Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Téměř pětina lidí utrácí víc než před pandemií. Co může být důvodem?

Kvůli pandemii jsou mnohé obchody zavřené, rostou však nákupy po internetu. Řada domácností se chová uvážlivě, zbytečně neutrácí a snaží se i šetřit a omezovat výdaje. Průzkumy však uvádějí, že 18 procent Čechů utrácí víc, než kdyby pandemie nebyla a někteří i za cenu zadlužení. Proč tomu tak je?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle psychologů někteří lidé zahánějí své problémy či nudu právě nakupováním. „Lepí si špatné dny, ale nezalepí díru v duši,“ upozorňuje klinická psycholožka Martina Pastuchová.

Někteří lidé nakupují tak usilovně, že jim to přináší problémy. Co spouští stavy, jež mnohdy končí až dluhovou pastí?
Hodně často se stává, že problémy začínají tak, že lidé nakupují z nudy. Probírají se internetem a nechají se oslovovat reklamami, které na ně vyskakují. Pak člověk kupuje to, co se mu líbí, nikoliv to, co potřebuje. Lidé také nakupováním lepí „špatné dny“. Třeba je naštve manžel nebo šéf, a tak se jdou uklidnit do obchodu. Nakoupí hromadu šatů, které si pak nemají kam vzít, a chodí se na ně koukat do skříně.

Ale na uklidnění to funguje, ne?
Nakupování je jiný druh sycení, který většinou nezaplácne tu díru v duši, kde chybí vztah, blízkost. Lepší by bylo udělat něco pro sebe – jít si zaplavat, sejít se s kamarádkami, být v kontaktu s lidmi, budovat vztahy. Sice to stojí víc úsilí než naházet věci do košíku, ale výsledek je trvanlivější. I nakupování však může být patologické – podobné třeba gamblerství, alkoholismu. Často bývají kořeny v dětství či dospívání. Nějaké chybějící vztahy a vazby, nedosycenost v pozornosti, podpoře. Tím opakovaným mechanismem nakupování si člověk může ulevovat. To už je pak opravdu problém.

Jak nakupujeme: Celkem 59 % Čechů nakupuje impulzivně, s nákupním seznamem jde do obchodu třetina lidí. Zhruba 18 % Čechů přiznává, že v době covidu utrácí víc, než kdyby pandemie nebyla.

Kdy bych měla zpozornět a začít přílišné nakupování řešit s odborníkem?Problém je v tom, že člověk si sám neuvědomí, že je zle. Zpozornět by měl, když nastane nějaká nerovnováha – nakupovací záliba začíná ubírat peníze na potřebné věci – chybí na nájem, na potraviny... Aby ten deficit lidé vyrovnali, jdou si půjčit, přitom se nedokážou vzdát dalšího nakupování „pro radost“.

Pomůže mi psycholog?
Jsou dvě možnosti. Buď návštěva klinického psychologa, ti mívají atestaci i z psychiatrie. Většinou k nim chodí lidé na doporučení lékařů. Výhodou je, že takovou péči hradí pojišťovna. Jenomže klinických psychologů je málo a dostat se k nim je problém. Zvláště v době, kdy i kvůli covidu zájem o jejich služby významně stoupá. Jednodušší je pomoc od někoho, kdo má psychoterapeutický výcvik – může to být též vystudovaný psycholog, ale nemá onu klinickou licenci. Ti pracují obvykle na živnost, máte šanci se k nim dostat dříve, ale péče se platí. Cena je různá. Když sleduji inzerci u nás na Ostravsku, je to 600 až 700 korun za hodinu. V Praze to bude víc.

To je hodně peněz. Pro někoho, kdo má problém s utrácením, dvojnásob...
Pokud jde o nějakou patologickou závislost na nakupování, tam by opravdu byla lepší ona zdravotní péče hrazená pojišťovnou.

Jenže kromě dlouhých termínů je tu ještě jedna komplikace – člověk musí jít nejprve ke svému lékaři a problém přiznat jemu. A to se spoustě lidí nechce...
Ono není nutné lékaři hned vysvětlovat všechny okolnosti. Většina lidí řekne, že mají konflikty v rodině, bortí se jim vztahy, hrozí rozvod, potřebují konzultaci. Nebereme to jako žádnou podpásovku. Při terapii se obvykle rozklíčuje spousta problémů, a navíc při přílišném utrácení opravdu hrozí rozvrat rodiny.

Jak předejít impulzivnímu nakupování

Nejlepší obranou proti svodům nakupování je pevná vůle, plánování nákupů a rozpočet. Uvážlivý nákup ale není jen odbourávání zbytečností. Vyplatí se mít předem plán, co kde koupit, nenakupovat impulzivně a nepodlehnout svodům obchodníků. A dobré je také znát, jak a čím nás lákají obchodníci k utrácení.

Kamenné obchody Svody k utrácení

  • Hudba, světla a vůně v obchodě dělají příjemnou atmosféru podněcující k tomu, aby lidé nespěchali, ale plnili košíky.
  • Exkluzivnější (a dražší) zboží je ve výši očí – je tak víc na ráně, a mnoha lidem je i nepříjemné sklánět se k podlaze a očividně hledat levné varianty.
  • Zrcadla všude kolem dávají pocit, že zboží je mnoho a mnoho, a tak přímo láká k tomu, naplnit jím košík.
  • Velké košíky, v nichž je menší nákup úplně ztracený a je potřeba je naplnit víc.
  • Všude nápisy „akce, slevy, výhodný nákup“.
  • Drobná lákadla u pokladen, která fungují nejen na děti.
  • Občasná změna umístění zboží, aby zákazník hledal a nacházel i nové druhy zboží. Ostatně nejčastěji kupované zboží nebývá v obchodě na jednom místě – musíte projít všude, když chcete nakoupit mléko, zeleninu, chleba a šunku.
  • Věrnostní soutěže – sbírání bodů, zákaznické karty a slevové aplikace. Vítězí ten, kdo je věrný obchodníkovi a zároveň nakupuje hodně.

E-shopy Svody k utrácení

  • Reklamy cílené individuálně podle toho, jaké stránky si prohlížíte.
  • Osobní účty s možností snadno opakovat předchozí objednávky.
  • Slevy za to, že dáte souhlas se zasíláním reklamních newsletterů.
  • Připomínky do e-mailu, pokud nákup začnete, ale nedokončíte.
  • „Přátelský přístup“ – oslovování jménem, různá přání a slevy k narozeninám, slevy pro ty, kdo dlouho nenakoupili...
  • Doprava zdarma při nákupu určité hodnoty.
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?

18. dubna 2024

Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...