Tablety Easy slim u Helvetia Apotheke běžně stojí 579 korun, první vyzkoušení bylo jen za cenu poštovného. | foto: www stránky Helvetia Apotheke

Objednávku tablet na hubnutí zrušila, přesto firma vyhrožuje exekucí

  • 18
Pozor, u kterého e-shopu nakupujete. Bdělí byste měli být zejména u prodejců potravinových doplňků. Abyste nedopadli jako paní Monika, která se těšila, že díky objednaným pilulkám pár kilo zhubne, ale místo toho teď píše stížnosti a kontaktuje právníky.
Reklama

Monika Kuchynková z Libiše našla v čekárně u své praktické lékařky leták s nabídkou tablet na hubnutí jen za cenu poštovného. Kdo by odolal. Monika opravdu chtěla trochu zhubnout, navíc tablety Easy slim na e-shopu Helvetia Apotheke běžně stojí 579 korun, ale první vyzkoušení bylo jen za 79 korun. „V letáku stálo, že se léky budou zasílat automaticky pravidelně, ale v případě jakýchkoli pochybností či problémů je můžu vrátit a objednávku zrušit,“ popisuje zákaznice.

Fotogalerie

První zásilku za zvýhodněnou cenu obdržela a zaplatila, ale z tablet jí bylo špatně od žaludku, a tak se rozhodla objednávku zrušit. Společnosti Helvetia Direct Marketing, která zásilky distribuuje, poslala dopis s odstoupením od smlouvy a považovala vše za vyřízené.

Zhruba po měsíci jí však do schránky přišel dopis se složenkou na 179 korun za zaslané léky. „Dnes už vím, že to byla chyba, ale žádné léky jsem neobdržela, takže jsem si byla jistá, že nikomu nic nedlužím a složenku jsem vyhodila,“ říká paní Kuchynková.

Jenže o pár měsíců později přišel další dopis, tentokrát od vymáhacího centra Creditexpress. Požadovali dlužnou částku 179 korun plus příslušenství 620 korun. „Pořád dokola jsem jim opakovala, že nic platit nebudu, protože jsem nic nedostala, ale bylo to marné. Dokonce mi vyhrožovali exekucí a to už mě namíchlo,“ rozhořčuje se.

Prokázat doručení zboží musí prodávající

Podle expertů jsou obavy z exekuce zbytečné. „Dokud není podána žaloba, nemůže být soudem vynesen rozsudek, a tudíž nemůže vzniknout platný exekuční titul,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Pamatujte si

  • Před koupí se seznamte s obchodními podmínkami a podmínkami zrušení setrvačného prodeje, abyste se vyhnuli situaci, kdy vám bude stále chodit nechtěné zboží.
  • Uložte si e-mail s potvrzením objednávky.
  • Odstoupení od smlouvy zašlete doporučeně s dodejkou a kopii dopisu si uschovejte.
  • Od kupní smlouvy uzavřené po telefonu je možné odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí prvního balíčku. Po uplynutí této lhůty je možné dalšímu plnění zamezit výpovědí smlouvy.
  • V případě, že jste o právu na odstoupení nebyli poučeni, můžete od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů ode dne převzetí zboží.
  • Jakákoli zásilka, jež by byla doručena po dni účinnosti výpovědi, bude považována za neobjednané plnění, a proto nejste povinni ji přebírat. Bude-li jen vhozena do schránky, nemusíte společnosti na své náklady nic vracet.
  • Jako spotřebitel rovněž můžete písemně (nejlépe doporučeně s dodejkou) požadovat po společnosti vyřazení svých osobních údajů z databáze společnosti.
  • Případné upomínky nevyhazujte do koše, kontaktujte firmu, která po vás dluh vymáhá, co nejdříve. Solidní firma se bude snažit problém vyřešit.

zdroj:dTest

Reklama

Každá inkasní společnost má stejná práva jako běžný podnikatel a nemůže zpeněžit majetek dlužníků ani obstavovat jejich bankovní účty či vstupovat do obydlí.

„Z naší zkušenosti můžeme konstatovat, že prostřednictvím inkasních agentur se často vymáhají dluhy, které nemají žádný právní základ, a tudíž by v řízení před soudem s největší pravděpodobností nebyly potvrzeny,“ doplňuje Lukáš Zelený.

Prodávající tvrdí, že zboží odeslal, kupující tvrdí, že mu žádné zboží nebylo doručeno. „V takovém případě bych paní Kuchynkové doporučil, aby nic neplatila, protože jí žádné zboží nebylo dodáno. V případném sporu by bylo na prodávajícím, aby prokázal, že zboží dodáno bylo,“ doporučuje advokát Pavel Nastis.

