Je to jejich obchodní rozhodnutí, pro ně není důležité, co si myslí FA. Pokud je to v podmínkách a sazebníku, tak je to legitimní. Otázkou zůstává, proč si klient vybere banku, která má toto v podmínkách........ těch faktorů je dost, převažuje ten, že klienti bank si v podstatě nepřečtou podmínky k účtu,než jej zřizují a pak se často hodně diví..... 9.2.2005 12:01
OTÁZKA: Da se vas plat porovnat s vysi platu v privatni bankovni sfere, nebo jste jako fakticky statni urednik placen bidne : ) Jana
ODPOVĚĎ: Ne, můj honorář není jistě špatný, ale pokud bych srovnal své postavení jako jediné osoby s danou kompetencí a odpovědností v ČR s postavením běžného člena představenstva, kterých je opravdu hodně, tak to porovnání je poněkud horší v můj neprospěch. 9.2.2005 12:03
OTÁZKA: Jak se divate na soucasnou praxi, kdy banky a stavebni sporitelny meni sazebniky, mnohdy o tom klienty ani neinformuji, a odvolavaji se na udajny souhlas s JAKYMKOLI cenikem pri podepsani smlouvy? lada
ODPOVĚĎ: Není to dobrá situace. Tento problém je složitý, jisté kompromisní řešení se našlo. Je to tak cca na 30 minutovou diskusi a já se obávám, že to nedokáži nyní zde popsat. Ale závěr z toho by asi byl ten, že obecně je jakýkoliv subjekt povinen dodržovat podmínky smlouvy z doby, kdy došlo k jejímu uzavření. Pokud dojde ke změně ceny, musí s tím souhlasit i druhá strana. Pokud nesouhlasí, pak se smlouva musí dodržovat v původním znění nebo dojde k jejímu zrušení. Otázka je, že u stavebního spoření nebo u úvěrů je to obtížné. A v tom je to nerovné postavení smluv v oblasti bankovnictví. Jak říkám, dalo by se k tomu hodně diskutovat... 9.2.2005 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na problém s kopírováním karet v bankomatech. Mám účet u Živnostenské banky a v síti České spořitelny mi byla zkopírována karta a ŽB odmítá uznat reklamaci a odkazuje na ČS. Děkuji za odpověď. Martin Přibyl
ODPOVĚĎ: To je základní nepochopení realizace zákona o platebním styku. Vy jako klient ŽB přeci nemůžete "žalovat" ČS, protože s ní nemáte žádné "dorbné". Vaše banka je povinna z aplikace zákona o platebníms styku, do kterého byly včleněny směrnice i z tého oblasti na ochranu spotřebitele v oblasti používání elektronického platebního prostředku, řešit tento problém. Pokud ale přetrvává tato otázka jako neřešená, prosím, předejte mi spor k řízení. Musel ale nastat po 1. lednu 2003, tj. po účinnosti zákona o finančním arbitrovi. Podívejte se na naše internetové strunky (www.finarbitr.cz) a tam naleznete vše potřebné pro zahájení řízení vč. formuláře v elektronické podobě. 9.2.2005 12:09
zpět na osobnost