Na dovolené si často nepřipouštíme, že se můžeme stát také obětí krádeže.

Na dovolené si často nepřipouštíme, že se můžeme stát také obětí krádeže. | foto: Profimedia.cz

Nahlásili jste ztrátu vaší karty bance? I přes to zodpovídáte za část škody

  • 26
Pokud přijdete o kartu a nemáte uzavřenou pojistku ztráty platební karty, za případné škody zodpovídáte sami ještě nejméně pár hodin i přes to, že jste bance odcizení karty okamžitě nahlásili.

Sluncem zalitá pláž, příjemné lenošení či aktivity, na které nám během roku nezbývá čas. To vše si spojujeme s prázdninami a dovolenou. Obvykle nepomýšlíme na méně příjemné stránky dovolené, zejména pak na trestnou činnost, jenž s prázdninami bohužel také úzce souvisí. Bránit se krádežím lze jen omezeně, proto je třeba dobře vědět, jak předejít dalším škodám, když už se staneme jejich obětí.

Zachovejte chladnou hlavu a okamžitě volejte
Pokud jste na dovolené přišli o platební kartu, je vždy důležité zachovat chladnou hlavu a jednat. Nejrychlejším způsobem, jak zamezit případnému zneužití karty a předejít tak ještě větší škodě, je telefonicky ji zablokovat.

Přiznejme si však, že není snadné si to správné telefonní číslo vybavit. Nemělo by vám proto v zavazadle chybět spojení na banku (zejména pak telefon pro ohlášení ztráty či odcizení karty) nebo na vašeho bankovního poradce.

Banka

 Volání z ČR

 Volání
ze zahraničí
 (+420)

 BAWAG
 Bank
272 771 111 x
 Citibank 233 062 222 x
 ČS 800 207 207 582 405 405
 ČSOB 495 800 111 x
 eBanka 800 124 200 222 115 200
 GE MB 272 771 111 x
 HVB 800 162 946 224 221 017
 KB 222 412 230 x
 PS 495 800 111 x
 RB 800 900 000 417 941 446
 Volksbank 495 800 111 x
 ŽIBA 800 122 412 224 232 423

Klidný spánek budete mít až druhý den
Doba, kterou banka potřebuje k zablokování/stoplistaci platební karty, zpravidla odpovídá několika hodinám zbývajícím do půlnoci dne, kdy jste ztrátu karty ohlásili. Poměrně výrazně se ovšem liší čas, v němž za neoprávněné transakce odcizenou kartou převezme odpovědnost banka. Pokud o kartu přijdete a nemáte uzavřenou pojistku ztráty platební karty, pohybuje se lhůta od 48 hodin před ohlášením ztráty až po půlnoc dne telefonické blokace. To znamená, že ačkoliv jste nahlásili bance odcizení vlastní karty, za případné ztráty zodpovídáte ještě nejméně pár hodin sami.

Vše závisí na druhu platební karty, o níž jste přišli. Blokace elektronické platební karty je obvykle otázkou několika minut. Navíc u některých elektronických karet je vždy vyžadováno pro potvrzení transakcí včetně plateb u obchodníka uvedení PINu, což výrazně omezuje riziko zneužití.

Naopak uvedení embosované karty na mezinárodní stoplist trvá několik hodin a u většiny transakcí kartou PIN vůbec neuvádíte. Kartové operace autorizujete pouze svým podpisem. Riziko zneužití platební karty je tedy paradoxně větší u "kvalitnější" embosované karty než u karty elektronické.

Tyto problémy vyřeší čipová technologie. Vždy totiž bude nutné transakci potvrdit PINem. Technologie také zamezí například kopírování informací z karty (dnes z magnetického proužku), což u čipu alespoň prozatím nelze.

Pojištění proti zneužití platební karty se může vyplatit
Chcete-li se vyhnout nervům, můžete si platební kartu pojistit proti ztrátě. Pojištění se obvykle nevztahuje jen na platební kartu samotnou. Často kryje i náklady spojené s výměnou ztracených klíčů a osobních dokladů. Dokáže také nahradit hotovost, kterou jste kartou vybrali a společně s ní o peníze přišli, stejně jako kompenzuje poplatek za zablokování karty (příp. jeho část) a mnohdy zahrnuje i poplatek za vydání náhradní karty.

 

Banka Poplatek za blokaci/stop-
listaci v Kč
Kdy za transakce ručí banka (bez pojištění) Cena pojištění v Kč Jak jste pojištěni
BAWAG Bank 100/1 000 od půlnoci dne blokace 0 72 hod. před koncem dne blokace
 Citibank  0 1 hodinu po blokaci  948jen pro KK*** 72 hod. před blokací
 ČS  200/500  48 hod. před blokací*  170-480 96 hod. před blokací
 ČSOB  200/2 000  24 hod. před blokací  150-1300 72 hod. před blokací
 eBanka  200/1 900  1 hodinu po blokaci  230-720 120 hod. před koncem dne blokace
 GE 100/2000 po blokaci/od půlnoci dne blokace 228 - 324 72 hod. před blokací
 HVB  100/1500  po blokaci  300-500 od okamžiku ztráty, max. 5 dnů
 KB  150/2 000  od půlnoci dne blokace  192-276 od blokace
 PS  0/2 000  od půlnoci dne blokace**  0-1300 24 hod. před blokací
 RB  200/2 000  po blokaci 0 od počátku dne blokace
 Volksbank  200/2 000  po blokaci  150-1300 72 hod. před blokací
 ŽIBA  0  od půlnoci dne blokace  250-300 72 hod. před koncem dne blokace

Pozn.:
*
 KK = kreditní karty

Pomoci může i emergency servis banky
Pokud se v zahraničí ocitnete bez jakýchkoliv finančních prostředků a jste držiteli embosované mezinárodní platební karty, máte k dispozici tzv. emergency servis vaší banky. Ten spočívá v zaslání náhradní platební karty do zahraničí (v ceně cca 4 tisíc korun, celý proces trvá až 3 dny), či zaslání finanční hotovosti (cena zprostředkování se pohybuje kolem 3 tisíc korun a trvá zpravidla kratší dobu než dodání náhradní platební karty).