„Pokud se skutečně jedná o neexistující dluh, není důvod částku platit,“ potvrzuje Zelený a dodává: „Paní Kuchynková by měla neprodleně kontaktovat společnost Helvetia Direct Marketing a vyžádat si od ní potvrzení o bezdlužnosti. S tímto potvrzením je vhodné se následně obrátit na vymahačskou společnost.“

K vyhrocení došlo kvůli nesoučinnosti zákaznice, říká firma

O vyjádření jsme požádali i společnost, která hubnoucí tablety nabízí. Odpověď přišla obratem. „Paní Kuchynková vás bohužel neinformovala správně o podmínkách objednávky a o časovém sledu okolností, které se týkají jejího odběru námi vyráběného doplňku stravy EasySlim,“ vysvětluje vedoucí zákaznického servisu Helvetia Direct Marketing Aleš Tvrdý.

První zásilka byla doručena i řádně zaplacena. „Jelikož užívání doplňku stravy vyžaduje pravidelnost, nabídka zněla na produkt se zvýhodněným pravidelným zasíláním, byla paní Kuchynkové dne 16. října 2016 odeslána první pravidelná kúra v hodnotě 179 korun, aby se zákaznice nemusela starat o shánění dalších dávek,“ upřesňuje Tvrdý.

Společnost potvrzuje, že 24. října obdržela dopis, ve kterém zákaznice další zasílání zrušila, ale byla prý upozorněna na to, že již zaslanou zásilku musí zaplatit, nebo zboží vrátit. Na tento dopis ani na další čtyři upomínky prý paní Kuchynková vůbec nereagovala.

Čtěte také

„Jelikož jsme ani bezmála po pěti měsících od zákaznice nezaznamenali žádný kontakt na zákaznickou linku, ani platbu či vrácení zboží, byla její pohledávka předána společnosti Creditexpress,“ shrnuje Tvrdý a dodává: „Společnost Helvetia Apotheke postupovala tak, jak v nabídce i v zaslaných materiálech uvedla. K vyhrocení situace došlo jen kvůli nesoučinnosti zákaznice.“

Ale paní Kuchynková to vidí jinak. „O čtyřech upomínkách nic nevím, přišla mi jen jedna, ale protože mi žádná další zásilka tablet nedošla, považovala jsem to za bezpředmětné.“

Nakonec společnost paní Kuchynkové navrhla řešení. Pokud si je jistá, že žádnou další zásilku nemá, má neprodleně kontaktovat zákaznickou linku Helvetia Apotheke. A přesně to paní Kuchynková udělala. „Paní Kuchynkové jsme odeslali k podpisu prohlášení, abychom si mohli zásilku nechat dohledat u pošty, inkasní proces u Creditexpressu byl zastaven,“ informuje vedoucí zákaznického centra.

dTest eviduje 150 stížností

Paní Kuchynková není jediná, kdo má s firmou špatnou zkušenost. Za poslední dva roky eviduje dTest přibližně 150 stížností. Zpravidla jde o stále stejný problém, firma údajně účtuje platbu za zásilky, které nedoručila, nebo je zákazníci nechtějí.

A zdaleka nejde jen o léky na hubnutí. Helvetia Apotheke nabízí řadu přípravků od vitaminů přes přípravky pro posílení imunity až po péči o klouby, srdce a cévy. Helvetia Apotheke, v českém překladu švýcarská lékárna, ovšem žádnou lékárnou není.

„Webové stránky společnosti nejsou stránky schválené kamenné lékárny, která by tímto způsobem realizovala zásilkový výdej léčivých přípravků a nabízené výrobky nejsou registrovanými léčivými přípravky,“ upozorňuje mluvčí Státního ústavu pro kontrolu léčiv Lucie Přinesdomová.

V tomto případě se jedná o doplňky stravy. A jaký je v tom rozdíl? Poměrně zásadní. Zatímco u léčivých přípravků je posuzována jejich účinnost a výrobce či prodejce musí mít souhlas Státního ústavu pro kontrolu léčiv, doplňky stravy schválení nepotřebují. Výrobce či dovozce má pouze informační povinnost vůči Ministerstvu zemědělství ČR, kam musí před prvním uvedením na trh zaslat text české etikety doplňku stravy. U doplňků stravy se hodnotí pouze nezávadnost a jakost podle zákona o potravinách.

„Nákup podobných výrobků vždy nejdříve konzultujte se svým ošetřujícím lékařem či lékárníkem,“ doporučuje Lucie Přinesdomová. Na trhu je celá řada obdobných výrobků, jejichž ceny se mohou významně lišit. „V případě, že vaše zdravotní potíže neustupují, je na místě řešit je s lékařem a nespoléhat na doplňky stravy, které, jak již název napovídá, spadají do kategorie potraviny,“ varuje mluvčí ústavu pro kontrolu léčiv.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

18 příspěvků v diskusi

Reklama