Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desatero k internetovým nákupům: co lze reklamovat a kdy nejpozději

aktualizováno 
Přes internet nakoupí letos vánoční dárky podle průzkumu ČSOB skoro tři čtvrtiny Čechů. Jenže ne vždy se může dárek líbit nebo hodit. Jak nevhodné vánoční dárky z e-shopu reklamovat? Na deset otázek odpovídá Kateřina Tomčíková, advokátka z Vilímková Dudák & Partners.

Při vrácení zboží pořízeného v e-shopu musíte písemně odstoupit od smlouvy. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

1Do kdy musím nevhodné zboží vrátit?

Pokud spotřebitel zakoupil zboží tzv. distančním způsobem, tedy například v e-shopu nebo telefonicky, je oprávněn ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí zboží odstoupit od smlouvy bez udání jakéhokoliv důvodu a zboží prodejci vrátit. Pokud tedy kupující převezme zboží například 20. prosince 2016, může odstoupit od smlouvy do 3. 1. 2017.

V případě, že poslední den lhůty připadne na víkend nebo svátek, končí lhůta pro odstoupení až nejbližší následující pracovní den. Nejpozději poslední den lhůty musí kupující odeslat prodávajícímu odstoupení od smlouvy. Zboží je nutné zaslat nebo předat prodávajícímu bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 14 dnů od odstoupení.

2Jakým způsobem oznámit odstoupení od smlouvy?

V odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem je nutné uvést:

  • kdy byla smlouva uzavřena a co bylo jejím předmětem
  • prohlášení o odstoupení od smlouvy
  • sdělení požadavku na vrácení kupní ceny spolu s náklady na dopravu
  • informace, kam mají být peníze vráceny

Příklad: Dne 16. 12. 2016 jsem uzavřel prostřednictvím e-shopu „xy“ smlouvu na koupi zimní bundy „xy“. Odstupuji tímto od uvedené smlouvy v zákonné čtrnáctidenní lhůtě. Žádám o vrácení kupní ceny ve výši 2 tisíce korun spolu s poštovným uhrazeným za dopravu ve výši 150 Kč. Peníze, prosím, zašlete na číslo účtu xxx...

Prodávající, který prodává zboží na dálku, má povinnost poskytnout kupujícímu formulář pro odstoupení od smlouvy. Může ho poskytnut také on-line, a to na webových stránkách e-shopu. V případě využití on-line formuláře je prodávající povinen potvrdit kupujícímu bez zbytečného odkladu přijetí odstoupení od smlouvy.

3Co všechno mi prodejce musí vrátit a v jaké lhůtě?

Prodejce musí kupujícímu vrátit celou kupní cenu včetně nákladů na dopravu směrem ke spotřebiteli do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Náklady na dopravu při vrácení zboží hradí kupující pouze tehdy, pokud zakoupené zboží nelze vrátit obvyklou poštovní cestou a kupující byl předem upozorněn, že v případě odstoupení od smlouvy nese náklady na vrácení zboží sám.

„Kupující má možnost se ve lhůže 14 dnů se zbožím seznámit, tedy prohlédnout a vyzkoušet. Tedy i použité zboží je možné vrátit,“ říká advokátka Kateřina Tomčíková.

Kateřina Tomčíková

Při vrácení například mobilního telefonu by měl prodávající náklady na vrácení zboží uhradit. Jinak tomu ale bude u koupě lednice, která zpravidla obvyklou poštovní cestou vrátit nejde. Prodávající ponese náklady na její vrácení pouze tehdy, pokud kupujícího předem neupozornil, že náklady na vrácení zboží hradí kupující.

Prodávající nemůže požadovat po kupujícím poplatky spojené s odstoupením od smlouvy, zejména náklady na přijetí zboží, posouzení, balení.

4Ceny za dopravu se liší, je jejich výše nějak omezena?

Náklady na dopravu směrem ke kupujícímu se vrací ve výši nejlevnějšího způsobu dodání nabízeného podnikatelem, tedy pokud nabízí podnikatel kupříkladu dopravu poskytovanou Českou poštou za stovku a spotřebitel si připlatí za PPL dopravu ve výši 150 korun, je podnikatel povinen vrátit mu pouze 100 korun. Za nejlevnější způsob dopravy se však nepovažuje osobní odběr, který je většinou zadarmo.

5Můžu vrátit použité zboží?

Lhůta 14 dnů je zákonem dána, aby se kupující měl možnost se zbožím seznámit, tedy prohlédnout a vyzkoušet. Tedy i použité zboží je možné vrátit, nicméně nemělo by nést známky používání nad míru potřebnou k vyzkoušení vlastností výrobku.

