Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bankéři si vás nahrávají, vy si můžete telefonní hovor nahrát také

aktualizováno 
Určitě se vám to také stalo. Když zavoláte do call centra banky, nebo vám volají sami s nějakou nabídkou, ozve se monotónním hlasem formulka: upozorňujeme vás, že "v zájmu zkvalitňování služeb" bude váš hovor monitorován.

Všechny banky si hovory s klienty nahrávají, informace archivují 10 let. I klient si může bankéře nahrát, musí jej na to však upozornit předem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Zajímalo nás, jestli si banky nahrávají opravdu všechny hovory, co má klient dělat, když chce nahrávku dohledat a použít třeba pro reklamaci, a pak také, jestli si může naopak hovor nahrát sám klient a jak se na to banky tváří," vysvětluje Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com.  

Nahrávají všechny banky, data uchovávají 10 let

Na otázku, zda si hovory nahrávají, odpověděly všechny banky shodně, že ano. Mírně už se lišily odpovědi, jak dlouho nahrávky archivují. Kromě Fio banky, která uvedla, že tyto informace nezveřejňuje, a Zuno banky, která délku uchování nespecifikovala, ostatní ctí zákonnou délku pro uchování dat, a to je po celou dobu smluvního vztahu s klientem a potom ještě dalších 10 let. U ČSOB je délka archivace rozdílná podle toho, o jakou linku se jedná. Kde jde o finanční transakce, platí zákonná lhůta 10 let, obecné infolinky jsou archivovány přibližně tři roky.

Pokud by chtěl klient nějakou nahrávku dohledat, řeší to banky individuálně. Když jde o reklamaci, požádá standardně přes klientské oddělení, infolinku, e-mailem či na pobočce. Klient si může hovor poslechnout, někdy dostane i opis nahrávky a pak následuje klasické reklamační řízení. Samozřejmě automaticky poskytnou banky nahrávky na oficiální žádost policii.

Proč si banky hovory nahrávají?

"Jedním z důvodů je zlepšování našich služeb. Proto pokud klient u nějaké reklamace zažádá o použití nahrávky, rádi si ji poslechneme, a pokud z ní zjistíme nějakou naši chybu, snažíme se z ní poučit," říká mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

Odpovědi mluvčích ostatních bank byly velmi podobné, nejpodrobněji se v odpovědi vyjádřila ČSOB. "Děje se tak z několika důvodů. Sledujeme interní kvalitu, hovory pracovníků posloucháme a hodnotíme, zda v něm zazněly všechny informace, které klient potřebuje. Další jsou důvody evidenční. Pokud by chtěl klient podat reklamaci na hovor, tak aby byl k dispozici. A konečně také pro potřeby policie, soudů a podobně," uvádí mluvčí banky Pavla Hávová.

Všechny banky se shodly na tom, že je klient na možnost nahrání předem upozorněn a má možnost hovor ukončit.

I klient si může nahrát bankéře

Jestli zatoužíte po tom, že si pořídíte nahrávku vlastní, je to vaše právo. A banky vám to umožní. Musíte však splnit stejnou povinnost, jako mají ony, a to upozornit na nahrávání předem.

"Ještě se nám to nestalo, ale pokud by se klient rozhodl nahrávku zveřejnit i se jménem bankéře, měl by dodržovat zákon," doplňuje Marek Pšeničný z České Spořitelny. Na dodržování zákona o ochraně osobních údajů upozorňuje také Markéta Dvořáčková, mluvčí Equa bank. Žádné podmínky pro nahrávání ze strany klienta si nestanovily například Fio banka, Zuno či Raiffeisenbank.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Stavební spoření se vylepšuje, začíná se zvedat i zhodnocení úspor

Ilustrační snímek

Stavební spoření je opět v kurzu, od počátku roku se o něj zvedá zájem. Roste i aktivita stavebních spořitelen, které...

Nevídaný trend: stále víc Čechů zapomíná peníze v bankomatech

Ilustrační snímek

Před pár lety řešila redakce iDNES.cz případ, kdy klient banky zapomněl na rušné ulici v bankomatu peníze a odešel....

Neúčelová hypotéka na cokoli je levnější než běžný spotřebitelský úvěr

Ilustrační snímek

Začátkem října vstoupí v platnost další opatření ČNB, které mnoha domácnostem zabrání sjednat si hypotéku kvůli...

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Kurzy.cz Klienti České pošty si stěžují, že pošta není schopna doručit balíky na určenou adresu, přestože klient doručení zaplat...

Najdete na iDNES.cz