Příklad: Koupím si lyže, které si přes Vánoce vezmu na hory a týden na nich jezdím. Poté se rozhodnu, že mi nevyhovují a chci je vrátit. V takovém případě se jedná o užití výrobku nad míru potřebnou k vyzkoušení a od smlouvy nelze odstoupit. Naopak v pořádku je, pokud si koupím televizi, kterou budu po dobu několika dní sledovat, abych zjistil, zda mi vyhovují její parametry a poté se rozhodnu ji vrátit.

6Potřebuju pro vrácení zboží původní obal?

Ačkoliv to někteří prodávající tvrdí, zboží není nutné při odstoupení od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dnů vracet v původním obalu. Takový postup není zákonem vyžadován a v praxi často ani není možný: zatavené obaly na elektroniku nebo hračky.

Výjimkou jsou však zvukové a obrazové nahrávky (CD s hudbou nebo DVD s filmy) a software, tedy například antivirový program. Ty je možné vrátit pouze, pokud nebyl porušen jejich původní obal. Kupující by si totiž mohl obsah nosiče zkopírovat, nechat si poté vrátit peníze, a neoprávněně tak užívat předmět duševního vlastnictví zdarma.

7Lze vrátit zboží, které jsem koupil on-line, ale osobně vyzvedl?

Smlouva je uzavřena odesláním objednávky a jejím potvrzením prodávajícím. Pokud zadám v e-shopu „potvrdit nákup a odeslat objednávku“, tak smlouva je uzavřena okamžikem, kdy mi prodávající potvrdí tuto objednávku (např. e-mailem), což bývá zpravidla ihned. Způsob převzetí není pro toto posouzení podstatný.

Pokud si tedy kupující zboží zakoupí v e-shopu a následně si zboží osobně vyzvedne, má stále ze zákona danou lhůtu 14 dnů, ve které může od smlouvy bez uvedení jakéhokoliv důvodu odstoupit a žádat vrácení peněz.

8Je možné vrátit jakékoliv zboží?

Existuje okruh zboží, na které se nevztahuje možnost odstoupit ve lhůtě 14 dnů. Jedná se například o zboží:

  • které bylo jakýmkoliv způsobem upraveno na základě přání spotřebitele, tedy například gravírování s věnováním, krejčovské úpravy oblečení, změna velikosti například u šperků
  • podléhající rychlé zkáze - některé potraviny jako sýry, uzeniny
  • řezané květiny
  • zboží nevratné z hygienických důvodů (například holicí strojek, spodní prádlo, plavky, kartáček na zuby)

9Co když se různí prohlášení o délce záruky?

Záruka činí ze zákona 24 měsíců. Delší záruka může vyplývat ze záručního listu nebo z prohlášení o delší záruční lhůtě. Pokud spotřebitel zakoupí zboží, které má na obalu uvedeno, že záruka na toto zboží je 3 roky, nemůže prodávající namítat, že záruční doba je reálně kratší. Totéž platí i u delší záruční době v reklamě. Pokud se liší prodávajícím uváděné záruční lhůty, platí ta nejdelší. Například záruční doba uvedená v záručním listu je 2 roky, na obalu výrobku 3 roky a v reklamě 4 roky. Pak platí záruční doba 4 roky.

10Jsou bezpečné nákupy v zahraničních e-shopech?

Buďte obezřetní, ale u nákupů v zemích EU není třeba se ničeho obávat. Základem by u každého nákupu mělo být prověření daného prodejce. Tedy koukejte na reference, historii a celkovou prezentaci prodávajícího. Pokud dojde ke komplikacím, pokuste se situaci vyřešit smírně a domluvou s prodávajícím.

V případě neuspokojivého výsledku je spotřebitelům v rámci unie dána možnost využít Evropské spotřebitelské centrum, které pomáhá s řešením spotřebitelských sporů v členských státech. Spotřebitel má nárok i v případě sporů vzniklých ze smluv uzavíraných na dálku s e-shopem z jiného členského státu žalovat prodejce u soudů České republiky.

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Další z rubriky

Kvíz: Víte, jak je to s předkupním právem u nemovitosti?

Ilustrační snímek

Od 1. ledna letošního roku vstoupilo v platnost nové znění předkupního práva. Spoluvlastníkům v rodině přináší výhody,...

Dnes je Den závěti. Svátek dokladu, který je obestřen mýty

Ilustrační snímek

Loni bylo v České republice sepsáno jen dvacet tisíc oficiálních závětí. Podle notářů jsou Češi oproti jiným státům v...

Chcete ušetřit? Změna dodavatele energií je jednodušší, než si myslíte

Ilustrační snímek

Nad úsporami v domácnosti se asi zamýšlíme všichni. Jednou z možností, jak peníze ušetřit, může být i změna dodavatele...

Akcionářské změny v bance MONETA

Akcionářské změny v bance MONETA

Kurzy.cz Z hlediska počtu klientů čtvrtá největší domácí banka MONETA Money Bank (dále jen MONETA), více než dva roky po IPO, st...



Najdete na iDNES.cz